Kity 635 : aanvoertafel vandiktebank oneven, hoe vlak te maken

Woutmans

Actieve deelnemer
7 jul 2020
48
7
Utrecht
Mijn aanvoertafel is niet vlak meer. In de lengterichting is de tafel hol (zijkanten hoger) en loopt hij af richting de messen.
Het materiaal is aluminium. Ik heb geprobeerd het een en ander met een schuurmachine wat rechter te maken maar dat schiet niet op en ik heb geen goede controle over waar ik materiaal afneem. Heeft er iemand een werkwijze, hoe ik deze tafel weer vlak krijg?

Ik weet niet hoeveel invloed dit op het eindresultaat heeft. De afvoertafel is gelukkig wél behoorlijk vlak.
 

Taab

Actieve deelnemer
11 jun 2020
138
38
Omgeving Apeldoorn
Toevallig ben ik hier zelf ook naar aan het zoeken, ik begrijp dat je het zelf wilt doen? Dan zou ik het heel eerlijk niet weten.

Ik wilde gaan informeren bij de staalbewerkingsbedrijven hier in de buurt..
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Met de bovenfrees en een brug op vlakke geleiders
moet het aluminium wel lukken om er een laagje af te frezen.

maar als hij wel vlak is geweest zou ik naar een beter machine gaan uitkijken hij wordt alleen maar minder stijf als je er iets af haal en gaat dan nog snellen krom
 

Woutmans

Actieve deelnemer
7 jul 2020
48
7
Utrecht
Ik woon in Utrecht en heb net mijn vandiktebank messen naar Hagedo gebracht. Bij het ophalen deze week zal ik eens informeren of ze ook kunnen vlakken.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.786
933
Leeuwarden
Schrapen is daarvoor de aangewezen methode!

Om het te leren kun je in deze video (met vervolgafleveringen) de cursus volgen

 

Woutmans

Actieve deelnemer
7 jul 2020
48
7
Utrecht
Die film heb ik gezien, ik word daar wel heel zenuwachtig van. Er kan van alles misgaan en je kan eigenlijk niet voor je eerste projectje je vlakbank gaan nemen. Bovendien is het vlak van een tafel wel erg groot om met zo'n klein schrapertje te gaan bewerken. Voelt niet goed.
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
214
49
Grönnen
Maar hoe komt die tafel krom ? Vermoedelijk is de constructie te licht uitgevoerd, er is geen steun in het midden, de overspanning is te groot / te licht uitgevoerd ?
Dan zou ik denken om er een steun onder te maken en ook weer terug te drukken.
'Keb natuurlijk geen idee of dat mogelijk is.
Is dat een optie ? Kun je er een foto van maken ?
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395

kan ook met aluminium
maar je moet wel een echte vlakke brug en geleiden bouwen en koelen

feitelijk werkt een vlakbedefrees voor metaal ook zo
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Van een slooper een vervanging op haalen die wel goed is ,
Al het andere zal op den duur toch weer voor probleemen geven , zonde van de tijd en geld die je er in stopt,
Af vrezen zal afbreuk doen aan de sterkte
op vullen met vloeibaar ijzer is een soort van 2 componenten lijm moet je ook maar afwachten of dat houdt
Op den duur,
of gewoon zien als leergeld en een ander kopen
 

Woutmans

Actieve deelnemer
7 jul 2020
48
7
Utrecht
Ok, samenvattend zie ik de volgende oplossingen:
  1. Schrapen
  2. Frezen met een brug
  3. Nieuwe tafels
  4. Nieuw apparaat
1. Sla ik over. 2. Is een optie 3. Is een optie en 4. vooralsnog niet.

Er werden wat foto's gevraagd ivm de constructie:

Zijaanzicht. De aanvoertafel is 7mm dik alu.
vdb-geheel.jpg

Constructie onderkant, verstevigd met dwarsbalkjes (fabrieksaf):
vdb-aanvoeronderkant.jpg

Het probleem:
vdb-krommingdwars.jpg

En nog één met een zaklampje erachter waar je duidelijk ziet dat de zijkanten voor het probleem zorgen:
vdb-krommingdwars2.jpg

Mijn eerste plan is iets waar ik gisteren tijdens het nemen van de foto's een idee voor kreeg: ik haal beide tafels los, koop ergens wat aluminium oxide (of een ander schuurmiddel), leg beide vlakke delen van de tafels op elkaar met het schuurmiddel ertussen en ga proberen om zo de tafels eerst eens vlak te krijgen. Ik denk dat als ik de zijkanten eerst maar eens wat vlakker krijg, ik al een heel end ben.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.075
2.599
Schrapen kun je wegstrepen. Dat is een oppervlakte nabewerking. Dat doe je na het vlakken, om het oppervlak nog iets gladder te krijgen. En bij gietijzer. Ik heb het nog nooit gezien bij aluminium. Als je handig bent met een vijl en je hebt een potje machinist blue, ik heb geen idee hoe het in het nederlands heet, Het is een potje blauwe kleurstof, wat je op het oppervlak smeert, zodat je kan zien waar je geweest bent. Zelfde als wat je bij schrapen gebruikt om de hoge punten aan te geven. Vij je het blad gewoon weer vlak. Anders kan je zoeken naar een motorrevisiebedrijf. Die hebben de juiste slijpkop voor aluminium en kunnen de bladen vlakken. Je moet wel mensen hebben die de moeite willen nemen om de bladen fatsoenlijk op te spannen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Woutmans

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.786
933
Leeuwarden
Mijn eerste plan is iets waar ik gisteren tijdens het nemen van de foto's een idee voor kreeg: ik haal beide tafels los, koop ergens wat aluminium oxide (of een ander schuurmiddel), leg beide vlakke delen van de tafels op elkaar met het schuurmiddel ertussen en ga proberen om zo de tafels eerst eens vlak te krijgen. Ik denk dat als ik de zijkanten eerst maar eens wat vlakker krijg, ik al een heel end ben.

Ik weet niet of dat een goed idee is, het staat mij bij dat ik ooit begrepen heb dat je om lenzen te slijpen gewoon begint met twee vlakke schijven en slijppasta je vanzelf de ronde vorm krijgt...... Misschien goed om dat even te checken. Het beste werkt het volgens mij op een vlakke plaat graniet. Even een reststuk uit de afvalbak van de natuursteenhandel vragen....

Fons
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Woutmans

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Ik zou hier in eerste instantie niets aan doen, het is zelden dat je over de volle breedte moet vlakken en als ik zo kijk, lijken de beide zijkanten iets hoger, dus als je iets van de zijkanten begint met vlakken, heb je volgens mij weinig problemen.
Ik zou in ieder geval de vlakbank eerst proberen en kijken of voor jou het resultaat bevredigend is
 
  • Leuk
Waarderingen: Woutmans en Athanor

Woutmans

Actieve deelnemer
7 jul 2020
48
7
Utrecht
Ik weet niet of dat een goed idee is, het staan mij bij dat ik ooit begrepen heb dat je om lenzen te slijpen gewoon begint met twee vlakke schijven en slijppasta je vanzelf de ronde vorm krijgt...... Misschien goed om dat even te checken. Het beste werkt het volgens mij op een vlakke plaat graniet. Even een reststuk uit de afvalbak van de natuursteenhandel vragen....

Fons
Ik ken dan weer het voorbeeld uit het slijpen van messen waarbij je je wetstenen vlakt door er twee tegen elkaar aan te schuren. Maar dit lijkt me nou niet een geval waar ik risico's ga nemen. Ik ga eens even googlen naar natuursteenhandels in de buurt van Utrecht (in ieder geval eentje gevonden in Nieuwegein).
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Ik zou hier in eerste instantie niets aan doen, het is zelden dat je over de volle breedte moet vlakken en als ik zo kijk, lijken de beide zijkanten iets hoger, dus als je iets van de zijkanten begint met vlakken, heb je volgens mij weinig problemen.
Ik zou in ieder geval de vlakbank eerst proberen en kijken of voor jou het resultaat bevredigend is
Nu ik er over nadenk: het hout wat er over heen gaat, is zelf ook niet vlak. Dus zo'n probleem kan het inderdaad niet zijn. Het enige wat je moet doen is het hout herhaaldelijk op de zelfde positie over de tafel heen. Maar daarvoor kun je de langsgeleider gebruiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Woutmans

Actieve deelnemer
7 jul 2020
48
7
Utrecht
Het is moeilijker om alles echt goed haaks te maken. Ik heb een werkbankblad gemaakt en daar merkte ik met lijmen dat kleine afwijkingen al zorgen dat het niet zo makkelijk gaat allemaal.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Het is moeilijker om alles echt goed haaks te maken. Ik heb een werkbankblad gemaakt en daar merkte ik met lijmen dat kleine afwijkingen al zorgen dat het niet zo makkelijk gaat allemaal.
De vraag is nu natuurlijk, ligt dit aan de schaaf of aan de schaver 😇
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
214
49
Grönnen
Even terug naar het begin :
Mijn aanvoertafel is niet vlak meer.
En dan met name het woordje "meer".
Was de tafel eerder wel vlak ?
En zo ja, wat is er dan mee gebeurd ?
Verbogen lijkt mij de enige mogelijkheid, er is te veel kracht op gekomen ?
Zo ja, dan is terug buigen een optie. Nou ja . . ?
Helemaal vlak zal het dan niet worden, een nabewerking zal nodig zijn.
En het is niet veel, het materiaal is vrij dik, dus dan maar direct vlakken, bedenk ik me nu.

en loopt hij af richting de messen.
Da's ook niet goed natuurlijk. Dat is niet af te stellen ?

Al met al lijkt deze patiënt behoorlijk ziek, het is een veel geproduceerde machine zo te zien, dus een donor zoeken ligt voor de hand, maar hoe lastig dat gaat zijn, dat is de vraag.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.