Klauwplaat HBM, is dat wat?

Arminko

Nieuw lid
28 feb 2023
6
1
Haaren
Hallo allemaal.
Ik heb een eenvoudige houtdraaibank op de kop getikt en wil wat experimenteren met houtdraaien zonder meteen flink te moeten investeren.
Het is mijn bedoeling om gewoon wat leuke en niet te complexe werkstukken te maken om te beoordelen of ik er weer een hobby bij heb.
Op mijn draaibank zit al een klauwplaat maar het werkstuk komt elke keer los. Nu is mij gebleken dat dit een klauwplaat is met 3 klauwen, bestemd voor een metaaldraaibank, althans daar zie ik soortgelijke klauwplaten vaak op zitten. Dat gaat kennelijk dus niet werken en voelt erg onveilig.
Op de site van HBM staat een klauwplaat die gunstig geprijsd is, terwijl klauwplaten gemiddeld nogal prijzig zijn. Ik vraag mij af of ik met die klauwplaat vooruit zou kunnen, rekening houdende met de prijs kwaliteit verhouding.
Wellicht dat jullie mij kunnen adviseren. Bij voorbaat dank voor jullie reacties.
 

Bijlagen

  • 28F63AB5-6F77-4141-931F-B0E766B12D43.jpeg
    28F63AB5-6F77-4141-931F-B0E766B12D43.jpeg
    70,6 KB · Weergaven: 32

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als je wat wil experimenteren, en leren omgaan met gereedschap dat je nog niet hebt, is een cursus ook een goed idee. Ik had ook jouw idee, en brak 2 beitels en een leunspaan voor ik doorhad dat een cursus toch wel handig was....
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.981
807
Omgeving Leiden
Of zo'n drieklauw nou op een hout - of metaaldraaibank is gemonteerd, maakt natuurlijk niet uit.
Maar blijkbaar is de klauw niet goed meer of je draait hem niet goed vast. Is het het laatste misschien?
 
Ik ben niet zo tevreden met de klauwplaat van HBM. Een beter alternatief is de zie Chuck C1, Carp - De Houtdraaierij Nieuw! Nieuw!!!. Bij beide is het oppassen voor de uitstekende klauwtjes, het zijn echte vinger vreters. Een goede oplossing een stuk uit een auto binnen band knippen en die rond de klauwplaat spannen. Bij de houtdraaierij kun je ook een cursus volgen. Ook kan je contact op nemen met de houtdraaivereniging Radius zie Nieuws - Welkom bij Radius die jou mogelijk aan een ervaren houtdraaier bij jou in de buurt kan helpen. Daar kun je vragen of hij je verder op weg kan helpen.

M.vr.gr. Jan
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
961
Riemst
Ik heb ook een HBM gehad en was daar niet zo blij mee. Werkt wel, maar is snel versleten. Het staal is gewoon te zacht. De bijhorende sleutel was binnen de kortste keren niet meer bruikbaar. Heb dan een overtollige zeskant vierkant geslepen.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Ik heb ook een HBM gehad en was daar niet zo blij mee. Werkt wel, maar is snel versleten. Het staal is gewoon te zacht. De bijhorende sleutel was binnen de kortste keren niet meer bruikbaar. Heb dan een overtollige zeskant vierkant geslepen.
De plaat die TS in de advertentie laat zien, werkt niet met een sleutel.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Ik heb deze klauwplaat ooit gekocht en voor het weinige werk wat ik er mee doe, bevalt hij goed. En ik werk er mee op een Ferm draaibank van een paar tientjes uit de Kringloop!!!
Ik heb ook twee metaaldraaibanken en inderdaad, door de andere vorm van die klauwen komt een zacht werkstuk gauw los. (Hout, sommige kunststoffen, lood, tin....)
Wel is het natuurlijk zo, dat als je echt wilt leren en je wilt door gaan, je beter iets duurders kunt kopen. Een oom van mij was muziekleraar en vertelde me ooit dat je om te leren ook een fatsoenlijk instrument moet kopen. En niet een of ander vod, waar zelfs een leraar geen fatsoenlijk geluid uit kan halen.
Ik heb bijvoorbeeld WEL een set goede draaibeitels gekocht.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arminko

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Ik heb zelf geen HBM klauw. Helemaal in het begin dacht ik er een te kopen: de versie met de sleutel. Ik stak de sleutel er eens in , vond dat er wel heel veel speling op dat ding zat en heb het niet gekocht, het bleef bij de handelaar. Ik ben daarna voor een Nova ( Teknatool) G3 gegaan.

Jaren later heb ik eens een paar dagen op een draaibank mogen werken met de afgebeelde klauw dat met staafjes wordt aangedraaid, en tmet wee sets bekken . Precies de set waarover de vraag werd gesteld.
1678350799313.png
En ik moet zeggen dat die mij heel erg goed beviel. En het systeem met staafjes heeft minder onderdelendelen die kunnen slijten.


Groeten

Ornament
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
722
287
RegioRotterdam
Als je een bank hebt met M33 opname dan houd je van zo'n klauwplaat twee adapters met een M33 'mannetje' over. Die zijn altijd handig om je klauwplaat mee op te hangen of om op een verstelbare bankschroef te knutselen zodat je een handige steun hebt om je schaal met klauwplaat en al in te zetten en af te werken. Of zoiets als hieronder. Dan gebruik je de massa van je draaibank om je werk stabiel te houden:
1678363676045.png
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.