Keuze uitholbeitel

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Kan iemand advies geven of ervaring delen? Ik twijfel tussen de crown midi revolution en de woodcut pro-forme flexi.
Ik heb graag een stevige bar, dus de 16mm van de flexi (zoals de versie van de houtdraaierij heeft) spreekt mij wel aan.
Het nadeel lijkt mij dan weer dat de opening tussen de haak en de spaanbegrenzer zou kunnen verstroppen.
Bij de revolution heb je dat dan weer niet maar de midi heeft een dunnere stang denk ik.
De grotere variant is wat te groot voor het type werk dat ik doe denk ik.

De wundercutt rolly monro spreekt mij minder aan om een of andere reden, maar alle info is welkom.

Ten slotte nog een klein puntje ik heb een ganse set crown tools, dus de revolution past daar mooi bij. Helemaal ondergeschikt aan de functie natuurlijk, maar moest de keuze verder 50/50 zijn is dat wel een plus. Het oog wil ook wat 🤣.

Oh ja ik heb nu een mini hollower van simon hope met een 6mm mesje. Fantastisch ding, maar natuurlijk niet geschikt voor dieper uithollen.
De meeste holle vormen die ik denk te maken zullen iets van een 20 max diep zijn. Met misschien eens een uitschieter richting de 30.
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Ik denk dat de vergelijking eerder zou moeten gaan tussen de pro-forme flexi en de grote Crown Revolution, nietwaar? De Midi is beperkt qua diepte. Ik vind het wel een interessante discussie, ik weet niet goed hoe de Flexi zich verhoudt tot de 'grote' Pro-Forme.
 
  • Leuk
Waarderingen: gerwin

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Kan iemand advies geven of ervaring delen? Ik twijfel tussen de crown midi revolution en de woodcut pro-forme flexi.
Ik heb graag een stevige bar, dus de 16mm van de flexi (zoals de versie van de houtdraaierij heeft) spreekt mij wel aan.
Het nadeel lijkt mij dan weer dat de opening tussen de haak en de spaanbegrenzer zou kunnen verstroppen.
Bij de revolution heb je dat dan weer niet maar de midi heeft een dunnere stang denk ik.
De grotere variant is wat te groot voor het type werk dat ik doe denk ik.

De wundercutt rolly monro spreekt mij minder aan om een of andere reden, maar alle info is welkom.

Ten slotte nog een klein puntje ik heb een ganse set crown tools, dus de revolution past daar mooi bij. Helemaal ondergeschikt aan de functie natuurlijk, maar moest de keuze verder 50/50 zijn is dat wel een plus. Het oog wil ook wat 🤣.

Oh ja ik heb nu een mini hollower van simon hope met een 6mm mesje. Fantastisch ding, maar natuurlijk niet geschikt voor dieper uithollen.
De meeste holle vormen die ik denk te maken zullen iets van een 20 max diep zijn. Met misschien eens een uitschieter richting de 30.
De pro-forme werkt heerlijk als deze goed is afgesteld….maar als deze niet goed is afgesteld op je werkstuk, vind ik het een oefening in frustratie, verstoppingen, happen, niet snijden, net zo lang tot de afstelling weer klopt.
De spaanbegrenser zorgt overigens wel voor veel controle bij het starten van een snede, dat vind ik persoonlijk een grote voordeel als je uithol werk doet waarbij je de tip van je gereedschap niet kan zien.
Succes met de keuze
 
  • Leuk
Waarderingen: mrRuben

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ik kan wel mijn ervaringen delen. Mijn eerste uitholbeitel was ook de Hope mini hollower, met het 8mm schijfje onder een hoek van 45 graden. Geschikt tot een ca. 7-8 cm diepte, daarna krijg je teveel vibratie. In mijn ogen een laag drempelig stuk gereedschap: je kunt er al snel mee uit de voeten 😀, maar natuurlijk wilde ik al snel dieper. Ik heb toen de Crown Revolution Midi hollower gekocht. Die heb ik welgeteld 2 keer geprobeerd: deze beitel en ik liggen mekaar niet zo. Ik daarna de grote Hope uitholbeitel gekocht, met het 6mm snijplaatje, in combi met de bijbehorende schraper. Daar had ik duidelijk meer mee: deze gebruik ik het meeste.
sinds kort ben ik nu ook de trotse bezitter van een WoodCut Pro hollower ( dus niet de Flexi). Die heb ik al een paar keer gebruikt. En dat is kickuhh (om het modern te verwoorden)🤪. Ik geef toe dat ook deze beitel wel een leer curve heeft (juist afstellen van de spaanbegrenzer, goed slijpen en vooral: niet met een te hoog toerental willen draaien). Maar de krullen die er dan van de bank komen…….geweldig. Deze beitel geeft me wel de meeste lol, ondanks dat ik hem nog niet 100% beheers, maar dat motiveert wel om te oefenen. Groot voordeel vind ik wel dat je het handvat simpel kunt verlengen: dat geeft een hoop controle. Als je richting de 20-30 cm diepte wilt gaan, zul je met de Crown Midi ben ik bang net niet lekker kunnen werken I.v.m het relatief korte handvat.
Erratum: ik heb de Crown Mini hollower, dus niet de Midi:confused:. Foutje, bedankt
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: mrRuben

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Ik ben begonnen met de mini uitholler van rolly munrow. Heb daarmee wel tot 20 cm diep mee uitgehold. Ja dat doe ik dus niet meer veel te dun om zo diep te gaan. Met haken kan ik best redelijk uithollen maar goed slijpen is niet makkelijk. vorig jaar heb ik de uitholbeitel van Simon Hope gekregen met de laser set. Nog steeds niet gebruikt. 😇
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
ok, de voorkeur ligt duidelijk bij de pro-forme. Die simon hope set ziet er ook wel knap uit, maar vooral voor diepere projecten denk ik.

ik vraag eens na bij Ronald wat de verschillen zijn tussen de flexi en de vaste pro-forme buiten de kop dan. Dus in feite gewoon lengte en evt nog verschil in dikte van de bar.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP en mrRuben

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
De woodcut pro-forme heeft mijn voorkeur, maar daar hangt een stevig prijskaartje aan omdat je graag een rechte en een gekromde versie wil hebben. De Flexi combineert die 2. Das handig en goedkoper maar heeft ook weer nadelen. De zwanenhals zet je met boutjes vast, net als bij de Revolution van Crown. Als de beitel een harde klap krijgt of je duwt hard kan je ingestelde zwanenhals wel eens van vorm veranderen. Dat zal je bij de Pro-form nooit hebben. Ook de snijkop van de Flexi is iets minder luxe in te stellen dan die van de Pro Forme. Voor beide snijkoppen geldt dat ze eigenlijk nooit verstoppen of happen. Als dat gebeurt doe je echt iets niet goed... Tenslotte kan je met beide beitels waanzinnig snel werken.
Een belangrijke eigenschap van een uitholbeitel is het handvat. Voor diep uithollen vind ik die van de Midi Revolution veel te klein. Voor de flexi kun je 'm zelf maken of een bestaand wisselhandvat gebruiken. Maak 'm lekker lang als je diep gaat uithollen, zodat ie onder je oksel kan...
De Revolution zijn veel mensen enthousiast over, maar ik gebruik 'm nog maar weinig. De Revolution kan door zijn vorm wel in een kleinere opening beginnen dan de Pro Formes.
Binnenkort moet ik een 2 uur lang en meeslepend verhaal houden voor een groep houtdraaiers... Ik kon alvast even oefenen... :) Ik hoop dat je er iets aan hebt Ruben!
 
  • Leuk
Waarderingen: Nico Oosthoek en mrRuben

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.180
353
Etten-Leur
ok, de voorkeur ligt duidelijk bij de pro-forme. Die simon hope set ziet er ook wel knap uit, maar vooral voor diepere projecten denk ik.

ik vraag eens na bij Ronald wat de verschillen zijn tussen de flexi en de vaste pro-forme buiten de kop dan. Dus in feite gewoon lengte en evt nog verschil in dikte van de bar.
De Woodcut proforme set (incl de Flexi) kun je bij mij uitproberen in Etten-Leur. De Rolly Munro heeft Ger Hesbeen van Vlaamse Houtdraaiers Gilde meen ik (Roeselaere?). De Crown Revolution heb ik gehad, gebruikt en verkocht zonder een seconde spijt nadat ik de Woodcut ben gaan gebruiken... Ik heb ook een uitholsysteem met Carbide snijmesjes 8 en 10 mm. Dat heeft als voordeel dat je niet hoeft te slijpen maar het snijdt minder glad.
 
  • Leuk
Waarderingen: mrRuben

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
bedankt iedereen. de keuze is gemaakt... ineens doorbijten en gaan voor de pro forme.

Als tip van de sluier... het project waarvoor ik de zoektocht startte is eigenlijk helemaal geen draaiwerk, maar een snijwerk. Ik ben begonnen aan de helm (met masker) van Tigris of Gaul uit de film gladiator.
voor de helm zelf, dat los is van het masker, ga ik eerst een blok uithollen om dan te beginnen snijden. het wordt 1op1 formaat, dus best een stevige blok om uit te hollen.
Voor zij die willen volgen zal ik regelmatig foto's op instagram zetten en een verslagje achteraf op het forum hier.

... de volgende projecten worden wss wel weer 'normale' dingen als vazen :D.

1773cd9e77c51ea1b9e68eaf971e0185.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
De woodcut pro-forme heeft mijn voorkeur, maar daar hangt een stevig prijskaartje aan omdat je graag een rechte en een gekromde versie wil hebben. De Flexi combineert die 2. Das handig en goedkoper maar heeft ook weer nadelen. De zwanenhals zet je met boutjes vast, net als bij de Revolution van Crown. Als de beitel een harde klap krijgt of je duwt hard kan je ingestelde zwanenhals wel eens van vorm veranderen. Dat zal je bij de Pro-form nooit hebben. Ook de snijkop van de Flexi is iets minder luxe in te stellen dan die van de Pro Forme. Voor beide snijkoppen geldt dat ze eigenlijk nooit verstoppen of happen. Als dat gebeurt doe je echt iets niet goed... Tenslotte kan je met beide beitels waanzinnig snel werken.
Een belangrijke eigenschap van een uitholbeitel is het handvat. Voor diep uithollen vind ik die van de Midi Revolution veel te klein. Voor de flexi kun je 'm zelf maken of een bestaand wisselhandvat gebruiken. Maak 'm lekker lang als je diep gaat uithollen, zodat ie onder je oksel kan...
De Revolution zijn veel mensen enthousiast over, maar ik gebruik 'm nog maar weinig. De Revolution kan door zijn vorm wel in een kleinere opening beginnen dan de Pro Formes.
Binnenkort moet ik een 2 uur lang en meeslepend verhaal houden voor een groep houtdraaiers... Ik kon alvast even oefenen... :) Ik hoop dat je er iets aan hebt Ruben!
Haha ik doe dus duidelijk iets niet goed met mijn happers en verstoppingen. misschien toch maar wat meer oefenen.
Wat betreft de lange, stangen betreft. voor mij is dat echt een must, vooral bij het uithollen van grote objecten is het van belang dat je de uitholbewegingen met je hele lichaam kan doen, op die manier heb je veel meer controle en kan je veel verfijndere bewegingen maken dan wanneer je maar een kleine stang hebt.
Het vast klemmen onder je oksel is in mijn ervaring bijna onmisbaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: dehoutdraaierij

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Haha ik doe dus duidelijk iets niet goed met mijn happers en verstoppingen. misschien toch maar wat meer oefenen.
Wat betreft de lange, stangen betreft. voor mij is dat echt een must, vooral bij het uithollen van grote objecten is het van belang dat je de uitholbewegingen met je hele lichaam kan doen, op die manier heb je veel meer controle en kan je veel verfijndere bewegingen maken dan wanneer je maar een kleine stang hebt.
Het vast klemmen onder je oksel is in mijn ervaring bijna onmisbaar.
Als de beitel hapt of verstopt staan ze meestal te ver open Rik...
 
  • Leuk
Waarderingen: rik

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.180
353
Etten-Leur
bedankt iedereen. de keuze is gemaakt... ineens doorbijten en gaan voor de pro forme.

Als tip van de sluier... het project waarvoor ik de zoektocht startte is eigenlijk helemaal geen draaiwerk, maar een snijwerk. Ik ben begonnen aan de helm (met masker) van Tigris of Gaul uit de film gladiator.
voor de helm zelf, dat los is van het masker, ga ik eerst een blok uithollen om dan te beginnen snijden. het wordt 1op1 formaat, dus best een stevige blok om uit te hollen.
Voor zij die willen volgen zal ik regelmatig foto's op instagram zetten en een verslagje achteraf op het forum hier.

... de volgende projecten worden wss wel weer 'normale' dingen als vazen :D.

Bekijk bijlage 107765
Hiervoor is een ringbeitel veel geschikter..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.