Klassiek Schaaltje van Vederesdoorn

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Zelfde stamdeel als voor de holle vorm is hier gebruikt. Afwerking met Houtdraaiersolie van Steinert (ipv PU lak) geeft een gelere kleur. plm 21 * DSC_0572.jpgDSC_0565.jpgDSC_0555.jpg10 cm, wanddikte plm 5 a 6 mm.
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Mooi schaaltje, maar inderdaad een beetje jammer dat die tekening die je aan de binnenkant ziet ook alleen daar te zien is.
Er schijnt ook Vederesdoorn te zijn waarvan de tekening wat verder doorloopt, maar niet bij deze boom. Het is wat het is. Overdwars inspannen kan ook maar dan houd je niet zoveel diameter over. Ik weet nog niet wat ik met de rest van de stam zal doen. Misschien ook eens overdwars.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Uniek schaaltje, dit houtsoort ken ik nog niet.... qua bewerkbaarheid te vergelijken met...?
Peter het is zacht hout, tenminste hier, een probleem boom die overal uitschiet en vlug groeit, breekt met storm en vroege natte sneeuw buien, Ik had er een achter mijn plaats, die had al enkele keren takken verloren, en eindelijk midden door brook.
Het hout is niet veel harder dan Populier, het kleurt meestal wat gelig met een olie finish, dikwijls krijg je er rode verkleuring in na beschadiging dat later to een bruinige kleur veranderd.

Enkele foto's van de gebroken boom en van Acer negundo draai werk, gaat onder verschillende andere namen, Box elder, Ashleaf Maple, Vederes boom, Manitoba Maple.

Manitoba Maple breek.jpegAcer negundo.jpegManitoba Maple.jpegBox elder.jpegvederesdoorn.jpegAshleaf Maple.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: Roestige Spijker

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.