Keukentafel verstevigen

gerardweert

Actieve deelnemer
21 feb 2018
55
16
Hallo,
Ik ben bezig om een keukentafel te maken van beukenhout van ca 4cm dikte.
Ik maak deze van stroken van 3,5 x 4 x 90 cm. De stroken worden in de breedterichting verlijmd.
Hierdoor heb ik een vraagje over de stijfheid van de tafel. Ik hoop niet dat een lijmlaag afbreekt en dat dan de tafel in 2-en breekt.

Nu kan ik kiezen om 3 strippen in de lengterichting in te frezen (tekening 1). Of ik maak een onderstel van 3,5 cm hout en laat daar de stroken op rusten (tekening 2).
Nadeel van de 2e methode is dat de tafel weer ruim 3 cm hoger wordt en ik wil hier zwarte metalen poten onder schroeven.

Wat is nu wijsheid?
 

Bijlagen

  • tafel met ijzeren strippen.jpg
    tafel met ijzeren strippen.jpg
    206,1 KB · Weergaven: 5
  • tafel met onderframe.jpg
    tafel met onderframe.jpg
    142,6 KB · Weergaven: 5

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
De stroken in de lengterichting verlijmen, en het onderstel met een strip onder het blad in de breedte monteren.
Of toch maar de stroken in de breedte verlijmen, maar het onderstel over de lengte het blad laten ondersteunen. Zeker met een stalen profiel hoeft dat niet heel dik te worden.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.135
1.948
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik ben bezig om een keukentafel te maken van beukenhout van ca 4cm dikte.
laat het hout voldoende akklimatiseren
beuk blijft leven
heb recent daarmee slechte ervaringen gehad
als de stroken 90 cm zijn, en je tafel langer wordt, dan kan je niet anders dan dwars op de lengterichting verlijmen
hout werkt vooral in de breedte
noch ingefreesde strippen noch een houten onderstel genieten mijn voorkeur
zelf zou ik een metalen draagstruktuur zetten die de tafel in de lengte ondersteunt
mét grote slobgaten
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.763
981
Omgeving Eindhoven
Als het goed verlijmd is, hoef je je om de lijmnaad geen zorgen te maken. Die is dan sterker dan het hout. Heb laatst nog ergens breekproeven voorbij zien komen, het hout brak naast de lijmnaad en niet op de verlijming zelf.
Strippen infrezen zou ik inderdaad niet doen, als je hout gaat werken kan het geen kans op en krijg je scheuren. En jouw tafel zal in de lengte gaan uitzetten/krimpen omdat hout nu eenmaal het meest in de breedte werkt.
Heb je kant en klare metalen poten, of moet je ze nog (laten) maken? In dat laatste geval, kan je er voor kiezen om tussen de poten die latten van 3,5 cm als koker te laten lassen. Waardoor er onder het blad, tussen de poten, die stalen koker komt, maar de bovenkant niet hoger komt te zitten. Deze kokers dan, net al op je linker tekening, een cm of 10 naar binnen plaatsen; dan vallen ze niet op en zitten ze ook niet in de weg.

En let met het lijmen heel goed op de richting van de jaarringen. Zorg dat je zoveel als mogelijk kwartiers gezaagd hout gebruikt als dat kan met de latten die je hebt, en leg anders bij dosse latten de jaarringen om en om zodat kromtrekken beperkt wordt.
Zorg ook zeker dat je hulp hebt bij het lijmen en verlijm eerst delen die behapbaar zijn (bijvoorbeeld steeds 10 latten aan elkaar), en verlijm deze later tot 1 blad. Anders kom je in de knoei met de open tijd van de lijm, wat niet ten goede komt van de sterkte. En als je de latten iets langer kunt laten dan de uiteindelijke breedte (en na het verlijmen het hele blad op breedte zagen) werkt dat makkelijker en simpeler.
 

gerardweert

Actieve deelnemer
21 feb 2018
55
16
Ik heb 7 latten van 3,5cm breed aan elkaar geplakt. En het worden 7 pakketjes achter elkaar.
Meer gaat niet , want ze moeten nog door mijn vandiktebank.
Vochtigheid heb ik gemeten en ik zit op ca 10%.
Ik denk dat het slimste is om door een bankwerker een constructie op maat te laten maken zodat alles ondersteund wordt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.