Kity (1)619

TransFelix

Actieve deelnemer
27 feb 2023
29
4
Drente
Hallo,

Ben redelijk nieuw met hout, dus dacht ik koop een tafelzaag...
Aanvankelijk dacht ik, ik koop een gewone kleine tafelzaag van de bekende merken, maar ik schrok van de prijzen.
Het is immer nieuw en misschien wel een leuke hobby.

Nu heb ik een Kity (1)619 over kunnen nemen, de prijs was zeer gunstig te noemen, kreeg er een paar zaagbladen bij zelfs die alleen nieuw al meer kosten dan ik voor de hele zaag heb betaald, of ze nog goed zijn, dat moeten we nog zien uit te vinden. Ding komt uit een overlijden, man deed houtbewerking voor de hobby, de machine is bij familie beland en hebben zelf geen 380 aansluiting, dus een gokje blijft het. Er zit zelfs aan de linkerkant een geleider op die naar voren schuift.

Dat is ook gelijk mijn probleem, ik heb ook geen 380v aansluiting.
Nu kan deze ook op 220v volgens het type plaatje, maar geen idee hoe.
Is dat een kwestie van een condensator aansluiten? Klok horen luiden, maar geen idee waar, dus hoe doe je dat? Hoe zwaar moet die zijn?
Het plaatje heeft het over 2,2kw op zowel 220v als 380v

Daarnaast, hij gaat maar tot 89cm breedte rechts van het blad, is de geleider makkelijk langer te maken?
Ook mis ik nog het spouwmes (zo noem je dat stukje metaal achter het zaagblad toch?) Kan ik die ergens nog krijgen?

Het blad is smerig (verf resten zelfs), paar ondiepe krasjes en zal weer schoon en glad moeten worden, iemand tips?

Dan laatste vraag, er is nog een losse geleider, geen idee waar die past of hoort of dat die er helemaal niet bij hoort?

Nou ja hoop vragen. Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

20230227_102922.jpg20230227_102848.jpg

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.728
3.383
Die losse geleider komt van iets als een einhell zaagtafel. Als je geen krachtstroom hebt, kan je het beste deze motor vervangen door een enkelfase 220 motor. 1500 watt is prima, dan blijft je zekering er in met opstarten en is zwaar genoeg voor zo'n machine. Spouwmes kan je maken van een oud zaagblad. Blad doe ik met een oude schuurband met een bandschuurmachine. Tafel lijkt te verbreden te zijn met een nieuwe koker aan de voorkant en een nieuwe strip aan de achterkant. Je hebt dan nog een vulstukje nodig voor het blad, maar dat kan uit iets van betonplex. Het ziet er naar uit, dat je toch al iets aan de elektra moet werken, vervang dat gelijk door een enkel fase exemplaar.

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.466
762
Moordrecht
Zo te zien zit er al een tafelverbreding op, 89 cm is al heel behoorlijk voor een tafelzaag. Ik weet niet wat je van plan bent verder, maar wellicht kan je eerst wat ervaring opdoen voordat je met plaatmateriaal aan de gang gaat op de machine. Is wel een hele leuke eerste aankoop, zo met roltafel.

Blad idd met schuur- of bandschuurmachine, waarbij je wel moet oppassen dat je het niet te wild maakt. Glad is glad. Een beetje patina en een stukje verleden laten zien is natuurlijk ook wat waard..

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
180
75
Bilzen
Ik meende dat de motor van een Kity omschakelbaar is door enkele contacten anders te verbinden. Ik heb ooit ergens een afbeelding gezien hiervan op het internet. Afhankelijk hoe je ze verbindt is de motor op 220 of 380 te gebruiken. Ikzelf heb een 617 op 220 V. Ik heb een gekeken op de motor maar zie zulk plaatje niet. Ik denk dat het onderstaande afbeelding is.
1677537650251.png

TransFelix

Actieve deelnemer
27 feb 2023
29
4
Drente
Screenshot_20230303_142428_Chrome.jpg
Na enig speurwerk kwam ik deze motor tegen, de 220v versie voor de kity 619. 2,2kw met jawel condensator! Condensator al besteld op het grote www. Nu nog uitzoeken hoe aan te sluiten.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.728
3.383
De vergissing die je maakt is dat jij een 3 fase motor hebt. De zwarte motor met condensator is een 1 fase motor . Als je geen krachtstroom hebt, moet je dus ook de motor waar die condensator op zit, er bij kopen. Als je een 3 fase motor op een fase wil laten lopen, door middel van een steinmetz schakeling, dan heb je een andere condensator nodig.

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
256
15
Als ik het zo zie, dan zit op deze machine geen spouwmes.
En ik zie ook niet een bescherming boven het zaagblad.
Lijkt me een gevaarlijke machine.

TransFelix

Actieve deelnemer
27 feb 2023
29
4
Drente
De vergissing die je maakt is dat jij een 3 fase motor hebt. De zwarte motor met condensator is een 1 fase motor . Als je geen krachtstroom hebt, moet je dus ook de motor waar die condensator op zit, er bij kopen. Als je een 3 fase motor op een fase wil laten lopen, door middel van een steinmetz schakeling, dan heb je een andere condensator nodig.
Nu wordt het interessant. Je hebt inderdaad de 220 en de 380 versie, beide zijn uiterlijk exact gelijk en zelfde spec 2,2 kw. De 220 heeft alleen een condensator. Daar was mijn redenering uit dat het een aangepaste 3 fase motor zou zijn. Maar dat is een andere condensator dan deze begrijp ik?

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.323
500
Een spouwmes voor deze machine kan je niet meer nieuw kopen
En het originele mes is overigens ook niet de juiste dikte voor de moderne zaagbladen.
ik heb er 1 laten snijden de dwg heb ik nog wel ergens als je daar interesse in hebt.
het is wel de versie waar je de zaagkap op kan zetten

die van mij heeft een 220 motor en die kan je niet omzetten naar 380

TransFelix

Actieve deelnemer
27 feb 2023
29
4
Drente
Dat is het schema voor een 3 x 220 aansluiting. Die zijn er nog in belgie.
Dit is wel het ei van columbus waar ik naar zat te zoeken! Dat betekent natuurlijk dat ik met een frequentieomvormer van enkel 220v naar 3 fase 220v kan gaan werken! Maar eens induiken en bestellen, wordt vervolgd!

TransFelix

Actieve deelnemer
27 feb 2023
29
4
Drente
De vfd (frequentieomvormer) is binnen, motor van zijn kapje ontdaan om eens te kijken hoe we de draden gaan aansluiten naar 3x220v.

Staat er netjes in, maar dan zie ik ook T1 en T2. Deze draden terug gevolgd naar de schakelaar. 5 polig model met veiligheid dat als de stroom uitvalt deze weer naar 0 gaat. T1 en T2 worden hierin apart geschakeld. Ze krijgen elk een voeding van 1 van de 3 fase. Maar wat is T1 en T2 is dat, zoals ik denk, de motorrem?

20230318_150941.jpg

jorisvh

Post veel
Zou een thermische beveiliging van de motor kunnen zijn.
Als die te warm wordt gaat T1-T2 “open” en valt de spanning over de spoel in je nullastschakelaar weg waardoor de machine uitschakelt (staat misschien in serie met andere veiligheden zoals schakelaars die een open deksel detecteren e.d.).

• Leuk
Waarderingen: TransFelix

TransFelix

Actieve deelnemer
27 feb 2023
29
4
Drente
Ah natuurlijk, logisch ook! Sommige dingen zijn te simpel om gelijk te begrijpen.

Dat geeft weer een andere uitdaging, de VFD wil een start stop signaal hebben, daar is nu geen ruimte voor in de schakelaar. Zou ik 1 van de 3 fase door kunnen verbinden en dan dat contact gebruiken voor de VFD?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.728
3.383
Het start en stop signaal sluit je toch aan op je omvormer? Je schakelt je omvormer. Die start en stopt de motor.

TransFelix

Actieve deelnemer
27 feb 2023
29
4
Drente
Klopt, met de knoppen op de omvormer zelf of met een externe schakelaar zet je hem aan uit. Maar je sluit een 2,2kw motor aan. De omvormer zelf, als de groep in de meterkast vinden het fijn als er een aanloopmoment is. Als je op start drukt en dan nog de schakelaar van de zaag zelf moet bedienen, ben je het aanloopmoment kwijt. Eerste idee was om deze schakelaar eruit te halen, maar nu dat thermische gedeelte via de motor loopt wordt het even weer puzzelen. Dezelfde schakelaar zou dus ook de omvormer moeten starten of uitschakelen.... maar dan moet ik wel een pootje vrij hebben of maken.

jorisvh

Post veel
ik veronderstel dat dit een vaste opstelling wordt waarbij de omvormer ahw deel uitmaakt van de zaag
als de omvormer een nullastschakelaar heeft:
  • die gebruiken en de thermische beveiliging van de motor in serie met het stuursignaal daarvan.
  • de 3-fasige nullastschakelaar van de motor verwijderen zodat die permanent AAN kan
anders
  • extra1-fase nullastschakelaar toevoegen en de thermische beveiliging van de motor in serie met het stuursignaal daarvan
  • omvormer permanent AAN.
  • de 3-fasige nullastschakelaar van de motor verwijderen

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.728
3.383
Je haalt de schakelaar die je nu hebt zitten weg. Die functies zitten al in je omvormer. Die stel je daar op in. Je huidige schakelaar moet je als je hem op 3 x 220 gaat gebruiken ook opnieuw instellen. Op 220 heb je een hoger amperage. Je kan voor je omvormer eventueel een werkschakelaar zetten.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.