Kistje met zwaluwstaarten in multiplex?

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
637
303
Het Groene Hart
Een tijd geleden leende ik de bandschuurmachine van een vriend. Bij het meenemen verontschuldigde hij zich voor de kartonnen doos waar het ding in zat: "ik moet er nog eens een goede kist voor zien te vinden".

Dat leek mij een prima kans om weer eens een kistje te maken. Uit een eerder project had ik nog wat multiplex over en omdat het een flinke kist moest worden zou iets als eiken wel erg kostbaar worden (dan had ik beter zelf een bandschuurmachine kunnen kopen).

Ik wilde er wel iets bijzonders van maken, dus bij Rick (MasaveHout) wat wenge besteld voor het deksel en na een proefje besloten dat het best mogelijk is om zwaluwstaarten te maken in multiplex. Nu de kist klaar is zou ik het verder aan niemand willen aanbevelen maar het was een leuke oefening. Afgewerkt met 1 laag verbeterde houtolie, zowel binnen als buiten.

Foto's!

2021-04-12 20.45.10.jpg2021-04-13 20.57.55.jpgIMG-20210426-WA0016.jpeg2021-04-27 18.04.49.jpg2021-04-28 21.25.00.jpg2021-04-27 18.56.53.jpg

2021-04-27 18.56.59.jpg

Detail van de zwaluwstaarten:
2021-04-27 18.57.14.jpg

Oeps, foutje! Bij het infrezen van de bodem te ver doorgefreesd.
Ik kon er gelukkig een blokje in plakken maar heb me daar vergist in de richting van de nerf en daarna, tot overmaat van ramp, ook nog door de bovenste laag van het multiplex heen geschuurd. Naja, het zit aan de zijkant.

IMG-20210426-WA0014.jpeg 2021-04-27 18.57.21.jpg

Dit is pas kissie nummer 2,5 die ik ooit maak, dus ben best tevreden met het resultaat. (de eerste 0,5 was tijdens een cursus en is nooit afgekomen omdat er brand geweest is).
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Mooi geworden op dat ene foutje na, bekend fenomeen dat als het eenmaal mis gaat je van de ene fout in de andere valt. Ik neem zelf vaak ff een dagje afstand voor ik aan een fix begin omdat ik inmiddels weet dat ik anders meer fouten maak in de haast/drift om de originele fout te herstellen.

Op de foto van het vooraanzicht met de sluitingen zie je ook nog de afteken lijn van de zwaluwstaarten, waarschijnlijk in praktijk zie je dat niet maar toch een lering om volgende keer op te letten (positief bedoeld, ik claim niet dat ik het beter kan!)
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
637
303
Het Groene Hart
Thanks @MartijnEHV, had ook even afstand genomen maar me toch vergist. Kan gebeuren. Daarna 'moest' het af dus niks meer aan te doen.

Ik had die lijn ook gezien, komt van het kruisstaal om de borstlijn af te tekenen. 'Normaliter' zou je die wegschaven / schuren geloof ik, maar dat was nu geen optie. Misschien een volgende keer eerst met potlood zetten en dan alleen de delen die weg moeten insnijden.

Binnenkort nog maar eens proberen met massief hout, kijken hoe dat gaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Eric55

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.