Keuze zaagblad bij aanschaf zaagtafel

Alchemist

Actieve deelnemer
17 aug 2016
58
0
Zuid-Limburg
Ik sta op het punt om, na behoorlijk wat uitzoeken van mogelijkheden, een zaagtafel aan te schaffen. Het word de Bosch GTS635-216, alleen zit ik nu nog met een paar vragen waar ik niet direct antwoord op kan vinden, namelijk de keuze voor zaagbladen. Uiteraard word er een zaagblad meegeleverd, volgens mij is dat in eerste instantie een prima schulp-blad, dus dat zit vooralsnog wel goed. Echter wil ik er ook een zaagblad bij voor afkorten, en voor plaatmateriaal.
Nu heeft Ecotools (Ik ben bij andere machines erg tevreden over de kwaliteit zaagbladen) enkel 'afkortbladen' in 216, kan ik deze zonder problemen in de zaagtafel gebruiken?
Of kan ik dan beter een iets kleiner blad (210 bijvoorbeeld) kiezen? Of is het toch beter om voor een ander merk zaagblad te kiezen? (Zo ja, welke benadert Ecotools in prijs/kwaliteit)

Ik had de zoekfunctie wel al gebruikt, maar geen helder antwoord gevonden, vandaar een nieuw topic
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
dus deze
1612438035085.png

in deze prijsklasse drukken de producenten de prijs door het meegeleverd zaagblad goedkoop te houden

Uiteraard word er een zaagblad meegeleverd, volgens mij is dat in eerste instantie een prima schulp-blad, dus dat zit vooralsnog wel goed
dat het een schulpblad is, is nog niet uitgemaakt, tenzij je dat in de omschrijving staat
je wacht best af tot je de machine hebt

Of kan ik dan beter een iets kleiner blad (210 bijvoorbeeld) kiezen?
het verschil tussen 216 en 210 is verwaarloosbaar

Echter wil ik er ook een zaagblad bij voor afkorten, en voor plaatmateriaal.
voor het afkorten van massief hout gebruik je een zaagblad met hm-tanden + links-rechtse snijpunten
voor plaatmateriaal zou dat kunnen volstaan
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
dat het een schulpblad is, is nog niet uitgemaakt, tenzij je dat in de omschrijving staat
je wacht best af tot je de machine hebt
Die wordt standaard geleverd met een (low-budget) 22T blad, dat zijn meer schulp aantallen dan voor een fatsoenlijke zaagsnede.

@Alchemist, als ik jou was zou ik even wachten tot je het ding in huis hebt en dan meten hoeveel ruimte je rondom het 216 blad hebt. Misschien past een 225 blad ook wel en dan zou ik voor een T36 of T48 kiezen, beetje afhankelijk van hoe je denkt het ding te gaan gebruiken.
 

Alchemist

Actieve deelnemer
17 aug 2016
58
0
Zuid-Limburg
@Alchemist, als ik jou was zou ik even wachten tot je het ding in huis hebt en dan meten hoeveel ruimte je rondom het 216 blad hebt. Misschien past een 225 blad ook wel en dan zou ik voor een T36 of T48 kiezen, beetje afhankelijk van hoe je denkt het ding te gaan gebruiken.
Als ik het goed begrijp moet ik voor een 225 blad rondom minimaal 4,5mm ruimte hebben, en zou ik bij een 210 blad rondom 3mm extra ruimte krijgen. Dat kan ik inderdaad wel even afwachten, en daarna een nieuw blad bestellen.
Maar zou een 'afkort zaagblad' (met negatieve snijhoek) werken op de machine? Of creëer ik dan een gevaarlijke / niet werkende situatie?
 

Alchemist

Actieve deelnemer
17 aug 2016
58
0
Zuid-Limburg
Ik heb de machine besteld, en er gelijk maar een extra 216 blad bijbesteld (bij de Duitse afdeling van Amazon, scheelde toch nog wat met de Nederlandse afdeling, en word nog steeds netjes thuisbezorgd)
Als hij binnen is & ik er wat mee heb kunnen spelen zal ik mijn bevindingen hier delen.
 

Alchemist

Actieve deelnemer
17 aug 2016
58
0
Zuid-Limburg
We zijn ondertussen een paar maanden verder, maar zoals beloofd hierbij mijn eerste ervaringen met de machine. Na bestellen heeft het, onder andere door het plotselinge winterweer, toch lang geduurd voordat de zaagtafel binnen was. Hierna heb ik hem helaas nog niet al te veel kunnen gebruiken door andere verplichtingen.

Mijn eerste indruk is toch dat het voor het geld een degelijke machine is. Netjes verpakt, en er is nagedacht over de plaatsing van accessoires. Zo hangt de langsgeleider onder de rail als deze niet gebruikt word, is de verstekgeleider ook netjes opgeborgen, en is er een uitsparing voorzien voor de duwstok waardoor deze altijd binnen handbereik is. Het spouwmes is makkelijk te verstellen, en de beschermkap is eenvoudig te plaatsen en verwijderen. Ook de bediening is logisch geplaatst, en makkelijk in- en uit te schakelen.

Na het uitpakken heb ik alles nagelopen op haaksheid, en hier en daar een klein beetje moeten bijstellen. In mijn ogen is een beetje moeten bijstellen niet erg, zolang dit niet te ingewikkeld is. Ook prima op orde wat mij betreft.

Na het uitpakken & haaks stellen moest er uiteraard gezaagd worden, en hier kwam eigenlijk het eerste grote minpunt. Hier had ik wel al veel over gelezen, dus een verrassing was het niet. Bij het inschakelen zit er een instabiliteit in de machine, waardoor het zaagblad trilt. Dit is snel weer weg, en heeft geen gevolgen voor de zaagsnede, maar is toch vervelend. Dit zou wat mij betreft niet nodig zijn in machines van deze prijscategorie. Op de aanlooptrillingen na loopt het zaagblad goed, en levert nette zaagsneden. De nauwkeurigheid van de langsgeleider is hierbij ook goed te noemen.

De verstekgeleider daarentegen voelt slap, en heeft speling in de geleidegleuf. Afstellen is op het oog, zonder nokjes om vaste hoeken vast te zetten. Hier is het duidelijk waar er op kosten is bespaard. Deze moet ik gaan vervangen door een cross-cut slede of aftermarket verstekgeleider.


Samengevat de plussen en minnen:
+ Degelijke machine voor de prijs
+ Goede plaatsing van accessoires
+ Haaksheid & afstelmogelijkheden
+ Kwaliteit zaagsneden
+ Nauwkeurigheid langsgeleider

- Instabiliteit/trilling bij aanloop
- verstekgeleider
 

Taab

Actieve deelnemer
11 jun 2020
138
38
Omgeving Apeldoorn
Ik heb mij ook uitvoerig verdiept in deze zaag maar uiteindelijk weer terug gebracht naar de winkel, ik was erg teleurgesteld. Toen heb ik wel uitgezocht dat het resoneren van het blad te verhelpen is maar daarvoor moet je de machine zelf aanpassen. Deze beste man heeft er uitgebreid naar gekeken:
hij verkoopt ook een verbetering om het probleem te verhelpen.

Mocht je daar interesse naar hebben dan heb ik deze eventueel nog voor je liggen. Ik heb ze besteld maar nooit terug gebracht.
 
  • Leuk
Waarderingen: 3xtr3m3

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.