Keukendeurtjes uit bamboepanelen

Alex Timmermans

Actieve deelnemer
6 sep 2020
72
16
Ik heb het plan om zelf onze nieuwe keuken te gaan maken.
Nu heeft vrouwlief (lees de baas in huis) haar zinnen gezet om 20mm 3 laags bamboepanelen. Eerlijk gezegd, het monster ziet er supermooi uit.
Heeft iemand ervaring met dergelijk materiaal? Kromtrekken is mijn grootste angst.
 
  • Leuk
Waarderingen: Keeswest

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Volgens mij is het juist erg stabiel, maar wel kneiterhard dus scherp gereedschap wordt een uitdaging
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.134
1.948
Klein-Brabant, Vlaanderen
bamboe zou ik in principe niet wantrouwen
wordt nu reeds tot parket verwerkt
3 lagen is niet veel
hoe dik is elke laag ?
vrees je kromtrekken, koop er dan eentje & laat het een tijd in huis liggen
technische nieuwsgierigheid: zijn de panelen kant&klaar of ga je ze verzagen ?
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Mij lijkt het gevaar voor kromtrekken ook minimaal. Bamboe is strikt genomen geen hout, maar gras. Door de verlijming van die vezels krijg je stabiel geheel. Het valt ook te zien of de lagen kruiselings aangebracht zijn (zoals bij multiplex) of niet. Ben wel nieuwsgierig waar je je bamboepanelen koopt.
 

Alex Timmermans

Actieve deelnemer
6 sep 2020
72
16
Toevallig al enkele jaren een dikke snijplank van Bamboe van ikea op het aanrecht liggen. Dat ding is onverslijtbaar en blijft kaasrecht.
 

Alex Timmermans

Actieve deelnemer
6 sep 2020
72
16
Mij lijkt het gevaar voor kromtrekken ook minimaal. Bamboe is strikt genomen geen hout, maar gras. Door de verlijming van die vezels krijg je stabiel geheel. Het valt ook te zien of de lagen kruiselings aangebracht zijn (zoals bij multiplex) of niet. Ben wel nieuwsgierig waar je je bamboepanelen koopt.
Bambusa.nl

maar er staan er meer op het www net
 
  • Leuk
Waarderingen: BossyRangs

Alex Timmermans

Actieve deelnemer
6 sep 2020
72
16
bamboe zou ik in principe niet wantrouwen
wordt nu reeds tot parket verwerkt
3 lagen is niet veel
hoe dik is elke laag ?
vrees je kromtrekken, koop er dan eentje & laat het een tijd in huis liggen
technische nieuwsgierigheid: zijn de panelen kant&klaar of ga je ze verzagen ?
Buitenste 2 lagen iets van 5mm. Dwarse kern 1cm

ik denk dat ik ze zelf ga zagen. Maar dat is de uitdaging niet.
 

Keeswest

Actieve deelnemer
6 mei 2019
108
5
Zaanstad
Ga je dan de kopse kanten van die panelen met iets afwerken?
Ik heb er nog niet echt naar gezocht, maar ik zag nog geen kantenband in bamboe.
 

nederhout

Actieve deelnemer
15 okt 2017
188
43
Ik heb zelf ook een paar Ikea bamboe snijplanken.
Over het algemeen blijven ze recht, maar ik had op een gegeven moement niet gemerkt dat er wat water onder een van de planken was gelopen. Ik weet niet precies voor hoelang, mogelijk een paar dagen, maar daarna trok de snijplank wel krom. Aangezien het er onder kroop kan het niet heel veel water geweest zijn.

Dus over het algemeen zal je er geen problem mee hebben, maar niet te lang nat laten zijn.
 

Bigfoot48

Actieve deelnemer
18 dec 2018
84
11
Lieshout
Ik ben nog vollop aan het verbouwen. Maar heb inmiddels al 2 soorten bamboe hier staan om eigen bambo hout te produceren.
Leuk projectje, duurt ongeveer 5 jaar voordat je kan oogsten. Ik hoop dan ook met de verbouwing klaar te zijn :)

Ik had al eens eerder naar bamboe platen/balken gekeken maar het is nog niet echt bepaald goedkoop.
 

bjgodefr

Actieve deelnemer
27 apr 2012
58
12
Gent - België
Ik ben nog vollop aan het verbouwen. Maar heb inmiddels al 2 soorten bamboe hier staan om eigen bambo hout te produceren.
Leuk projectje, duurt ongeveer 5 jaar voordat je kan oogsten. Ik hoop dan ook met de verbouwing klaar te zijn :)

Ik had al eens eerder naar bamboe platen/balken gekeken maar het is nog niet echt bepaald goedkoop.

Hoe bedoel je dit?
Werken met bamboestokken of verwerken tot multiplex? Dit laatste lijkt me quasi onmogelijk als doe-het-zelver :oops:
 

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Ziet er allemaal mooi uit, maar hoe verwerk je bamboe? @vandikte zei hierboven al dat je scherp gereedschap nodig hebt. Is dat gewoon een keertje extra slijpen of kun je na 5 keer zagen gelijk weer beginnen met slijpen?
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
onderstaande info kun je vinden op de website van een nederlandse importeur (bambooimport.com, geen link !!) en ze vermelden
  • Al onze bamboe interieur platen worden onbehandeld geleverd maar zijn eenvoudig te behandelen met olie of onze speciaal ontwikkelde Bamboe Topcoat Lak voor de perfecte uitstraling, bescherming en afwerking. Vermijd het gebruik van conventionele lak of lak op terpentine basis omdat dit kleurverschillen kan veroorzaken.
  • Massieve bamboe platen hebben steeds een zichtkant en een achterkant. De achterkant van een bamboe plaat heeft over het algemeen meer kleurvariatie dan de zichtzijde.
  • De binnenlagen van massieve bamboe platen bestaan uit verschillende bamboestrips waardoor er soms kleine kiertjes zichtbaar kunnen zijn. Dit is gedaan om de stabiliteit van de platen te optimaliseren. Deze kiertjes kunnen gevuld worden bij het afwerken van de plaat.
  • Hoewel bamboe harder is dan eik, zijn de platen wel met gewoon gereedschap te bewerken. Zorg er wel voor dat boren en zagen goed scherp zijn.
  • Half en eindproducten kunnen worden verlijmd met een watervaste D3 lijm voor interieur toepassingen.
lijkt me duidelijk denk ik
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Valt mee, is met HM goed te bewerken. Ook een gewone goede schaaf/beitel gaat nog wel, maar daar merk je toch wel dat Bamboe veel kalk bevat. Je gereedschap slijt gewoon sneller.

Ik gebruik trouwens 5 laags, dat is stabieler. De stabiliteit van 5-laags Bamboe is beter als van een goede Multiplex plaat. Mijn platen kwamen bij www.bambooimport.com vandaan, die waren het voordeligst.

kast.jpgAfwerking van de kast heb ik met houtolie/bijenwas gedaan, maar voor de keuken ben ik nu bezig met Polyvine. Polyvine is ook een 1K lak op waterbasis, net als de "speciale" topcoat lak. Ik zie er geen problemen mee qua kleur, Polyvine is veel voordeliger.
 
  • Leuk
Waarderingen: bjgodefr en Keeswest

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.