Keukenblok onder trap

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.287
1.002
Ulvenhout
In onze schuur komt een soort van 'gastenverblijf' en ik ben van plan daar een keukenblok met spoelbak neer te zetten. Omdat deze gedeeltelijk onder de trap moet komen en ik zoveel mogelijk opbergruimte wil behouden is mijn idee om het de rechter zijwand in het rechter keukenkastje open te laten en de bodem door te laten lopen om zo ook onder de trap nog dingen te kunnen opbergen. Uiteraard alleen zaken die je niet dagelijks nodig hebt. Ik maak dan aan de rechterkant alleen een staander van zo'n 8 a 10cm breed omdat ik wel de deur aan die kant wil laten scharnieren. De achterwand kan ik dan in 18mm uitvoeren om zo genoeg stevigheid te houden om een aanrechtblad op te laten rusten.

Zou dit technisch haalbaar zijn?

Omdat de diepte van de trap tot aan de staander 82cm is zal ik nog wel een passtuk moeten maken om dit mooi af te sluiten. Keukenblok wordt denk ik gewoon 60cm diep zodat ik gebruik kan maken van standaard keukenbladen. Dan wordt het allemaal niet al te duur.

Wanneer ik een standaard opstelling zou hebben zou ik gewoon de corpus van de IKEA nemen en daar zelf fronten voor maken, maar met deze oplossing gaat dat natuurlijk niet werken. Tenzij ik het zijpaneel ga verzagen en zorg voor een bredere bodemplaat. Maar misschien is het net zo makkelijk om een paar melamine meubelpanelen te halen en daar zelf de corpussen van te maken.

Plaats waar het keukenblok moet komen:

20240607_194643.jpg


Schets van de kast aan de rechterzijde.

Schermafbeelding 2024-06-07 om 16.16.20.png
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.004
2.994
Kan je er geen magic corner in kwijt? Als je hem zonder roosters neemt, dan kan je zelf bladen op maat maken.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.287
1.002
Ulvenhout
Nou, de hoogte onder de trap is al snel de beperkende factor. Er zou dus alleen een onderste laag bij kunnen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.004
2.994
In mijn ervaring worden kasten waar je niet goed in kan, altijd eenmalig vol gepropt en daarna vergeten. Anders 4 stootborden er uit en daar draailaden in. Scharnierend op de spil.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.287
1.002
Ulvenhout
In mijn ervaring worden kasten waar je niet goed in kan, altijd eenmalig vol gepropt en daarna vergeten.

We hebben er nog eens naar gekeken en de winst van zo'n constructie als ik had bedacht is minimaal.
Het worden dus 3 gewone corpussen van de Ikea waarbij ik de fronten zelf ga maken.
Voor deze ruimte, welke weinig gebruikt gaat worden, moet de kwaliteit van Ikea voldoende zijn. Keuken komt op een sokkel te staan en ik wil proberen het aanrechtblad in verstek te zagen en dan aan de zijkant door te laten lopen tot aan de vloer. Eens kijken of dat lukt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.