Keuze maken tussen Makita en Milwaukee decoupeerzaag

Knakkie

Actieve deelnemer
5 mrt 2018
138
37
Ik werk veel met multiplex, dan weer 12-15 of 18 mm, als ik iets uitzaag met een decoupeerzaag, wil ik natuurlijk zo min mogelijk versplintering.
Normaal kom ik er zelf wel uit, welk merk en type te moeten kopen, maar bij een decoupeerzaag, jemig wat moeilijk.

Toilet mannetje.jpg
Ik had een elektrische Metabo decoupeerzaag (met D beugel), die een tijd geleden overleden is.

Nu ben ik op zoek naar een nieuwe decoupeerzaag (en nog eens een slijptol van hetzelfde merk).
Een hele moeilijke beslissing wordt voor mij, een Makita of een Milwaukee (nu bij Milwaukee een gratis accu)
Maar ondanks de gratis accu bij Milwaukee geeft mij dat niet de doorslag, ik betaal liever iets meer dan spijt krijgen van de beslissing.
Zijn er hier mensen die een Milwaukee (met T greep) gebruiken? en hoe bevalt die?
Aan de ene kant denk ik gewoon 1 met een D beugel, aan de andere kant denk ik 1 met een T beugel zodat ik die ondersteboven onder een plaat hout kan bevestigen.

Is er met een T beugel ook gewoon goed te werken van boven af?
Nu kwam ik op YouTube een filmpje tegen, waar beide machines goed bevielen, alleen de Milwaukee trilde veel meer dan de Makita (en de Makita zou een mooiere zaag snede achterlaten).

Keuze tussen:
Makita DJV181ZJ (Met T greep)
Makita DJV185Z (Met T greep nieuwste machine met de afzuiging recht achter)
Makita DJV182ZJ (Met D greep)
Makita DJV184Z 18V 23mm (Met D-greep nieuwste machine met de afzuiging recht achter)
Milwaukee M18 FUEL FBJS-0X (Met T greep)
Milwaukee M18 FUEL FJS-0X (Met D greep)


Ik zou het liefst een accu machine kopen, maar ik heb heel even met de gedachten gespeeld over onderstaande machine vanwege de goede recensies.
Festool PS 300 EQ-Plus, maar zover ik heb kunnen achterhalen heeft deze geen verlichting op het werk (En ik weet, met snoer).

Welk merk en type zou bij jullie de voorkeur genieten?


Ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen.
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
876
220
alleen de Milwaukee trilde veel meer dan de Makita (en de Makita zou een mooiere zaag snede achterlaten).
Wanneer de keuze uit deze 2 is; Volgens mij geef je het antwoord zelf al.
En qua bevestigen onder een plaat, je zet toch met de zool vast, moet met alle types kunnen.
D of T, is volgens mij persoonlijk cq wat je gewend bent
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.671
797
Enschede
ingoogni.nl
Tijdens mijn interne gloeilampenfabriek metaal opleiding had ik een bijzondre leermeester. Hij deed aan Kendo en vertelde het volgende:
Je hebt minimaal 6 evenwichts/sturings organen/ledematen. Je oren, twee kleine tenen en twee pinken.

Vergelijk het zagen in hout en metaal. Het laatste geeft veel trillingen in de decoupeerzaag. Zoveel dat het D handvat je geen goede informatie doorgeeft. Je gebruikt dan het T handvat. Met een hand druk je op de bovenkant en de duim van de andere hand zet je op de zool net naast het zaagblad. Hiermee stuur je de zaag, de hand die duwt volgt die sturing. De duim is slechter dan de pink maar voldoet voor het doel in deze situatie.

Bij hout kun je het D handvat gebruiken, de pink van de hand die vast houdt wordt minder door trillingen verstoord en stuurt de rest van de hand an om de juiste beweging te maken. Een beetje het zelfde voor de handzaag, de wijsvinger voor de richting, de duim voor de grip en de pink voor het gevoel en sturing.
 

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.527
430
Dordrecht
T geeft sowieso meer gevoel en meer stabiliteit, je zit korter op je snijvlak, maar wat prettig werkt is persoonlijk. Ik hoef iig geen D greep, heb een bosch D gehad, maar nu de PS300 T en die veel beter bevalt. De festool heeft idd geen licht en minder goed zicht, verder wel een topmachine. Toch ben ik ook over de Milwaukee aan het denken. Dat snoer is juist bij een decoupeerzaaag waar je veel mee draait behoorlijk onhandig.
Ik zou bij de keuze niet alleen kijken naar 1 machine, maar naar het gehele machinaprogramma op de desbetreffende accu en de algehele kwaliteit daarvan.
Ik heb veel Panasonic, maar dat programma is beperkt en ontwikkelt nauwelijks door, dus ik ben aan het vervangen voor Milwaukee, wat naar mijn mening in de breedte kwalitatiever is dan Makita en het aanbod is ook breed en niet statisch.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.545
3.011
Gaanderen
.Wat mij verteld is, is dat "de timmerman" de D greep gebruikt en de metaal de t greep. Over het waarom is mij niets bekend, maar het verhaal van knotwilg zou het kunnen zijn.
Als je al een accu hebt van een van deze merken dan zou ik bij dat merk blijven. Verder is het een kwestie van smaak/wennen of je de ene of andere greep kiest. Ik gebruik het T model van Festo, dus een hele oude machine. Zou ik nu overstappen dan kies ik voor milwaukee omdat ik daar meerdere machines van heb.
Tot volle tevredenheid.
 

jorisvh

Post veel
ik zaag graag met de zaag ondersteboven in de hand en dan is een T handiger.
Om splinteren te vermijden is het zaagje en de instelling van de machine even belangrijk.
Je wil tanden met niet te veel zetting (ik vind de Bosch “clean for hardwood”-zaagjes goed spul) en de machine op minimaal pendelen (voor-achter). Zo maak je geen snelheid maar zaag je wel properder.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
866
202
Twello
Ik heb een makita en de zaagjes die ze er bij leveren zorgen amper voor splinteren. Ook normale zaagjes van de Aldie niet, maar dat kan ook aan de instellingen liggen die ik ooit een keer ingesteld heb met snelheid en pendelstand.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.545
3.011
Gaanderen
Bosch maakt voor heel veel fabrikanten de zaagjes. Lang geleden ben ik in de fabriek in Zwitserland geweest en daar zag ik vele merken de band af rollen. Ook merken waar ik nooit van gehoord had. Dus grote kans dat wat je koopt bij bosch vandaan komt. Festool voor zover ik weet niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

Knakkie

Actieve deelnemer
5 mrt 2018
138
37
Dank jullie wel voor de reacties.

Ik heb zoveel filmpjes bekeken van Milwaukee, een beest van een machine, maar voor het fijne werk wint de Makita.
Nu nog even kijken of het een D of een T model gaat worden, maar dat is natuurlijk een persoonlijke keuze.
En ik begrijp als geen ander, in dit geval dat je zaagjes een hele belangrijke rol voor je zaag resultaat hebben.
Het was voor mij een vreselijk moeilijke keuze, ik kwam er zelf niet helemaal uit, maar het wordt tijd om de knoop door te hakken.
Nogmaals bedankt voor jullie reacties, helemaal top.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.206
943
Omgeving Leiden
Wat @ZotVanHout zegt, snijdt hout. Maar beperk je overzicht niet alleen tot machines voor houtbewerking.
Ik vind het handig dat een heggenschaar, kantenknipper, strimmer ook op de accus's werken van mijn accuboormachine.
 

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.527
430
Dordrecht
Dank jullie wel voor de reacties.

Ik heb zoveel filmpjes bekeken van Milwaukee, een beest van een machine, maar voor het fijne werk wint de Makita.
Nu nog even kijken of het een D of een T model gaat worden, maar dat is natuurlijk een persoonlijke keuze.
En ik begrijp als geen ander, in dit geval dat je zaagjes een hele belangrijke rol voor je zaag resultaat hebben.
Het was voor mij een vreselijk moeilijke keuze, ik kwam er zelf niet helemaal uit, maar het wordt tijd om de knoop door te hakken.
Nogmaals bedankt voor jullie reacties, helemaal top.
Filmpjes zeggen weinig, al helemaal als ze uit de VS komen. Het ecosysteem van accu's waar je interecht komt is veel belangrijker, de rest is grotendeels juist gebruik en juiste zaagjes.
 

teunos

Actieve deelnemer
12 apr 2021
108
92
Oss
Ongevraagd advies; Ik heb een bosch gst 160, (T greep) en dat is een heerlijke machine. De bladgeleiding op dat model is superieur aan de makita sre4351 (die te koop staat) en er zit fatsoenlijk licht op. Na de bosch meermaals gebruikt te hebben zou ik niet terug willen.
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
340
138
Zuid Holland
Ongevraagd advies; Ik heb een bosch gst 160, (T greep) en dat is een heerlijke machine. De bladgeleiding op dat model is superieur aan de makita sre4351 (die te koop staat) en er zit fatsoenlijk licht op. Na de bosch meermaals gebruikt te hebben zou ik niet terug willen.
Tsja raad dan meteen de p1cc van Mafell aan. Als je die hebt gehad wil je niet meer terug :p
 

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.527
430
Dordrecht
Tsja raad dan meteen de p1cc van Mafell aan. Als je die hebt gehad wil je niet meer terug :p
Je hebt altijd boven baas, maar dat gaat mij zelfs wat te ver qua prijs.
En dan nog steeds; zaagjes en instelling blijft belangrijk, want ik kreeg ook de Mafell op 2 beurzen zonder veel moeite uit het spoor. Als je een machine niet zijn werk laat doen gaat het alsnog scheef.
 
  • Leuk
Waarderingen: SunRayes en Wim Kluck

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
882
189
Ik heb voor een Bosch GST 160 CE gekozen. De P1cc is nauwelijks krachtiger, maar wel veel duurder. Zelf zie ik niet veel in accumachines, niet voor zagen/frezen maar ook niet voor slijpwerk. Als slijper gebruik ik een heel simpel model, de Skil 9132AB. Voor het weinige en relatief lichte slijpwerk dat ik doe voldoet deze.
 

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.527
430
Dordrecht
Ik heb voor een Bosch GST 160 CE gekozen. De P1cc is nauwelijks krachtiger, maar wel veel duurder. Zelf zie ik niet veel in accumachines, niet voor zagen/frezen maar ook niet voor slijpwerk. Als slijper gebruik ik een heel simpel model, de Skil 9132AB. Voor het weinige en relatief lichte slijpwerk dat ik doe voldoet deze.
Voor slijpen kunnen accumachines heel handig zijn mits je ze op een bouwplaats gebruikt. Bij betonwerk o.d. is geklooi met snoeren echt niet handig. Werk je alleen in een werkplaats is het verschil veel minder, voor zwaarder werk eerder andersom.
Ik heb nog veel vloertjes te storten, dus ik heb ook een accuslijper, wel naast 3 machines op snoer trouwens....
 
Laatst bewerkt:

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.555
591
Als de machine vooral in eigen werkplaats gebruikt wordt, dan kies ik vooral voor snoermachines. Die worden gemiddeld veeeeeel ouder dan de accu 's. Met uitzondering van een accu schroefmachie - boormachine. Die wil ik wel graag op accu.

Ik ben nu aan mijn derde schroef machine toe. Bij de twee eerdere eerdere machines is het nooit de machine zelf die het had opgegeven, maar éénmaal accu's en eenmaal de lader. In beide gevallen waren de vervangingen te duur. Blijkt dat accu's die 8 of 10 jaar ervoor werden verkocht aan een mooie prijs, dat die dan na 8 à 10 jaar wel erg duur werden.

Zelf heb ik al 44 jaar een decoupeerzaag van Bosch (blauw en t model) uiteraard met snoer , en die werkt nog steeds perfect.

groeten

Ornament
 
  • Leuk
Waarderingen: knotwilg

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.