Kledingkasten - populieren MPX hard/sterk genoeg?

Deetee

Nieuw lid
9 jun 2024
2
1
Amstelveen
Hallo allemaal,

Ik ga om ons bed heen een kledingkastenwand (369x259cm) maken. Eerst 9 losse kasten maken, dan aan elkaar verbinden. Zie evt. de foto.

IMG_20240629_104420.jpg

Om wat op de kosten te besparen, dacht ik 18mm populieren gegrond MPX te gebruiken voor de zijkanten/onderkant/bovenkant van iedere kast.
Het interieur wilde ik bij Ikea vandaan gaan halen, uit de PAX kasten collectie.

Nu heb ik inmiddels begrepen dat populieren een zachte houtsoort is.
Ik vraag me dus af of het hard genoeg is om er een kast van te maken.
En ook, blijven bijvoorbeeld de plankendragertjes goed zitten, of worden de gaatjes langzaam groter en gaan ze er op den duur uitvallen?
En kledingroedes, potscharnieren?

Ik heb 6 platen nodig, dus als ik Okoume zou gebruiken, kost me dat bijna 300 euro extra.
MDF wil ik niet liever gebruiken vanwege het gewicht en schildert lastiger. Ik gebruik voor de deurtjes wel 18mm MDF.

Ik laat het zagen bij houthandelonline. Mochten jullie een goed en goedkoop adresje hebben in de regio Amstelveen, hoor ik het graag.
Eerder had ik bij Van Houwelingen laten zagen, maar dat was niet precies genoeg (en dat gaf problemen bij de montage). Achteraf gaven ze aan dat ze niet nauwkeurig genoeg kunnen zagen voor meubels.

Alvast bedankt voor jullie input.
Groet,
Dennis
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
592
164
Hoi Dennis,


Met populier werk ik graag. Het is niet zo hard, maar de sterkte/gewicht verhouding is heel goed. Ik maak er bijvoorbeeld vrijstaande boekenkasten van. Die zijn met lamello's gelijmd en oersterk. Voor een keukentafel is het te zacht. Ik behandel blank met hardwax en gelakt met Sikkens Rezisto. Dat is meer dan stevig genoeg. Je kunt lamellen infrezen en de planken van een groef voorzien die vlak voor de neus van de plank eindigt. Zo kun je ook in hoogte verstellen :)

Hallo allemaal,

Ik ga om ons bed heen een kledingkastenwand (369x259cm) maken. Eerst 9 losse kasten maken, dan aan elkaar verbinden. Zie evt. de foto.

Bekijk bijlage 145278

Om wat op de kosten te besparen, dacht ik 18mm populieren gegrond MPX te gebruiken voor de zijkanten/onderkant/bovenkant van iedere kast.
Het interieur wilde ik bij Ikea vandaan gaan halen, uit de PAX kasten collectie.

Nu heb ik inmiddels begrepen dat populieren een zachte houtsoort is.
Ik vraag me dus af of het hard genoeg is om er een kast van te maken.
En ook, blijven bijvoorbeeld de plankendragertjes goed zitten, of worden de gaatjes langzaam groter en gaan ze er op den duur uitvallen?
En kledingroedes, potscharnieren?

Ik heb 6 platen nodig, dus als ik Okoume zou gebruiken, kost me dat bijna 300 euro extra.
MDF wil ik niet liever gebruiken vanwege het gewicht en schildert lastiger. Ik gebruik voor de deurtjes wel 18mm MDF.

Ik laat het zagen bij houthandelonline. Mochten jullie een goed en goedkoop adresje hebben in de regio Amstelveen, hoor ik het graag.
Eerder had ik bij Van Houwelingen laten zagen,
Hallo allemaal,

Ik ga om ons bed heen een kledingkastenwand (369x259cm) maken. Eerst 9 losse kasten maken, dan aan elkaar verbinden. Zie evt. de foto.

Bekijk bijlage 145278

Om wat op de kosten te besparen, dacht ik 18mm populieren gegrond MPX te gebruiken voor de zijkanten/onderkant/bovenkant van iedere kast.
Het interieur wilde ik bij Ikea vandaan gaan halen, uit de PAX kasten collectie.

Nu heb ik inmiddels begrepen dat populieren een zachte houtsoort is.
Ik vraag me dus af of het hard genoeg is om er een kast van te maken.
En ook, blijven bijvoorbeeld de plankendragertjes goed zitten, of worden de gaatjes langzaam groter en gaan ze er op den duur uitvallen?
En kledingroedes, potscharnieren?

Ik heb 6 platen nodig, dus als ik Okoume zou gebruiken, kost me dat bijna 300 euro extra.
MDF wil ik niet liever gebruiken vanwege het gewicht en schildert lastiger. Ik gebruik voor de deurtjes wel 18mm MDF.

Ik laat het zagen bij houthandelonline. Mochten jullie een goed en goedkoop adresje hebben in de regio Amstelveen, hoor ik het graag.
Eerder had ik bij Van Houwelingen laten zagen, maar dat was niet precies genoeg (en dat gaf problemen bij de montage). Achteraf gaven ze aan dat ze niet nauwkeurig genoeg kunnen zagen voor meubels.

Alvast bedankt voor jullie input.
Groet,
Dennis

maar dat was niet precies genoeg (en dat gaf problemen bij de montage). Achteraf gaven ze aan dat ze niet nauwkeurig genoeg kunnen zagen voor meubels.

Alvast bedankt voor jullie input.
Groet,
Dennis
 
  • Leuk
Waarderingen: Deetee

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
385
114
Midden Nederland
Als je lamellen infreest om het in hoogte verstelbaar te maken, dan zie je toch die brede lamello gaten als je de plank op een andere hoogte hangt? Of snap ik niet goed wat je bedoelt?
 
  • Leuk
Waarderingen: Deetee

jorisvh

Post veel
Populier is inderdaad redelijk zacht maar erg sterk. Ik zie geen probleem voor een slaapkamer kast, al zeker niet als de fronten uit MDF worden.

Ik zie kasten van 600,700,530mm breed.
Als je kastinrichting van IKEA pax wil gebruiken is het wel handig als je de maatvoering volgt.
Van een kledingroede kan je natuurlijk een stuk afzagen maar bij een lade of uittrekbare plank of broekhanger wordt dat lastig.
Als ik het goed heb is het 500,750,1.000mm breedte.
 
  • Leuk
Waarderingen: Deetee

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
138
44
Utrecht
Ik heb zelf een wandvullende kledingkast waarbij de corpus van 18mm dik populier MPX gemaakt, zie ook Slaapkamer kast - Multiplex deuren?. Nu heb ik er zelf een 9mm dikke achterwand ingezet om het haaks te houden en blokken tussen de wand en kast geplaatst voor extra stabiliteit. Staat als een huis, geen verzakkingen na een jaar.

Gaat goed komen met jouw plan, maar denk ook aan achterwand ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Deetee

hdv

Post veel
24 nov 2019
900
470
Noord-Veluwe
Ik gebruik het al jaren voor mijn ladebodems en achterwanden. Dat is slechts 6 mm dik en zelfs in de zwaar belaste lades is dat geen enkel probleem. Licht is niet per se zwak.

Als je 18 mm gebruikt verwacht ik geen problemen voor je kast.
 
  • Leuk
Waarderingen: Deetee

Deetee

Nieuw lid
9 jun 2024
2
1
Amstelveen
Als je kastinrichting van IKEA pax wil gebruiken is het wel handig als je de maatvoering volgt.
Als ik het goed heb is het 500,750,1.000mm breedte.

Bedankt allemaal, dan ga ik het gewoon met populieren maken.

Je hebt gelijk Joris, ik bedoelde eigenlijk de 60cm keukenkastjes inrichting van Ikea.
Die van 53cm is om het passend tussen de muren te krijgen (met een paar cm speling), en deze 53cm kasten maak ik 5cm dieper en een andere kleur, zodat de andere kasten mooi symetrisch zijn. Die van 70cm is nodig, anders past het bed er niet tussen...
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.304
573
Eanske
ingoogni.nl
Je moet voornamelijk tijdens het maken wat voorzichtiger zijn met delen die in het zicht komen, je hebt er zo een putje in zitten. Een maal afgewerkt en ingebouwd gebeurt er niet veel meer mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: Deetee

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.