Klei

A case of M

Nieuw lid
24 jan 2025
3
1
Boliqueime
Hallo,

Om kaal hout te egaliseren heb ik gezien dat daar dikwijls gebakken klei voor wordt gebruikt. Gemalen dakpannen en dergelijke.
Kan iemand mij misschien vertellen waar men het kleipoeder mee mengt om een geschikte pasta te verkrijgen?

Veel dank alvast,
Marcel

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
240
95
Almen aan zee
Hallo,

hout egaliseren met gemalen dakpannen, die kende ik nog niet.

En kan me er eerlijk gezegd ook niet zoveel bij voorstellen..

Egaliseren, vlakken, schuren? Met een soort prutje?
Wat laat dat achter op / in het hout?

Meng het met water, en doe een proef.
Goed naspoelen denk ik.

Ben benieuwd naar het resultaat.

En ook welkom hier

Groet,
Marcel

A case of M

Nieuw lid
24 jan 2025
3
1
Boliqueime
Hallo,

hout egaliseren met gemalen dakpannen, die kende ik nog niet.

En kan me er eerlijk gezegd ook niet zoveel bij voorstellen..

Egaliseren, vlakken, schuren? Met een soort prutje?
Wat laat dat achter op / in het hout?

Meng het met water, en doe een proef.
Goed naspoelen denk ik.

Ben benieuwd naar het resultaat.

En ook welkom hier

Groet,
Marcel
Dank voor je reactie Marcel,
Als je op facebook zit kun je dit bekijken. Op ongeveer 2:10 zie je wat ik bedoel.
Het vloeibare goedje zal dan wel iets zijn waar zotvanhout het hieronder over heeft.

Groet,
Marcel

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.475
2.144
Terkaple
www.woodworking.nl
Dit is klassiek Urushi, japanse lak van de lakboom. Zeer complexe techniek, waarbij de klei met de urushi lak gemengd wordt als een soort plamuur. Vaak wordt er nog een laag (of meerdere) katoen en urushi met hele fijne klei als stabilisatie laag aangebracht, waarna pas het afwerken met urushi kan beginnen. Er zijn maar weinig in Nederland die dit kunnen, Sergej Kirilov van www.studiolacquerdecor.com b.v. Ik werk regelmatig met hem samen, maar voor specifieke urushi vragen moet je bij hem zijn. We hebben net een tafel afgeleverd, er zit zo veel glans op dat ik het niet kon fotograferen. Dit blad is ook helemaal traditioneel opgebouwd.

IMG_4184.jpeg

IMG_4179.jpeg

jaap

Laatst bewerkt:

A case of M

Nieuw lid
24 jan 2025
3
1
Boliqueime
Dit is klassiek Urushi, japanse lak van de lakboom. Zeer complexe techniek, waarbij de klei met de urushi lak gemengd wordt als een soort plamuur. Vaak wordt er nog een laag (of meerdere) katoen en urushi met hele fijne klei als stabilisatie laag aangebracht, waarna pas het afwerken met urushi kan beginnen. Er zijn maar weinig in Nederland die dit kunnen, Sergej Kirilov van www.studiolacquerdecor.com b.v. Ik werk regelmatig met hem samen, maar voor specifieke urushi vragen moet je bij hem zijn. We hebben net een tafel afgeleverd, er zit zo veel glans op dat ik het niet kon fotograferen. Dit blad is ook helemaal traditioneel opgebouwd.

Bekijk bijlage 152842

Bekijk bijlage 152843

jaap
Geweldig Jaap.
Dat ziet er prachtig uit. Ik google eens verder op urushi.
Dank voor je reactie.
Marcel

• Leuk
Waarderingen: jaap

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.475
2.144
Terkaple
www.woodworking.nl
Pure urushi is een beetje bruinig, afhankelijk van de kwaliteit. Je kunt het zelf op kleur maken met pigmenten, wat een wetenschap op zich schijnt te zijn. Je kunt het ook op kleur kopen in tubes. De droogtijd bepaald ook voor een deel de kleur, je hebt veel ervaring nodig om een werkstuk echt goed te krijgen.

Bij het lakken met urushi is het net als met olie, dat je het er weer afveegt. Er blijft maar heel weinig lak achter op het werkstuk. Bij het werk van Sergej zit je zo op 20 a 24 lagen, tussen de lagen zit soms bladgouw, tinpoeder, etc. Ik kan wel een keer een lezing regelen, en ik por hem al een tijdje om een korte cursus te organiseren om hout met blanke urushi af te werken....

jaap

• Leuk
Waarderingen: Rizz en AKarel

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.012
3.276
Gaanderen
Pure urushi is een beetje bruinig, afhankelijk van de kwaliteit. Je kunt het zelf op kleur maken met pigmenten, wat een wetenschap op zich schijnt te zijn. Je kunt het ook op kleur kopen in tubes. De droogtijd bepaald ook voor een deel de kleur, je hebt veel ervaring nodig om een werkstuk echt goed te krijgen.

Bij het lakken met urushi is het net als met olie, dat je het er weer afveegt. Er blijft maar heel weinig lak achter op het werkstuk. Bij het werk van Sergej zit je zo op 20 a 24 lagen, tussen de lagen zit soms bladgouw, tinpoeder, etc. Ik kan wel een keer een lezing regelen, en ik por hem al een tijdje om een korte cursus te organiseren om hout met blanke urushi af te werken....

jaap
Die cursus lijkt mij een prima idee. Loop al een tijdje te denken om pennen met urushi lak af te werken. Er zit echter een hoop specifieke kennis achter. Ook een klimaatkast om de vochtigheid te regulieren is "nodig". (internetwijsheid). Ik heb echter vele andere projecten en te weinig ruimte.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.740
1.157
Riemst

Bekijk bijlage 152842

Bekijk bijlage 152843

jaap
Jaap, uit welk hout is het eigenlijke blad gemaakt? En is dit nog zichtbaar door de afwerking?

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.475
2.144
Terkaple
www.woodworking.nl
Jaap, uit welk hout is het eigenlijke blad gemaakt? En is dit nog zichtbaar door de afwerking?
Misschien wat teleurstellend, maar ik heb het blad gemaakt uit queenply, de lichte versie multiplex. Een aantal lagen gewoon verlijmd met houtlijm. We werken ook wel met bladen uit b.v. composiet, hoe stabieler de ondergrond is, des langer blijft het meubel mooi. Het vlak schuren van de urushi lagen (bijna elke laag wordt geschuurd) gebeurd met stenen en is een zeer arbeidsintensief werk.

Sergej bouwt het wel heel traditioneel op met urushi en kleipoeder, katoen en urushi, tussendoor vlakschuren, tot je een mooie vlakke basis krijgt. Met hoogglans zie je echt alles. Door al dit lagen zie je niks meer van de structuur van het hout. Het blad is 30 cm breed en 3 meter lang.
Het onderstel bestaand uit 3 boogsegmenten, 65 cm hoog, aan de binnenkant afgewerkt met bladgoud verlijmt met urushi. Er zit geen urushi op het bladgoud, dat gaat direct ten koste van de kleur. Die kleur bladgoud was ook specifiek opgegeven. De basis is ook queenply met daarop 1,5 mm dik vliegtuigtriplex verlijmd om een mooie strakke ondergrond te krijgen. We hebben nog gedacht aan epoxy en glasvezel maar dat is te veel schuurwerk, dit is in 1 keer strak.

De foto laat het onderstel zien in de de droogkamer en het ligt op de kop. De opdrachtgever is een bureau uit Singapore en het tafeltje staat nu in een appartement in Bangkok. Vanwege een bepaling in de opdracht kan ik niet een foto van de hele tafel laten zien.

jaap

IMG_4187.jpeg

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.740
1.157
Riemst
Bijzonder werkstuk! Ik zal niet vragen hoeveel zo een tafel moet kosten.
Hoeveel uren werk zitten daar in? Dat moet toch gigantisch zijn?

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
376
143
Zuid Holland
Als je vanuit zo azie (lage lonen) een tafel bestelt in nl (lonen hoog) zal geld minder een rol spelen. Dan wil je gewoon heel graag die specifieke tafel gemaakt hebben gok ik.
Mooi werkstuk, ook gaaf om te zien hoe je dit zo strak krijgt.

0nn0

Actieve deelnemer
23 mei 2023
54
27
Hier soms daar
Interessant!
Deze methode kende ik nog niet, op mijn opleiding heb ik wel een techniek geleerd om te lakken met plamuurmessen ipv kwasten hierdoor kreeg je een strak hard resultaat en zo glad als een spiegel.
Schuren was dan niet nodig.

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.403
730
Moordrecht
Gemalen gebakken klei doet me ook wel denken aan puimsteen wat vaak icm schellak wordt gebruikt, als poriënvuller. de puimsteen vult niet de poriën, maar schuurt samen met alcohol/ethanol een papje van houtstof, wat de porien vult.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.