Mijn laatste project is deze keukentafel. Gemaakt van Amerikaans notenhout en ongeveer 120 x 70 cm. In eerste instantie had ik hem afgewerkt met een 5 lagen zelf opgeloste shellac (vlokken). Vervolgens had ik er een waslaag overheen aangebracht. Deze combi, weet niet precies waar het aan ligt, bleek extreem gevoelig te zijn voor kringen. Niet zo handig dus voor in de keuken. Ik weet wel dat je kans hebt op kringen op shellac, maar dat het zo erg zou zijn viel een beetje tegen.
Nu heb ik hem afgewerkt met 4 lagen Osmo (high solid, nieuw bij Baptist) en vervolgens een onderhoudswas van Osmo om er een mooie glans aan te geven. De kleurdiepte is erg mooi geworden. Met de shellac kwam de nerf iets meer naar boven, maar zat er wel een soort paarse gloed over het hout.
Attached files

Nu heb ik hem afgewerkt met 4 lagen Osmo (high solid, nieuw bij Baptist) en vervolgens een onderhoudswas van Osmo om er een mooie glans aan te geven. De kleurdiepte is erg mooi geworden. Met de shellac kwam de nerf iets meer naar boven, maar zat er wel een soort paarse gloed over het hout.
Attached files