Klik pen in biljart keu style

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
493
293
‘s-Hertogenbosch
Sinds ik pennen aan het draaien ben probeer ik de lat steeds hoger te leggen. Deze keer een klik pen met de uitstraling van een biljartkeu in de houtsoorten Hulst Ebben en Padouk.
Eerst de blank verlijmt daarna eerst ruw rond gedraaid om het effect te zien. Meteen de afwerking getest ( hoe de tinten uitvallen). Daarna pas de gewone stappen van het pennen maken. Een hele puzzel…..

Bijlagen

• IMG_5140.jpeg
    IMG_5140.jpeg
    136,7 KB · Weergaven: 45
  • IMG_5141.jpeg
    IMG_5141.jpeg
    133,3 KB · Weergaven: 46
  • IMG_5144.jpeg
    IMG_5144.jpeg
    109,6 KB · Weergaven: 45
  • IMG_5142.jpeg
    IMG_5142.jpeg
    145,7 KB · Weergaven: 46
  • Leuk
Waarderingen: Willempie en O Peatey

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
347
190
's-Hertogenbosch
Deze is afgewerkt met EEE shine en shella wat….. volgende denk ik weer aan ca.
Kan ca trouwens ook over een polijst pasta????
Dat heb ik nog nooit geprobeerd.
Wil je een afgewerkte pen opnieuw afwerken en dan met ca?

Ik zou geen reden zien om eerst het hout te polijsten om vervolgens een ca afwerking te doen, die je uiteindelijk ook polijst.

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
493
293
‘s-Hertogenbosch
Nee nee, deze haal ik niet meer uit mekaar… heeft in het verleden al binnenwerken gekost en de pen beschadigd gegarandeerd.
Nee voor een vervolg-pen, maar misschien moet ik dan toch verder schuren dan korrel 600. Deze ben ik gestopt bij 600 , waarna de polijst pasta het verder overneemt….

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
319
249
Schouwen-Duiveland
Voor polijstpaste is het verstandig om tot grit 2000 of 3000 te gaan en dan pas de polijstpasta gebruiken. Bij bv. grit 600 zijn de porien nog zo groot dat de pasta erin gaat zitten en die vult dan de porieen op. Dan zit er pasta gemengd met schuurstof in je porieen en krijg je iets wat kleur verschil en zelfs de korrel van je schuurpapier geeft zijn bruine/grijze kleur af.
Ik ben zelf geen voorstander van polijstpasta op onbehandeld hout. liefst pas na een CA finish polijstpasta gebruiken. Zeker als ik mijn mesheften afwerk nooit met polijstpasta als het hout niet met CA is gefinished of als het hout niet is gestabiliseerd...........

• Leuk
Waarderingen: John1969

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.012
3.274
Gaanderen
Strakke penblank gemaakt. Verder is het een mooie pen geworden. Ik heb het echter niet zo op shellawax voor pennen. Heb ik in het begin ook gebruikt. Ga je met zo'n pen elke dag schrijven, dan is na een maand of drie delen van de afwerking weg.

• Leuk

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
493
293
‘s-Hertogenbosch
Voor polijstpaste is het verstandig om tot grit 2000 of 3000 te gaan en dan pas de polijstpasta gebruiken. Bij bv. grit 600 zijn de porien nog zo groot dat de pasta erin gaat zitten en die vult dan de porieen op. Dan zit er pasta gemengd met schuurstof in je porieen en krijg je iets wat kleur verschil en zelfs de korrel van je schuurpapier geeft zijn bruine/grijze kleur af.
Ik ben zelf geen voorstander van polijstpasta op onbehandeld hout. liefst pas na een CA finish polijstpasta gebruiken. Zeker als ik mijn mesheften afwerk nooit met polijstpasta als het hout niet met CA is gefinished of als het hout niet is gestabiliseerd...........
Dankjewel voor de tip, was overtuigd van de kwaliteit van twee penkit-leveranciers die dit ook verwerken op de pennen die zij zelf ook maken…
Ik ga dit zeker uitproberen, heb in het verleden ook met ca afgewerkt en gepolijst, vond dit echter heel intensief en in de winterdag niet zo’n succes in een koude schuur 🥶, na twee pennen polijsten je vingers niet meer voelen, en ca die nauwelijks wil drogen, leek mij het een vooruitgang om een goede gedegen behandeling te geven welke ook nog leuk aan te brengen was.

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
493
293
‘s-Hertogenbosch
Strakke penblank gemaakt. Verder is het een mooie pen geworden. Ik heb het echter niet zo op shellawax voor pennen. Heb ik in het begin ook gebruikt. Ga je met zo'n pen elke dag schrijven, dan is na een maand of drie delen van de afwerking weg.
Dankjewel voor de reactie en ik ga het ook zeker ter harte nemen

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
493
293
‘s-Hertogenbosch
Ik heb al een gigantische hoeveelheid filmpjes bekeken over de afwerking van pennen met ca ( jawel, YouTube educated),alleen zit ik dan op de bank bij kamertemperatuur….. en dan wil die afwerking op tv best lukken 😁. Vaak wordt bij een lijm, lak,afwerkmateriaal waar oplosmiddel in zit aangegeven bij welke temperatuur het verwerkt moet worden….Heeft iemand hier een uitleg bij, zelf was ik er al achter gekomen dat het niet te koud en ook niet te warm mag zijn.
Ik heb het idee dat hier wel de nodige kennis aanwezig zal zijn.

Bij voorbaat dank
John

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.012
3.274
Gaanderen
Voor houtlijmen hebben fabrikanten tabellen. Hierin staan de droogtijden ed. bij een bepaalde temperatuur.
Voor CA heb ik geen verschil gemerkt tussen zomer en winter. Is het onder de 12 graden C dan gaat de kachel aan. Dus bij lagere temperatuur heb ik bij CA geen ervaring.

• Leuk

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
493
293
‘s-Hertogenbosch
Voor houtlijmen hebben fabrikanten tabellen. Hierin staan de droogtijden ed. bij een bepaalde temperatuur.
Voor CA heb ik geen verschil gemerkt tussen zomer en winter. Is het onder de 12 graden C dan gaat de kachel aan. Dus bij lagere temperatuur heb ik bij CA geen ervaring.
Is misschien ook een idee, een thermometer in m’n schuur zodat ik iets weet…

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.