Klassieke constructiefout

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.955
646
Het is hier al vaak genoeg besproken, en toen ik daarnet ergens passeerde zag ik een mooi praktijkvoorbeeld van wat er vaak gebeurt als je een halfhoutverbinding niet met de volledige dikte laat rusten op de staander:

1000065023.jpg

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.841
3.724
Gaanderen
#touh heeft er in het verleden diverse posts aan gewijd. Helaas is andre niet meer actief op ons forum.
Ik heb bij de constructie van mijn overkapping zijn advies opgevolgd. Het is een soort zwaluwstaart geworden met een stukje volledige opleg.

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.955
646
#touh heeft er in het verleden diverse posts aan gewijd. Helaas is andre niet meer actief op ons forum.
Ik heb bij de constructie van mijn overkapping zijn advies opgevolgd. Het is een soort zwaluwstaart geworden met een stukje volledige opleg.
Exact waar ik ook aan moest denken inderdaad. Blijft spijtig, maar gelukkig gaat zijn wijsheid via de oudere posts nog vele houtbewerkers bereiken.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.841
3.724
Gaanderen
Zo heb ik het gedaan. Het was wel een werk om ze in 15 cm douglas te zagen. De grootste japanse schulpzaag deed het uiteindelijk en een zware beitel 50 mm. Natuurlijk moet de andere balk ook een cm of 2.5 volledig opleggen. Ik heb overwogen om het op een lintzaag te zagen maar met een 3 of vier meterbalk duw je een lintzaagje van 120 kg zo weg.

Bijlagen

• 20230821_133117.jpg
    20230821_133117.jpg
    33,2 KB · Weergaven: 11
  • Leuk
Waarderingen: Fraké

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.