Keuze zaagbladen voor Makita Sp6000J

Toonzo

Nieuw lid
20 jul 2024
18
5
NL
Ik ben op zoek naar een leuke set zaagbladen en liep daarbij tegen een paar dingen aan:

Deze Makita heeft een blad 165 x 20 nodig en soms zie je bij een zaagblad een waarschuwing dat een blad niet geschikt is voor een bepaald merk i.v.m. de dikte van het blad. Is dat nog iets waar ik rekening mee moet houden bij mijn keuze of kan deze Makita alles aan?

Soms zie ik een maat staan met meerdere diktes, bijvoorbeeld 165 x 2.4/1.6 x 20mm. Heeft dit te maken met dat een een zaagblad met vlak-daktanden is?
Is de zaagsnede in dit geval dan 2.4mm?

Leuke ontdekkingsreis met zo'n nieuwe machine :)
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.737
766
Antwerpen
Ik ben op zoek naar een leuke set zaagbladen en liep daarbij tegen een paar dingen aan:
gewoon een set bij Ecotools 160x20, Z=24, Z= 36 en Z=60 en je bent klaar voor minder dan 35€ en voor elke opdracht (ik spreek uit eigen ervaring, wat dat ook waard is 😉)

heeft niets met het topic te maken maar ….
waarschuwing : zie dat je werkstuk goed ondersteund is, aan beide kanten van de zaagsnede zodanig dat je zaagblad niet geklemd wordt, spreek ook uit eigen ervaring ☹️ en met als gevolg de beschadiging van mijn geleiders door terugslag van de invalzaag, hier ben ik nog 2x heel goed weggekomen)
 
Laatst bewerkt:

Toonzo

Nieuw lid
20 jul 2024
18
5
NL
gewoon een set bij Ecotools 160x20, Z=24, Z= 36 en Z=60 en je bent klaar voor minder dan 35€ en voor elke opdracht (ik spreek uit eigen ervaring, wat dat ook waard is 😉)

heeft niets met het topic te maken maar ….
waarschuwing : zie dat je werkstuk goed ondersteund is, aan beide kanten van de zaagsnede zodanig dat je zaagblad niet geklemd wordt, spreek ook uit eigen ervaring ☹️ en met als gevolg de beschadiging van mijn geleiders door terugslag van de invalzaag, hier ben ik nog 2x heel goed weggekomen)

Bedankt voor de tip en de waarschuwing. Ik was me daar gelukkig al wel van bewust. Mijn vader is timmerman (pensionado) en hij had me daar ook al voor gewaarschuwd.
 

jorisvh

Post veel
bijvoorbeeld 165 x 2.4/1.6 x 20mm. Heeft dit te maken met dat een een zaagblad met vlak-daktanden is?
Is de zaagsnede in dit geval dan 2.4mm?
2,4mm is breedte van de tanden (“kerf thickness”, de breedte van de zaagsnede dus)
1,6mm is de dikte van het stamblad.

Als je meerdere bladen koopt, zorg dan dat het verschil tussen tandbreedte en stambladdikte hetzelfde is. Zo blijft de locatie waarop de antisplinterstrip ingezaagd is geldig.
 

Toonzo

Nieuw lid
20 jul 2024
18
5
NL
2,4mm is breedte van de tanden (“kerf thickness”, de breedte van de zaagsnede dus)
1,6mm is de dikte van het stamblad.

Als je meerdere bladen koopt, zorg dan dat het verschil tussen tandbreedte en stambladdikte hetzelfde is. Zo blijft de locatie waarop de antisplinterstrip ingezaagd is geldig.
Berankt voor de info. Weer wat geleerd. 👍
 

Toonzo

Nieuw lid
20 jul 2024
18
5
NL
Die dikte waarschuwing heeft meer te maken met de Accu versies van dezelfde machines. Die worden vooral met de dunnere bladen gebruikt.
Ik had inderdaad al zoiets gelezen. Met dunnere zaagbladen zal het dan vast wel minder energie kosten om erdoorheen te komen
 

jorisvh

Post veel
Met dunnere zaagbladen zal het dan vast wel minder energie kosten om erdoorheen te komen
Het blad van 2,4mm dat je als voorbeeld gaf, is wel voor de bedrade versie bedoeld, denk ik.
Voor accu gaat het over zaagbladen met 1,4-1,6mm tandbreedte (en dus een nog dunner stamblad). Die vragen minder vermogen maar zijn ook slapper waardoor ze als je een smalle strook wil afzagen al eens de gemakkelijkste weg kiezen waardoor je snede niet haaks is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Toonzo

Toonzo

Nieuw lid
20 jul 2024
18
5
NL
Inmiddels een leuke setje samengesteld van 24T t/m 60T bij Eurotools, dus ik kan voorlopig wel even verder. 👍
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.