Keuze eerste vlak vandiktebank

Kester

Nieuw lid
13 feb 2024
3
0
Enschede
Hoi Iedereen,

Ik ben een hobbymatig houtwerker en ik ben tot nu toe vooral met plaatmateriaal bezig geweest om meubels in elkaar te zetten.
Ik wil echter de stap zetten om met echt hout te gaan werken. Nu heb ik hiervoor een vlak vandiktebank nodig.

Ik heb wat onderzoek gedaan en heb momenteel mijn oog op de 230 v pt107 van Record Power met het spiral block of de 230v Hammer A2-26.
Zijn hier mensen die toevallig ervaring hebben met deze machines?
Of zijn er andere machines die jullie aanraden?
Ik heb trouwens alleen 230 volt aansluitingen in de werkplaats dus krachtstroom machines zijn niet mogelijk.

Qua budget zit de pt107 al een beetje op het max, maar ik vindt het makkelijker messen kunnen wisselen en instellen wel fijn.
Dat is ook zo met de Hammer aangezien die een automatische schaafas heeft die dat ook makkelijk maakt.

Ik zie dat de pt310 momenteel ook in de aanbieding is bij Baptist, en weet dat deze vaak aangeraden wordt op dit forum.
Maar aangezien dit mijn eerste vlak vandiktebank zal zijn, wil ik niet meteen voor de duurste optie gaan.
 

Dirkie

Actieve deelnemer
17 apr 2011
119
134
Aerdenhout
Ik heb jarenlang tevreden met een oude Kity gevlakvandikted... Enige tijd terug de overstap gemaakt naar een Hammer A3-31. Dat werkt wat sneller, en het de afwerking is wat beter vanwege de spiraalas. Maar voor de rest is het eindresultaat hetzelfde (gevlakte planken). Dus als je budgetvriendelijk wilt proberen raad ik je een tweedehandsje aan. Die kan je over het algemeen met erg weinig verlies weer doorverkopen als je vind dat je toe bent aan een nieuwe.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.534
718
Enschede
ingoogni.nl
Als je denkt in de (nabije) toekomst die breedte nodig te hebben dan zou ik de stap direkt maken, als bruin het kan trekken. Als dat iets voor de heel vere toekomst is zou ik, als je het niet hebt een drie fasen aansluiting laten leggen en voor een smallere 3 fase machine kiezen.
 

NeroP

Nieuw lid
6 mrt 2017
16
7
De PT310 is 1.4m lang terwijl de 107/A2 zijn ongeveer 1m. Voor mij is/was dat een belangrijke punt.
 

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
88
62
Kapellen (Antwerpen)
Vorig jaar stond ik voor ongeveer dezelfde keuze, niet als eerste machine maar als vervanging voor de oude Elektra Beckum HC 260 die nog van mijn vader geweest was. Die had een heel goed onderstel, maar ik liep te vaak tegen de limiet van 26cm breedte aan, twee rechte messen op de wals geven toch wel wat extra schuurwerk, de messen zijn een verschrikking om afgeregeld te krijgen en eigenlijk zou je elke keer bij het terugzetten van vandikte naar vlakschaaf de uitvoertafel opnieuw moeten afregelen.

Door reviews van Meyer keek ik nogal naar Record Power, maar een combinatie van "kleine" dingen gingen me toch wat teveel storen. Belangrijkste waren
  • dat die Hammer echt een stuk stiller is dan de Record Power, dat schijnt te komen door de betere uitvoering van de spiraalas (helix met mesjes in een zachtere hoek) en door betere motor (in mijn geval 3F400V).
  • dat Hammer metalen aanvoerrollen heeft voor de vandiktefunctie en Record Power rubber rollen gebruikt (en daar heb ik minder goeie ervaringen mee)
  • dat de afstellingen mij handiger leken dan bij Record Power - dat is een puur theoretische interpretatie die op handleidingen gebaseerd is en dus niet op echte vergelijking. Voor de Hammer ik kan ik je uit eigen ervaring zeggen dat het niet moeilijk is en heel precies geregeld kan worden.
  • dat ik de aanslag van de Hammer een stuk handiger vind, die kan ook vooraan de machine mee stabiel gezet worden
  • dat ik toen Willy Vanhoutte nog niet wist zitten :cool: - hoewel ik al eerder een dure lintzaag bij Baptist gekocht had (zie ander topic), was de winkelervaring voor de schaafmachine helemaal niet zo positief, terwijl DB&S echt begreep wat ik nodig had. Voor deze budgetten vind ik service nu eenmaal belangrijk.
De Hammer weegt meer dan de Record Power (bij mij moest die naar de kelder...), maa als die er eenmaal staat, maakt dat niet zo veel meer uit.
Afmetingen van de schaaftafels is vrijwel identiek.

Als je het budgettair aankan, zou ik zeker naar een spiraalas kijken, én naar 31cm ipv 26 (maar als ik echt de keuze moest maken, denk ik dat ik liever een 26cm spiraalas zou nemen dan een 31cm met rechte messen).

Als je deze budgetten (nog) niet ziet zitten, zou ik zeker overwegen om met een tweedehandsmachine te beginnen, bv zo een HC260 of modernere equivalenten (Metabo).
 
  • Leuk
Waarderingen: Kester en Hopster

jorisvh

Post veel
Of 26 vs 31cm een verschil maakt hangt af van wat je gaat maken.
Zijn dat snijplanken e.d. waar dat misschien het verschil maakt tussen wel of niet het hele stuk kunnen schaven, dan is het belangrijk.
Zijn dat tafelbladen van 1m of meer, dan moet je sowieso individuele stroken schaven, samenstellen en daarna schuren of met de hand schaven. In dat geval is 26cm voldoende.

Het is natuurlijk wel zo dat een 31cm door de band ook robuuster is en langere tafels heeft, wat dan ook weer al dan niet belang heeft afhankelijk van wat je gaat maken.
 

Kester

Nieuw lid
13 feb 2024
3
0
Enschede
Iedereen bedankt voor de nuttige informatie, heb in ieder geval baptist en felder een mail gestuurd om te kijken of ik de machines in werking kan zien. Dus even afwachten wat het antwoord daarop zal zijn.
Verder zal ik ook de tweedehandsmarkt in de gaten houden, maar aangezien mijn auto niet zo groot is zal dat vervoeren wat lastig zijn. Maar je weet maar nooit.
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
319
22
Heist o/d Berg
Beter 31 cm dan 26 . Vroeg of laat komt er iets breder dat je wil schaven. Ik heb een Hammer 31 en heb een beetje spijt dat ik toen de 41cm niet heb gekocht. Spijtig genoeg heb ik de gewone messen , spiraal was er toen nog niet. De gewone wegwerpmessen hebben als voordeel dat je vlug en juist andere messen plaatst. Afstellen is automatisch, 5 minuten is ruim voldoende om nieuwe messen te monteren . ( of de messen die erin zitten om te draaien).
Nadeel van de gewone messen is dat het heel moeilijk is om goede vrienden met je buren te blijven, het schaven maakt een enorm lawaai.
gr,
Danny
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.832
1.032
Omgeving Eindhoven
Iedereen bedankt voor de nuttige informatie, heb in ieder geval baptist en felder een mail gestuurd om te kijken of ik de machines in werking kan zien. Dus even afwachten wat het antwoord daarop zal zijn.
Machines in werking zien, dus echt schaven ipv alleen draaien, zal in de meeste showrooms niet gaan.
Toen ik mijn A3-31 kocht, heb ik bij Hammer/Felder dezelfde vraag gesteld toen ik daar in de showroom was. Het was daar niet mogelijk, maar ik heb een paar dagen erna een paar adressen/telefoonnrs gekregen van mensen met die machine (nadat de vertegenwoordiger bij hen toestemming had gevraagd om de gegevens met mij te delen), waarna ik bij iemand met een werkende machine ben gaan kijken.

Maar waarschijnlijk woont er bij jou in de buurt wel iemand van hier op het forum waar je welkom bent? Het is dat Eindhoven wat te ver is voor je waarschijnlijk, anders was je hier al welkom.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kester

Kester

Nieuw lid
13 feb 2024
3
0
Enschede
Het was daar niet mogelijk, maar ik heb een paar dagen erna een paar adressen/telefoonnrs gekregen van mensen met die machine (nadat de vertegenwoordiger bij hen toestemming had gevraagd om de gegevens met mij te delen), waarna ik bij iemand met een werkende machine ben gaan kijken.
Daar heb ik helaas niet aan gedacht om dat te vragen.
Afgelopen vrijdag bij Felder langs geweest, gekeken naar de A2-26 en natuurlijk de A3 serie, aangezien ik er toch was. Inderdaad wel aan gezien, maar niet een stukje hout erop.

De A3 is natuurlijk veel mooier dan de A2 serie, maar daar was het prijs verschil ook wel naar.
Offerte meegenomen voor de A2-26 en A3-26(met spiral cutter). Die kosten 1787 en 3550 euro respectievelijk, wel met de wielen en hefarm erbij. Daar zit ik nu nog te twijfelen of ik dan niet toch zelf een frame maak, zoveel ruimte heb ik namelijk ook niet in mijn schuur.
De A3-31 wordt het sowieso niet, want die is nog eens 600 euro duurder.
Maar waarschijnlijk woont er bij jou in de buurt wel iemand van hier op het forum waar je welkom bent? Het is dat Eindhoven wat te ver is voor je waarschijnlijk, anders was je hier al welkom.
Bedankt voor het aanbod, maar inderdaad is Eindhoven net wat te ver. Zal even op het forum rondkijken of er nog mensen in de buurt van Enschede zitten.

Ga volgend weekend nog even bij baptist langs om naar de pt107 en pt310 te kijken, maar daar kunnen ze niet in werking gezien worden. Dus dan is het puur even kijken hoe die qua bouw, verschillen van de Hammer.
En zeker aangezien de PT310 goedkoper is dan de A3-26 wordt dat toch een interessantere optie als ik mijn budget zou oprekken.

@klusrob heb jij toevallig nog opmerkingen over de A3-31 die ik kan meenemen in mijn keuze, zeer goede kwaliteiten of toch nog nadelen die je bent tegengekomen tijdens het werken ermee?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.