Kledingkast

Stayned

Nieuw lid
30 apr 2021
2
0
Venlo
1619778620278.png

Hallo mede houtbewerkers.

Ik wil graag een kledingkast maken. Bovenstaande ontwerp vind ik erg mooi en wil ik graag namaken. Hij moet demontabel worden aangezien dit originele ontwerp 100KG weegt en dat erg lastig verhuizen is mocht dit een keer voorkomen. De haarspeld poten zijn op amazon verkrijgbaar en heb ik al eens gebruikt voor nachtkastjes. Demontabele verbindingen wil ik graag doen met de welbekende ikea verbinding, de hettich rastex in combinatie met deuvels.

Nu is mijn vraag. Aangezien deze kast volledig gelakt is en ik dit ook zo wil doen, kan ik de kast net zo goed volledig van MDF maken ipv multiplex of massief hout gezien de kosten? Is MDF geschikt voor dit soort grote oppervlakten? Gaat het niet kromtrekken of werken? Ik zie dat MDF meestal wordt gebruikt voor andere toepassingen. Boekenkasten of inbouwkasten. De bodem en deksel zou ik dan van 22 mm MDF maken en de zijkanten van 15 mm MDF.

Graag hoor ik van jullie ervaring!
Gr. Stan
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
de welbekende ikea verbinding, de hettich rastex
voor mijn kennis . . . dat zijn 2 verwijzingen naar minifix ?
van MDF maken ipv multiplex of massief hout gezien de kosten? Is MDF geschikt voor dit soort grote oppervlakten? Gaat het niet kromtrekken of werken?
massief hout werkt het meest
mdf minst
neem de groene
De bodem en deksel zou ik dan van 22 mm MDF maken en de zijkanten van 15 mm MDF.
met 'deksel' bedoel je 'deur' ?
waarom 2 diktes ?
kan begrijpen dat je 22 voor de zijkanten te dik vindt
ga je dan 2 platen kopen ipv 1 ?
 

Stayned

Nieuw lid
30 apr 2021
2
0
Venlo
Ja inderdaad staat ook wel bekend als de minifix. Denkt u dat het gebruik daarvan in combinatie met deuvels stevig voldoende is voor de toepassing hier?

Groen MDF had ik nog nooit van gehoord. Ik wil het graag op maat laten zagen bij een bouwmarkt aangezien ik zelf niet de apparatuur heb om zo secuur alles op maat te zagen, daar heb ik nog nooit groen MDF gezien. Voldoet regulier MDF ook voor deze toepassing? En als ik u goed begrijp is (groen) MDF dus zelfs nog een betere keus dan hout of multiplex voor deze toepassing?

Met deksel bedoel ik de bovenkant van de kast, kwam even niet op het woord haha. De deur wil ik ook van MDF maken. Alles MDF. En twee diktes is verder geen probleem logistiek gezien. Ik vind 22mm inderdaad erg dik voor de zijkanten. En bovendien als ik de foto opmeet en omreken kom ik uit op het gebruik van 15mm voor de zijkanten en 22mm voor boven en onderkant zoals het door de fabrikant is gemaakt.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Neem een goede kwaliteit mdf dat freest makkelijker en is veel makkelijker en met minder werk af te werken. En daar gaat de meeste tijd in zitten. Ik zou voor V313 gegrond gaan. Is ook in groen "watervast" te verkrijgen.
Dat is dus niet de kwaliteit die bij de gamma e.d. liggen.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.138
850
Ulvenhout
Als ik de foto zo zie lijkt het me dat de hele kast is gemaakt uit 18mm MDF. Zowel de wanden als bovenkant lijken me even dik. Wat worden de afmetingen van de kast?
Inderdaad een goede kwaliteit MDF nemen. De V313 is watervast en heeft vaak een groene kleur. Als je hem zelf gaat aflakken scheelt het als je hem gegrond of met lakdaagfolie koopt. Anders ben je wat langer bezig met gronden en schuren. Liever kopen bij een goede houthandel dan de reguliere bouwmarkt....
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Denkt u dat het gebruik daarvan in combinatie met deuvels stevig voldoende is voor de toepassing hier?
zeker voldoende stevig
minifix is een stevige + budgetvriendelijke verbinding, maar je moet dat precies kunnen fixen
Groen MDF had ik nog nooit van gehoord.
is mdf dat meer vochtbestendig is
als je bij hout - mdf is eerder pulp - aan vocht denkt, dan denk je automatisch aan kromtrekken
Voldoet regulier MDF ook voor deze toepassing?
je betaalt een paar eurotjes meer per plaat
in verhouding tot de kosten + de moeite die je doet, zijn dit apennootjes
En als ik u goed begrijp is (groen) MDF dus zelfs nog een betere keus dan hout of multiplex voor deze toepassing?
hout werkt
massief hout is uiteraard 100 % hout
mpx zijn lagen geschild hout, dus zit boven de 80 % hout
mdf is gelijmd + geperst gemalen hout
dat kan het minst op de benaming 'hout' aanspraak maken, en werkt dus het minst
vermits je het gaat verven, zie je niet meer wat onder de verf zit
2 vliegen in 1 klap: 1) goedkoopst 2) stabielst
 

msparrow

Nieuw lid
7 mei 2021
1
1
Aarschot
Mag ik even inpikken op dit topic met gerelateerde vraag. Ik wil zelf ook een kast maken (1ste keer) en was aan het kijken naar geschikt materiaal. Dacht ook aan groene MDF die dan afgelakt zou worden. Echter, de kast zou 1m breed zijn en 2m hoog. Gezien de breedte en mogelijk gewicht zou ik de leggers in multiplex maken om doorbuigen te voorkomen. De vragen: als ik de multiplex ook aflak zie je dan een groot verschil met de gelakte MDF? (ik veronderstel dat de MDF veel strakker gaat zijn)? Welke multiplex kan ik in dit geval dan best gebruiken? En als laatste, kan een MDF kast wat gewicht op de leggers verdragen?
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
een kledingkast of een boekenkast ?
een wereld van verschil
bij mdf breken de gaatjes van de schabdragers vlugger uit dan bij mpx
je kan dat beperken door mdf met een hogere densiteit of hdf te nemen
op een breedte van 1 m buigt ook de mpx door, zeker wanneer er wat gewicht op komt
om dat te beperken kan je onderaan + achteraan de legplanken een lat zetten, geen mdf want bij kops vijzen splijt die
verschil in aflakken ? bij mpx is er veel kans dat je op de kopse kanten de lagen nog ziet - bij mdf komen de kopse kanten ruw + ze zuigen => dichtplamuren of een paar keer meer verven
het oppervlak van mdf is glad, dat van mpx niet
om een gelijk zicht te krijgen, schuur je de mpx op
een plaat groene mdf 18 mm kost rond de 25 euro
een plaat mpx 18 mm rond de 50
door de kast zelf te maken spaar je tijd
zelf zou ik de mpx nemen, want die 25 euro verschil zijn verwaarloosbaar
de beste mpx is berk
als je die toch aflakt, kan je gerust de bb/bb-kwaliteit nemen
zal rond de 80 euro komen
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Mag ik even inpikken op dit topic met gerelateerde vraag. Ik wil zelf ook een kast maken (1ste keer) en was aan het kijken naar geschikt materiaal. Dacht ook aan groene MDF die dan afgelakt zou worden. Echter, de kast zou 1m breed zijn en 2m hoog. Gezien de breedte en mogelijk gewicht zou ik de leggers in multiplex maken om doorbuigen te voorkomen. De vragen: als ik de multiplex ook aflak zie je dan een groot verschil met de gelakte MDF? (ik veronderstel dat de MDF veel strakker gaat zijn)? Welke multiplex kan ik in dit geval dan best gebruiken? En als laatste, kan een MDF kast wat gewicht op de leggers verdragen?

Als je het multiplex gewoon netjes afwerkt en een niet transparante lak gebruikt zul je het nagenoeg even goed af kunnen werken als MDF. Let op voor gaten in de zijkanten van het multiplex, die zul je even af moeten smeren.

Berkenmultiplex is populair voor meubels maar relatief duur t.o.v. Populier, powerplex.
Laat zich wel mooi afwerken, ook met blanke lak en persoonlijk vind ik de laagjes wel mooi.

In plaats van afsmeren kun je ook overwegen om een strookje hout of kantenband toe te passen op de voorzijde van je planken voor die “hout”-look.

Veel filmpjes over te vinden op YouTube: zoek plywood edgebanding bijvoorbeeld
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
100kg? Zou het?
Laten we even aannemen dat de kast 2 m hoog is en 60 cm breed en diep, van 18 mm plaatmateriaal. Dan heb je - kort door de bocht - 4 platen van 6x20x0.18 dm^3 = 86.4 L totaal plus 2 platen van 6x6x0.18 dm^3 = 12.96 L. Totaal bijna 100 L. Als je even een volumieke massa van 0.8 aanhoudt (MDF is zwaar), dan kom je toch kaal (zonder hang- en sluitwerk en zonder onderstel) al op 80 kg...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.