Keuze plaatmateriaal voor kasten in een berging / wasruimte

Jos Huybrighs

Nieuw lid
30 jul 2020
13
1
Laakdal, België
Ik moet binnenkort voor mijn zoon de berging-/wasruimte gaan voorzien van kasten.
Aan 1 muur komen kasten voor inbouw van de was- en droogmachine; aan 2 andere muren komen kolomkasten (met hoekkast).
Er moet nog een beslissing genomen worden over welk soort plaatmateriaal er gaat gebruikt worden.
  • Wit (of andere kleuren) melamine gaat het waarschijnlijk niet worden.
  • Deco panelen met houtimitatie (ook melamine) spreekt ook niet direct aan (wegens "niet echt hout").
  • Mogelijk zal er gekozen worden voor eikenfineer (op multiplex of MDF).
Ik heb ervaring met alle 3 (met uitzondering van fineerplaten met MDF als drager) maar maak me zorgen over eikenfineer bij een aantal hoge deuren in de kolomkasten (1800 x 500 mm) in verband met te verwachten vocht in de ruimte als de was- en droogmachine gaan draaien.

Volgende vragen dus:
  • Heeft iemand hiermee ervaring?
  • Volstaat het goed behandelen van eikenfineer met een PU lak (ik gebruik altijd Trae Lyx)?
  • Ik werk niet graag met MDF en denk ook dat multiplex beter gewapend is tegen vervormen (wegens het lagen-principe), maar is dat juist?
  • Moet ik me zorgen maken over het mogelijk loskomen van de kantenfineer en/of ABS band? Ik heb ervaring met zowel melamine kantenband (strijkijzer) als ABS (0.8..1.0mm aangebracht met contactlijm). Wat zou de beste band zijn in dit geval?
Bijkomend: er komt ook een lage kast naast de was-/droogmachine met een wasbak. Zie bijgevoegde foto.
Mijn gevoel zegt dat een fineerplaat daar niet aan te raden is. Ik zou hier mogelijk opteren voor een composiet wastafel over zo mogelijk de ganse breedte.

berging-1.png

Jos Huybrighs

Nieuw lid
30 jul 2020
13
1
Laakdal, België
pak HPL !
en koop de platen kant en klaar
maw afkanten inbegrepen
Dank voor de snelle reactie.
Ik weet niet of ik dit hier mag vragen maar kan je suggesties geven waar dergelijke HPL panelen (18mm) kunnen aangekocht worden en waar men ook de afkanting doet? Ik woon in Vlaanderen.
Heb altijd gedacht dat dit niet goedkoop is. Maar scheelt natuurlijk een hele hoop werk.

Jos Huybrighs

Nieuw lid
30 jul 2020
13
1
Laakdal, België
beetje smos met contactlijm vind ik, gewoon vastschieten met kleine nagels
Daar had ik nog niet aan gedacht. Wat ik wel typisch tegenkom als ik afplak met massief eiken is dat ik altijd nog moet na frezen omdat bij het zagen van de stroken (+/- 2mm dik) er wat oneffenheden te zien zijn op de stroken. Ik gebruik een zaagblad om te schulpen maar 100% tevreden van het resultaat ben ik meestal niet. En dus ga ik na drogen er nog eens met de freesmachine over.
Hoe zaag jij de stroken?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.182
2.272
Klein-Brabant, Vlaanderen
Dank voor de snelle reactie.
Ik weet niet of ik dit hier mag vragen maar kan je suggesties geven waar dergelijke HPL panelen (18mm) kunnen aangekocht worden en waar men ook de afkanting doet? Ik woon in Vlaanderen.
Heb altijd gedacht dat dit niet goedkoop is. Maar scheelt natuurlijk een hele hoop werk.
je mag zeker vragen wie hpl verwerkt
laakdal is te ver van mij om de voor jou nabije handels te kennen
in heist-op-den-berg zit er een
rond leuven zit martens
de meesten hebben een melkronde
van zodra je een minimumbedrag koopt, leveren ze gratis
anders rond de 100 euro
uiteraard is zelf maken boeiender
dit is een overzicht

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
273
16
Amersfoort
www.twolt.nl
Zelfde idee als Charel09. MDF met dik eiken is stevig en mooi. Massief afkanten maakt het af. Strookje van 30/40 mm breed en een klein v-groefje tussen plaat en strook (gewoon beide schuin kantje geven met frees of schaaf), want die overgang zie je toch wel. Accentueren is dan mooier dan proberen te verbergen. En dan maakt het ook niet meer uit als de stroken per ongeluk net 0,2 mm dikker zijn.

Die platen zijn overigens niet goedkoop, maar goed als je het hebt over een serie kasten in een wasruimte heb je het over een project wat je voor een klant voor €4000 of (veel) meer zou doen en dan maken kosten voor het materiaal niet het grote verschil. Jij doet het niet voor een klant, maar dat maakt de waarde van je project niet minder, dus bezuinigen op materiaal zou ik niet zo snel doen.

Je vroeg nog naar glad maken van de stroken. Ik zaag ze meestal iets te dik en maak ze met de vlakbank en de vandiktebank glad en exact op de juiste dikte.

jorisvh

Post veel
echt fineer zal altijd mooier zijn dan een HPL imitatie maar is ook kwetsbaarder.
multiplex is niet noodzakelijk stabieler dan MDF maar wel sterker. gefineerd MDF is niet geschikt voor een legger waar een wasmachine op staat de daveren ook niet voor horizontaal gebruik icm water (tablet wasbak).

je kan evt de korpussen in spaanplaat met melamine of HPL maken en de fronten in gefineerd MDF. zo is het sterk waar nodig en mooi waar je het ziet.

materiaalkeuze en wat je laat doen heeft natuurlijk een effect op de prijs maar nog meer op de hoeveelheid werk.
  • standaard MDF gefineerd 19mm (18+2x0,6mm) vanaf 35€/m2 excl. maar dan moet je nog olie of vernis + uuuuren werk bijtellen
  • fineer op watervast MDF vanaf 40€/m2 excl (dat zou ik zelf kiezen hier) + olie/vernis + werk
  • HPL op (watervaste) spaanplaat 40-90€/m2 excl afhankelijk van decor en structuur (synchrone houtstructuur = duurder) maar dan ben je wel klaar zonder behandelen
  • MDF met industrieel gevernist fineer (bvb Decospan Shinokki) vanaf 80€/m2 excl, ook klaar zonder behandelen
  • MDF met dikfineer 21mm (18+2x1,5mm) vanaf 100€/m2 excl + olie/vernis + werk. dat lijkt me overkill als je geen groeven wil frezen en vooral veel te duur voor een waskot 😳🤔

• ja kan voorgelijmd dun fineerband kopen en strijken maar dat is niet echt robuust
  • je kan 2mm houten kantenband op rol kopen. dan is het een aantal laagjes fineer op mekaar gelijmd. dat kan je machinaal (laten) afplakken of manueel met bvb een pin nailer + witte lijm + klemmen. ik frees er een 45gr aan op exact de dikte van de kant en dan ziet dat er perfect uit.
  • ABS 1-2mm machinaal (laten) afplakken of manueel met contactlijm
  • echt massief kantlatten kan je ook gewoon kant 😉 en klaar kopen
laten zagen en afkanten is niet duur in verhouding tot de tijd die je ermee wint, zeker als je kantenband ”met de hand” gaat lijmen. reken op 1-2€/lm voor zagen + 2-3€/lm voor afkanten + materiaalkost. de vraag is wat je tijd je waard is natuurlijk.

veel grotere professionele platenhandels die maatwerk doen, leveren in gans België maar niet altijd voor particulieren.
ik denk dat je min of meer in je buurt bij Martens (Schoawete, Lejve, Kontich), Luyten (Hètals) of Gijsbrechts (Hèst) als particulier terecht kan.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.337
765
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik zou ook even inventariseren in hoe verre de gebruiker(s) van de ruimte houtliefhebbers zijn. Ik bedoel, als de wasmachine klaar is maar de droger nog bezig en je wil een berg natte was ergens neerleggen, zijn er mensen die weten dat het niet op gefineerd hout mag en mensen die dat niet weten of willen snappen.

Daar kun je verschillende oplossingen voor bedenken, zeg maar.

• Leuk
Waarderingen: Bijtel

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.320
1.044
Ulvenhout
Ik heb zelf een soortgelijke kast in de bijkeuken gemaakt welke echt veel wordt gebruikt. De fronten en zijpanelen zijn van gefineerd MDF en afgekant met voorgelijmd kantenfineer. De corpus is gemaakt van 18mm multiplex.
In de 4 jaar dat deze kast staat is er niets mee gebeurd. Dikker kantenband is wellicht mooier maar ik zie bij mij nog geen problemen (gezin met 2 kinderen)

thumbnail_20210611_163114.jpg

20211109_074302.jpg

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.732
3.136
Gaanderen
Ik heb enige tijd geleden een kast voor een wasmachine en droger gemaakt van 18mm zwart mdf. Dat is blank gelakt.wasmachinekast.jpg
Er kan niets doorzakken wanddikte zo rond de 10 cm en binnenin een mdf raamwerk.

Jos Huybrighs

Nieuw lid
30 jul 2020
13
1
Laakdal, België
echt fineer zal altijd mooier zijn dan een HPL imitatie maar is ook kwetsbaarder.
multiplex is niet noodzakelijk stabieler dan MDF maar wel sterker. gefineerd MDF is niet geschikt voor een legger waar een wasmachine op staat de daveren ook niet voor horizontaal gebruik icm water (tablet wasbak).
De kast met de machines zou ik maken uit 4 kasten: 2 onderaan met daarop de 2 machines en een topplaat van 36mm en 2 bovenaan (met french cleat). De 2 zijkanten zou ik maken van 2 kamershoge platen. Ik denk dat dat beter vervoerbaar en installeerbaar gaat zijn. 1 complete kast gaat ik niet in de ruimte kunnen binnenkrijgen.

je kan evt de korpussen in spaanplaat met melamine of HPL maken en de fronten in gefineerd MDF. zo is het sterk waar nodig en mooi waar je het ziet.
Voor de korpussen is dit wat ik ook op dit moment overweeg.

Inderdaad: veel om over na te denken. Kant en klaar of nog zelf afkanten en afwerken met verschillende lagen PU (kost ook wat)? Ik ben er duidelijk nog niet over uit. Tijd is in principe niet echt een probleem aangezien ik gepensioneerd ben.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.