Keuze plaatmateriaal

sep

Nieuw lid
24 mrt 2021
1
0
Hasselt
Dag
Ik ben momenteel bezig met het maken van een kast. Deze kast hoort een bruin-rodige kleur te hebben en de platen moeten langs al de zijden een tekening hebben (volledig afgeplakt of volhout). Eerst was ik van plan om een volledig gefineerde mdf plaat te gebruiken, maar omwille van financiële redenen maak ik de eerste versie van meranti multiplex (hubo). Deze heb ik zelf afgeboord zodat het ongeveer hetzelfde effect heeft als een gefineerde plaat.

Het nadeel aan de meranti multiplex is dat de fineer extreem dun is, waardoor je er direct door zit en er zitten veel slechte stukken in. Deze plaat bewerken is dus altijd uitkijken (maar dat zie je natuurlijk in de kostprijs).
Om niet voor het prijskaartje te betalen van een volledig gefineerde plaat, maar ook niet voor de slechte kwaliteit van de hubo plaat te gaan, vraag ik mij af of er een tussenoplossing is. Ik dacht dan vooral aan een soortgelijke multiplexplaat, maar dan van betere kwaliteit, dikkere fineer en zonder foutjes in de tekening.

Bedankt!!
(in bijlage wat ik zou willen realiseren, mits wat bijwerken met een beits. het lijkt wat op teak ).
DSC_0890.jpg
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Je kunt eea ook in houteffect schilderen. Dat is een oude decoratietechniek waarmee je dus handmatig houtnerf en noesten simuleert, gebruikmakend van de eigenschappen van verschillende soorten verf en lak (water vs olie, in principe). Het werd vroeger op elke schildersopleiding onderwezen.
De techniek werd net als marmeren gebruikt om minder dure materialen te 'veredelen', dus bijv. van grenen mahonie maken…
Een van de opvallendste voorbeelden waren de vrachtwagens van de HEMA die tot in de jaren zeventig een mooi grenen-decor hadden... Met het in zwang raken van plakplasticprints is het handmatige min of meer verloren gegaan.
En ik herinner me dat ooit in het Zuiderzeemuseum Enkhuizen cursussen gegeven werden in het historische dorp ernaast.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Om niet voor het prijskaartje te betalen van een volledig gefineerde plaat, maar ook niet voor de slechte kwaliteit van de hubo plaat te gaan, vraag ik mij af of er een tussenoplossing is. Ik dacht dan vooral aan een soortgelijke multiplexplaat, maar dan van betere kwaliteit, dikkere fineer en zonder foutjes in de tekening.
die plaat uit de hubo heeft je 30 tot 40 euro gekost, schat ik
'tussenoplossing' is een rekbaar begrip
een plaat op bestelling laten fineren, gaat je aardig wat kosten
'fineer' is ook een rekbaar begrip
je kan platen kopen die reeds gefineerd zijn
dan zit je rond de 100 euro voor bv een mpx met eikfineer kwaliteit A/B
alternatief is mpx berk bb/bb of de duurdere b/bb
op de bb-kant zullen wel herstelplekken zijn
de gewenste kleur zal je waarschijnlijk zelf aan moeten brengen
zoek naar platenhandels in de omgeving van hasselt & leg hen jouw vraag voor
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.