Keukenfrontjes in eikenhout: hoe voorkom ik dat ze kromtrekken?

Florence

Nieuw lid
5 jan 2021
7
2
Hallo allemaal, ik ben nieuw op dit forum en een absolute beginner in hout bewerken. Ik wil voor een ikea keuken eikenhouten frontjes maken. Nu vraag ik me af of ik een stalen strip of u-profiel erin moet maken om kromtrekken te voorkomen. De frontjes gaan we maken van planken van 20 cm breed die we met montagekit (gekocht bij een meubelmaker) aan elkaar plakken (met lijmklemmen). De frontjes worden 60x40 cm in eikenhout van 2 cm dik. Alvast hartelijk dank voor jullie tips!

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
897
196
Dat kan, of je kunt houten klampen erachter monteren. 20 cm vind ik overigens erg breed.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.452
3.220
Hoe breder je hout, hoe meer kans op schotelen. Een metalen stripje in de maat die je in gedachten hebt, gaat daar niets tegen doen.

Florence

Nieuw lid
5 jan 2021
7
2
Hoe breder je hout, hoe meer kans op schotelen. Een metalen stripje in de maat die je in gedachten hebt, gaat daar niets tegen doen.
Ah okee dat begrijp ik. Dankjewel! Gekke vraag, maar zou het helpen als ik de planken doorzaag, dus stroken ervan maak van bijvoorbeeld 10 cm breed en die met elkaar verbindt met zo'n stalen strip?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.297
2.316
Klein-Brabant, Vlaanderen
met montagekit (gekocht bij een meubelmaker) aan elkaar plakken (met lijmklemmen)
mogelijks doet montagekit het ook
meestal gebruiken we hiervoor witte houtlijm D1 of D2
een stalen strip of u-profiel erin
dat is hier ooit ter sprake gekomen
werd ook door een keukendeurenfabrikant gebruikt
met wat geluk stoot je er met behulp van de zoekfunktie op
het zal helpen, maar een wondermiddel is het niet

De frontjes worden 60x40 cm in eikenhout van 2 cm dik
dat zijn redelijk smalle kasten
60 cm is de standaardmaat
zou het helpen als ik de planken doorzaag, dus stroken ervan maak van bijvoorbeeld 10 cm breed en die met elkaar verbindt met zo'n stalen strip?
10 cm is altijd beter dan 20 cm
groeiringen om en om leggen is de gouden regel
het schotelen wordt vooral bepaald door het verschil in vochtigheidsgraad + temperatuur tussen de ruimte waar je de deuren maakt & die waar ze komen
akklimatiseren is de boodschap
beste aanpak is 1) planken op bruto-maat maken 2) verlijmen 3) in de uiteindelijke ruimte akklimatiseren gedurende minstens 1 week 4) op definitieve netto-maat brengen
deuren die je met een kader en middenpaneel maakt, trekken minder
maar daartoe moet je uitgerust zijn
test het hele proces eerst met 1 deur uit, en ga pas daarna voor het hele pak
succes !

• Leuk
Waarderingen: 3xtr3m3

Florence

Nieuw lid
5 jan 2021
7
2
mogelijks doet montagekit het ook
meestal gebruiken we hiervoor witte houtlijm D1 of D2

dat is hier ooit ter sprake gekomen
werd ook door een keukendeurenfabrikant gebruikt
met wat geluk stoot je er met behulp van de zoekfunktie op
het zal helpen, maar een wondermiddel is het niet

dat zijn redelijk smalle kasten
60 cm is de standaardmaat

10 cm is altijd beter dan 20 cm
groeiringen om en om leggen is de gouden regel
het schotelen wordt vooral bepaald door het verschil in vochtigheidsgraad + temperatuur tussen de ruimte waar je de deuren maakt & die waar ze komen
akklimatiseren is de boodschap
beste aanpak is 1) planken op bruto-maat maken 2) verlijmen 3) in de uiteindelijke ruimte akklimatiseren gedurende minstens 1 week 4) op definitieve netto-maat brengen
deuren die je met een kader en middenpaneel maakt, trekken minder
maar daartoe moet je uitgerust zijn
test het hele proces eerst met 1 deur uit, en ga pas daarna voor het hele pak
succes !
Heel erg bedankt voor deze waardevolle tips. Ik ga er dit weekend mee aan de slag. Eerst verlijmen dus, en dan vooral geduld opbrengen en het niet in 1x willen afmaken 😉 Gelukkig liggen de planken al een tijdje in de ruimte waar ze ook gaan komen, dus ik kan met stap 1 aan de slag.
Nogmaals bedankt, echt heel fijn dit forum!

• Leuk
Waarderingen: Bosquet

Florence

Nieuw lid
5 jan 2021
7
2
zou mooi zijn dat we je voortgang kunnen volgen
foto's van elke stap ?
Hahaha, ja dat ga ik doen. Als jullie beloven dat je er rekening mee houdt dat ik echt een beginner ben. 😂 Dus het zal niet perfect worden. Ik zit bijvoorbeeld nu al te denken: hoe ga ik die planken netjes verzagen tot 10 cm brede planken? Ik heb een (oude) tafelzaag en een afkortzaag geleend, eens kijken hoe ver ik daarmee kom.

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Heb je het hout al gekocht? Indien dat niet het geval is, dan zou je de aanschaf van gefineerde platen kunnen overwegen. Ja, je hebt geen massieve deuren, maar het werkt gegarandeerd niet en je hebt een mooi strak resultaat (je moet wel kunnen leven met niet-kops hout aan de zijkanten van je panelen). Verder zijn alle tips hierboven nuttig: smalle delen, goed verzagen en schaven en vooral rustig laten acclimatiseren. Ik heb in mijn deurtjes aan de achterzijde een lat ingelaten met een zwaluwstaart voor wat extra stevigheid dwars op de nerf. Ik kan je wel wat foto's sturen als dat helpt.

• Leuk

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.390
214
Gem. Winsum (Groningen)
En vergeet niet om de 100 mm brede plankjes zo te ordenen dat de jaarringen om en om liggen als in onderstaand schetsje.
Gebruik hulpbalkjes en lijmklemmen om te zorgen dat tijdens het lijmen de zaak vlak blijft en de plankjes mooi op hun plek blijven tijdens het drogen. In onderstaand schetsje met 2 balkjes aangegeven, maar je moet 2 setjes van 2 balkjes gebruiken.
Zorg er voor dat de zijkanten van je eiken plankjes recht, haaks en vlak zijn zodat je een mooi sluitende lijmnaad krijgt. En het is al eerder gezegd: witte houtlijm gebruiken.

Hou ons op de hoogte; dat vinden we hier leuk.

R0019618 (2).JPG

succes
Klaas

• Leuk

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.297
2.316
Klein-Brabant, Vlaanderen
Hahaha, ja dat ga ik doen.
dus daar houden we jou aan !
Als jullie beloven dat je er rekening mee houdt dat ik echt een beginner ben.
allemaal zijn we ooit beginner geweest
we hebben geduld
zo lang je onze raad duldt

Ik zit bijvoorbeeld nu al te denken
je kan de vraag stellen of iemand in de omgeving jouw houtmeter of -peter wil worden
dan kan je je kennis met reuzeschreden opbouwen
papier (tegenwoordig scherm) is geduldig
zien doen & zelf doen is veel beter

• Leuk
Waarderingen: Bosquet en LeonvB

Florence

Nieuw lid
5 jan 2021
7
2
En vergeet niet om de 100 mm brede plankjes zo te ordenen dat de jaarringen om en om liggen als in onderstaand schetsje.
Gebruik hulpbalkjes en lijmklemmen om te zorgen dat tijdens het lijmen de zaak vlak blijft en de plankjes mooi op hun plek blijven tijdens het drogen. In onderstaand schetsje met 2 balkjes aangegeven, maar je moet 2 setjes van 2 balkjes gebruiken.
Zorg er voor dat de zijkanten van je eiken plankjes recht, haaks en vlak zijn zodat je een mooi sluitende lijmnaad krijgt. En het is al eerder gezegd: witte houtlijm gebruiken.

Hou ons op de hoogte; dat vinden we hier leuk.

Bekijk bijlage 101014

succes
Klaas
Hallo Klaas, dit helpt echt enorm. Super bedankt!

Florence

Nieuw lid
5 jan 2021
7
2
dus daar houden we jou aan !

allemaal zijn we ooit beginner geweest
we hebben geduld
zo lang je onze raad duldt

je kan de vraag stellen of iemand in de omgeving jouw houtmeter of -peter wil worden
dan kan je je kennis met reuzeschreden opbouwen
papier (tegenwoordig scherm) is geduldig
zien doen & zelf doen is veel beter
Zeker duld ik jullie raad! Ben er heel blij mee. Ik aarzelde echt om m’n vraag te posten en ben er nu hartstikke blij mee. Komend weekend ga ik met het project aan de slag. Ik hou jullie op de hoogte!

• Leuk
Waarderingen: jelmer

hahnwerke

Actieve deelnemer
13 feb 2017
158
63
Wil je de planken verticaal of horizontaal toepassen? Indien verticaal, hoef je je alleen druk te maken om het kromtrekken en kun je met de bovenstaande adviezen goed uit de voeten. Als je ze horizontaal wil toepassen, zul je niet alleen met kromtrekken rekening moeten houden, maar ook met het uitzetten en krimpen van het hout met de seizoenen. De vochtbalans verandert door het jaar heen, in de winter wordt het huis flink gestookt en is het droger, in de zomer is de luchtvochtigheid hoger. Dit heeft effect op de vochtbalans in het hout. Per procent verandering in het vochtpercentage in het hout zet eiken zo'n 0,3% in de breedte uit. Voor een plank van 20 cm breed is dat 0,6 mm per procent. Het is niet geheel in te schatten hoeveel de vochtbalans zal veranderen, maar laten we uitgaan van 2% tussen winter en zomer. Op een hoogte van 60 cm (drie planken), is dat 3,6 mm verschil tussen zomer en winter. De afstand tussen de scharnieren blijft echter gelijk... Je kunt al raden wat er dan gaat gebeuren.

Het beste om te doen in dit geval, is de planken met iets tussenruimte (1/1,5 mm) op een stalen profiel schroeven, met de schroef in het midden van de plank, of een houten lat infrezen waar je de scharnieren op kunt monteren (die lat staat dan verticaal). Als je de planken voorziet van mes en groef, zullen ze dan ook niet al te erg schotelen//verschuiven tov elkaar.

Niet om je al teveel schrik aan te jagen, maar het zou zo zonde zijn als je er super veel moeite in stopt en dan het eindresultaat na een paar maanden minder wordt dan je had gedacht.

Groet,

Rick

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.