Kistje van esdoorn

Vener

Actieve deelnemer
21 jul 2012
264
154
Nijmegen
Ik ben eindelijk begonnen, wordt nog even doorwerken...

Mijn eerste idee was een soort puzzelkistje te maken, met allerlei schuivende delen en verborgen sluitingen. Allemaal ideetjes, maar het samenvoegen tot één geheel werd een te grote puzzel ;) Dus bleef het allemaal een beetje liggen. Tot ik een pakketje hout van Masave ontving, mijn prijs van de vorige challenge. Twee stukken gewolkt maple en twee plaatjes riegel esdoorn (als ik het goed heb). Mooi moment om in actie te komen.

Kistje_WWC2022_small_01.jpg

De stukken hout gaven gelijk een idee voor een kistje. Het kistje wordt ongeveer 20x30x15cm. De grote stukken hadden een ruwe rand, en ik dacht dat dat een mooi detail zou opleveren. Omdat de rand niet overal zat heb ik deze met beitel en een 'dremel' verder geaccentueerd. Eerste keer dat ik hout zo in vorm breng. Meestal is alles recht en hoekig bij mij.

Kistje_WWC2022_small_05.jpg

De deksel en bodem worden in een groef geplaatst. Deze probeerde ik met de ploegschaaf te maken, maar het maple was nogal hard en de nerf onvoorspelbaar. Dat leverde dus geen mooie groef op. Dan maar met de bovenfrees. Eerst een nieuw freesbitje van 4mm bij Ecotools besteld. Omdat ik dacht dat zo een smal bitje snel zo kunnen breken, heb ik er maar gelijk 3 besteld. Ze waren toch maar een paar euro per stuk. :LOL:
Eerst op een reststukje uitgeprobeerd en toen op de stukken voor het kistje. En allemaal met 1 bitje (y)

Kistje_WWC2022_small_03.jpgKistje_WWC2022_small_04.jpgKistje_WWC2022_small_06.jpg

Mijn eerste idee was om alleen het hout wat ik gekregen had te gebruiken. Er zaten dus twee hele mooie plaatjes riegel esdoorn bij. Eén wordt uiteraard het deksel, maar om de 2e als bodem te gebruiken vond ik een beetje zonde. Daarom besloot ik om een tweede nieuwe techniek te gebruiken, namelijk fineren met de strijkboutmethode. Voor wie het niet kent een korte beschrijving:
  • Beide delen met houtlijm in smeren.
  • Vervolgens laten drogen
  • En dan met de strijkbout op elkaar verlijmen. (Het stuk bakpapier is om zowel het fineer en de strijkbout te beschermen.)
In dit geval heb ik een reststuk 3mm triplex en eikenfineer wat ik overhad van een een ander project gebruikt. (Is de bedoeling om dat project ook te plaatsen, maar is zeken niet klaar voor de Challenge 2022 ;)) Geen foto van het resultaat, maar er volgt nog een foto van een paar stappen verder. De dikte kwam precies goed uit voor de groeven.

Kistje_WWC2022_small_07.jpgKistje_WWC2022_small_08.jpg

Wordt vervolgd...
 

Bijlagen

  • Kistje_WWC2022_small_09.jpg
    Kistje_WWC2022_small_09.jpg
    86,4 KB · Weergaven: 40

Vener

Actieve deelnemer
21 jul 2012
264
154
Nijmegen
En weer verder...

Nadat de groeven er inzaten zijn de stukken opmaat gemaakt en in verstek geschaafd.
Ondertussen heb ik de boven en onderkant in de olie gezet. Dan komt er ook geen onafgewerkt randje tevoorschijn mocht het een beetje krimpen. Laat me niet echt een probleem met deze afmetingen, maar je weet nooit.

Kistje_WWC2022_small_09.jpg Kistje_WWC2022_small_10.jpg

Tijd om te passen. En alles zit naar tevredenheid. Vervolgens de binnenkant afgeplakt om straks makkelijk schoon te maken (was even een snelle foto terwijl ik al begonnen was met lijmen :rolleyes:). Ik had de korte kanten ook afgeplakt omdat ik het idee had in het midden een drupje lijm te doen, maar dat ben ik dus vergeten. Maakt ook niet uit, zowel boven- als onderkant zijn mooi passend, met natuurlijk wel een paar mm in de breedte voor de eventuele werking.

Kistje_WWC2022_small_11.jpg Kistje_WWC2022_small_12.jpg

En dan alles in de lijm en ingepakt met tape i.p.v. lijmklemmen. Werkt altijd goed bij kistjes in verstek. Dit laat ik nu zo staan tot morgen.

Kistje_WWC2022_small_13.jpg
 

Vener

Actieve deelnemer
21 jul 2012
264
154
Nijmegen
Ja, en dan moet het nog wel op tijd af komen... Doorwerken en dus niet van alles foto's gemaakt.

Volgende stap was het deksel los zagen. Altijd tricky om dit netjes te doen, maar aardig gelukt.
De tape aan de binnenkant zorgde er wel voor dat de lijmresten niet op het hout kwamen, maar ik moest vervolgens wel de tape in de hoeken los pulken. Al met al beter dan harde lijm proberen te verwijderen.

Kistje_WWC2022_small_14.jpg

Stoflatjes gemaakt en de verstekken geschaafd op een kleine futselplank.

Kistje_WWC2022_small_15.jpg

Volgende stap was scharnieren installeren. Altijd lastig (vind ik) maar dit maal was het een hels karwei. Ik kreeg het deksel maar niet mooi sluitend. Tot overmaat van ramp braken de schroeven af. Nu is het altijd oppassen mat messing schroeven, maar dit heb ik nog niet eerder gehad, zeker 6 schroeven kapot! Deze zal ik niet snel nog eens kopen. Dus uitboren, opvullen en nog een keer.

Kistje_WWC2022_small_16.jpg

Sleutelgat geboord, voordat ik de holte voor het slot ging boren.

Kistje_WWC2022_small_17.jpg Kistje_WWC2022_small_18.jpg

En toen was het tijd om het kistje in de olie te zetten. Viel me in eens op dat ik het slot nog niet vastgezet had. Dus even snel doen... had ik gezegd dat deze schroeven snel braken.:mad:

Kistje_WWC2022_small_19.jpg

Helaas maar tijd voor 1 laag olie. En dus ook nog de schroefjes voor het slot moeten overnieuw. Dus tja, is het kistje dan wel af? :unsure:

Toch maar foto's van het (bijna) eindresultaat.

Kistje_WWC2022_small_20.jpg Kistje_WWC2022_small_21.jpgKistje_WWC2022_small_22.jpg Kistje_WWC2022_small_23.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Pracht kistje. Ik schroef altijd eerst de scharnieren en sloten vast met spaanplaatschroeven en boor voor.
Hierna pas met messing schroeven. Die voorkomt meestal ook dat je sleuf vervormt.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Wat een prachtig hout! Hoe krijg je dat afgebroken schroefje er nou uit?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.