keuken met eiland op pootjes

jorisvh

Post veel
tijd voor nog eens een bouwverslag …
deze deze keer geen massief meubelstuk maar maatwerk in plaatmateriaal.
de vraag was “een keuken met eiland in midcentury stijl” met grondplan voorgesteld door de architect: een kastenwand van ongeveer 3m60 en eiland met ontbijtbar.
1737909648413.png

ik vraag de klant altijd een Pinterest moodboard oid om te begrijpen wat de wensen zijn (en of ik geïnteresseerd ben 😉) maar dat kwam deze keer spontaan en dat zag er zo uit:
1737909752192.png 1737909819404.png 1737909928697.png

daar pikte ik wat elementen uit die me aanspraken (eiland op pootjes, echt hout in warm roodbruine tinten, verticale lijsten, …) en maakte een eerste ontwerp.na wat iteraties werden we het eens over volgend ontwerp.
enkele Fusion360 renders:
1737910039957.png 1737910039843.png 1737910039712.png

materialen:
  • korpussen in gemelamineerde spaanplaat (Finsa Superpan Blanco Super)
  • fronten en andere zichtbare delen in gefineerd en gevernist MDF (Decospan Shinnoki Terra Sapele)
  • poten van eiland en ontbijtbar in massief sapeli mahonie
  • meubelbeslag (Legrabox lades, ClipTop Blumotion scharnieren)
  • werkbladen in kwartsiet
  • toestellen Siemens studioLine
de eerste contacten dateren van een dik jaar geleden, het overeengekomen ontwerp van een paar maand later. sinds dan wachten we op de vordering van het hele vernieuwbouwproject (grondige renovatie + uitbreiding van een midcentury woning) en nu is het eindelijk zo ver.
alles is besteld en wordt volgende week geleverd. de week erna begint de plaatsing. ik hoop tussendoor wat updates te posten of minstens voldoende foto's te nemen om dat achteraf te doen.

jorisvh

Post veel
ontwerp / voorbereiding
ik teken de individuele kasten in de Blum corpusconfigurator (online tool). daar zijn alle mogeiljke opties qua korpusconstructie (type rugwand, traversen, tussenbodems, scharnieren, lades, legplanken, ...) voorgeconfigureerd dus een kast volledig tekenen is een kwestie van de maten invullen en wat klikken en drag & droppen. dat is gigantisch veel minder werk tov een kast zelf in een algemeen 3D pakket tekenen.
het resultaat is:
  • exporteerbare 3D CAD bestanden (bvb dxf) die ik in Fusion360 kan inlezen voor visualisatie en rendering
  • een snijmaatlijst, die jaag ik door een excel query om die te formateren in een formaat waar mijn houthandel mee aan de slag kan voor het zaag- en afplakwerk. hier voeg ik ook info over waar kantenband nodig is toe.
  • een lijst van aan te kopen Blum beslag (die kan ik online naar het portaal van mijn leverancier sturen en in 1 klik alles bestellen)
  • 2D tekeningen (bvb pdf) die ik gebruik voor bvb de gatenpatronen voor scharnieren, lades, legplanken, ..,
  • ...
in Fusion360 teken ik de "ruwbouw" en maak ik schetsen met de contouren van de kastenwanden.
de kasten zelf importeer ik uit dxf en positioneer ik op de juiste plek.
alle extra delen (zichtzijdes, plinten, werkbladen, ...) voeg ik in Fusion360 toe en die voeg ik ook manueel toe aan de snijmaatlijst voor eht zaag- & afplakwerk.
om mooie renders te maken moeten ook texturen aan de onderdelen toegewezen worden.

op deze manier kost de volledige keuken in 3D CAD bekomen relatief weinig tijd.

dat is het voor nu, updates volgen in de komende dagen / weken.
als er interesse is in wat meer details over die Blum tool, laat maar weten.

Laatst bewerkt:

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
269
96
Heel gaaf en mooi. Deze ga ik volgen! Ik vind de doorlopende staanders en terugvallende deuren erg mooi. Verder lijkt het op de render dat het eiland vrij hoog op zn pootjes staat, iets uit verhouding. Maar goed, je vroeg niet om commentaar 😃, het wordt vast mooi.
En begrijp ik goed dat je dit in een week maakt en dan al gaat plaatsen? Respect.

PS lees nu dat je waarschijnlijk alles gezaagd en afgeband laat aanleveren, maar toch. 👍

• Leuk
Waarderingen: jorisvh

jorisvh

Post veel
Heel gaaf en mooi. Deze ga ik volgen! Ik vind de doorlopende staanders en terugvallende deuren erg mooi. Verder lijkt het op de render dat het eiland vrij hoog op zn pootjes staat, iets uit verhouding.
dankjewel!
het eiland staat 30cm van de grond. dat voegt ruimtelijkheid toe naar mijn mening.
Maar goed, je vroeg niet om commentaar 😃, het wordt vast mooi.
uiteraard is commentaar welkom, het is hier een forum voor iets. maar het is natuurlijk vooral van belang dat mijn klant het mooi vindt en smaak is persoonlijk 😉.
En begrijp ik goed dat je dit in een week maakt en dan al gaat plaatsen? Respect.
niet helemaaal maar toch bijna.
de massieve delen en de bodemplaat voor het eiland en de ondersteuning van de ontbijtbar zijn al klaar.
voor de rest wordt elk paneel gezaagd en afgeboord geleverd. Ik moet dus “enkel” de verbindingen maken en de gaten voor meubelbeslag boren/frezen.

• Leuk
Waarderingen: Count Chocula

jorisvh

Post veel
Mooi eiland............ maar stroom, water en afvoer hoe wordt dat geregeld. Spiegels ?
Ah juist, op het plan van de architect stond de spoelbak in het eiland (toen was niet beslist dat het op pootjes zou komen).
We hebben de natte zone naar de kastenwand tegen de muur verplaatst.
In het eiland is dus enkel 3f stroom voor de kookplaat/dampkap en 1f voor enkele stopcontacten nodig. Die denk ik in een gefineerde pvc buis oid te verstoppen maar dat zal ter plekke geïmproviseerd moeten worden. Eerst maar even kijken waar de kabels terecht gekomen zijn en welke diameter nodig is.

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
636
180
Arnhem - Schaarsbergen
tijd voor nog eens een bouwverslag …
deze deze keer geen massief meubelstuk maar maatwerk in plaatmateriaal.
de vraag was “een keuken met eiland in midcentury stijl” met grondplan voorgesteld door de architect: een kastenwand van ongeveer 3m60 en eiland met ontbijtbar.
Bekijk bijlage 152915

ik vraag de klant altijd een Pinterest moodboard oid om te begrijpen wat de wensen zijn (en of ik geïnteresseerd ben 😉) maar dat kwam deze keer spontaan en dat zag er zo uit:
Bekijk bijlage 152916 Bekijk bijlage 152918 Bekijk bijlage 152919

daar pikte ik wat elementen uit die me aanspraken (eiland op pootjes, echt hout in warm roodbruine tinten, verticale lijsten, …) en maakte een eerste ontwerp.na wat iteraties werden we het eens over volgend ontwerp.
enkele Fusion360 renders:
Bekijk bijlage 152920 Bekijk bijlage 152921 Bekijk bijlage 152922

materialen:
  • korpussen in gemelamineerde spaanplaat (Finsa Superpan Blanco Super)
  • fronten en andere zichtbare delen in gefineerd en gevernist MDF (Decospan Shinnoki Terra Sapele)
  • poten van eiland en ontbijtbar in massief sapeli mahonie
  • meubelbeslag (Legrabox lades, ClipTop Blumotion scharnieren)
  • werkbladen in kwartsiet
  • toestellen Siemens studioLine
de eerste contacten dateren van een dik jaar geleden, het overeengekomen ontwerp van een paar maand later. sinds dan wachten we op de vordering van het hele vernieuwbouwproject (grondige renovatie + uitbreiding van een midcentury woning) en nu is het eindelijk zo ver.
alles is besteld en wordt volgende week geleverd. de week erna begint de plaatsing. ik hoop tussendoor wat updates te posten of minstens voldoende foto's te nemen om dat achteraf te doen.

Gebruik je Fusion 360 al lang? Bevalt het? Ik sta op het punt om het te gaan leren om het te gaan gebruiken. Ik werk nu nog met architecten software, maar dat is omslachtig.

Groet, Vincent Arnhem

Jenzz10

Actieve deelnemer
29 dec 2017
36
11
Prachtige renders! Ik gebruik een soortgelijke workflow met de blum configurator en Fusion 360, maar ik krijg mijn renders niet half zo mooi. Heb je custom texturen gemaakt voor de Shinnoki reeks? Of neem je een bestaande texture die in de buurt komt?

• Leuk

jorisvh

Post veel
Gebruik je Fusion 360 al lang? Bevalt het? Ik sta op het punt om het te gaan leren om het te gaan gebruiken. Ik werk nu nog met architecten software, maar dat is omslachtig.

ik gebruik Fusion een 5-tal jaar en het bevalt me zeker.
als je ervaring hebt met andere 3D CAD zal de instap niet te moeilijk zijn, vermoed ik. vanuit sketchup is het wel wennen wegens totaal andere opzet (althans, dat is wat ik hoor want zelf nooit sketchup gebruikt).
ik gebruik het vooral om visualisaties voor offertes te maken, maten af te lezen voor zaaglijsten, e.d. (nog) niet voor CNC.
er zijn goeie tutorials op YouTube specifiek voor houtbewerking. Ik herinner me een of andere Lars met goeie filmpjes in een soort van grappig Zweeds Engels.
voor persoonlijk gebruik zijn er gratis licenties. er zitten beperkingen op de functionaliteit maar ik denk niet dat er dingen missen die je nodig hebt.
vroeger kregen startups 3 jaar gratis, ondertussen is het 150$/3jr maar dat is nog een koopje.

jorisvh

Post veel
Prachtige renders! Ik gebruik een soortgelijke workflow met de blum configurator en Fusion 360, maar ik krijg mijn renders niet half zo mooi. Heb je custom texturen gemaakt voor de Shinnoki reeks? Of neem je een bestaande texture die in de buurt komt?
dankjewel!

sommige platenfabrikanten (bvb Unilin) bieden zeer complete CAD info aan (color, depth, gloss, *.mat, *.vrscene, ...).
bij Decospan is het nogal beperkt. ik heb gewoon jpg gedownload van hun website, die zijn wel high res (8k).
ik gebruik dezelfde jpg inverted als roughness info. geen idee waarom maar dat lijkt te werken.

mijn renders zijn de laatste tijd wat verbeterd, vooral omdat ik nu zelf verlichting toevoeg. renders duren nu wel een stuk wel langer maar het is de moeite. maar dan spreken we nog steeds maar over enkele minuten per render (lokaal) dus dat is zeker geen ramp.
met enkel de standaard fusion environment library is het resultaat vaak nogal vlak vind ik.

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
445
122
Zuidoost Brabant
Dat wordt een mooie keuken!

Ga je nog iets doen met de overgang van hout naar vloer, kan me voorstellen dat regelmatig dweilen leidt tot problemen (kleurverschillen/optrekkend vocht)?

• Leuk

Hunto

Post veel
21 jan 2014
870
62
Drenthe
Complimenten voor het ontwerp en de presentatie. Dat is een keuken die ik ook wel in huis wil hebben! Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.

Als fervent ScketchUp gebruiker ben ik momenteel noodgedwongen met de gratis versie van Fushion op de iPad bezig. Na een paar dagen “klooien” begin ik het te begrijpen. Maar deze mooie keuken is boven mijn pet.

• Leuk

jorisvh

Post veel
Dat wordt een mooie keuken!

Ga je nog iets doen met de overgang van hout naar vloer, kan me voorstellen dat regelmatig dweilen leidt tot problemen (kleurverschillen/optrekkend vocht)?
de fineerplaten zijn gevernist in de fabriek (6-7 lagen UV hardende lak) en alles wat de grond raakt wordt met bijpassende ABS afgekant. daarnaast ga ik wellicht langs de vloer afkitten met silicone.
de pootjes zijn massief gevernist.
zou goed moeten blijven 🙏.

• Leuk
Waarderingen: DitchDeurne

jorisvh

Post veel
Als fervent ScketchUp gebruiker ben ik momenteel noodgedwongen met de gratis versie van Fushion op de iPad bezig. Na een paar dagen “klooien” begin ik het te begrijpen. Maar deze mooie keuken is boven mijn pet.
kan je met de Fusion app dan tekenen ondertussen?
heb die in het begin eens gechecked maar toen was het enkel een viewer voor modellen die je op PC tekent.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.886
903
Enschede
ingoogni.nl
mijn renders zijn de laatste tijd wat verbeterd, vooral omdat ik nu zelf verlichting toevoeg. renders duren nu wel een stuk wel langer maar het is de moeite. maar dan spreken we nog steeds maar over enkele minuten per render (lokaal) dus dat is zeker geen ramp.
met enkel de standaard fusion environment library is het resultaat vaak nogal vlak vind ik.
Gebruikt de renderer een "Global Illumination Modell"? Met veel hard wit (in jou renders links en rechts) in de omgeving levert dat een laag contrast en wat uitgewassen vlakke kleuren . Ook eventuele structuur (normals, bumpmaps) worden vlakker. Modelleer dat geval de volledige ruimte met alle muren en vloer, plafond en ramen (die dan als lichtbron dienen).

Als verstokte POV-Ray gebruiker schrik ik niet van een paar minuten renderen. Een dag of twee is niet ongebruikelijk voor een zeer hoge kwaliteit.

jorisvh

Post veel
Ja, Fusion rendering is gebaseerd op ray tracing met global illumination.
En de witte delen zijn “het niets”.
Het kan zeker beter door meer te modelleren, misschien ook door wat met de instellingen te spelen.
Het kan véél beter door een betere tool te gebruiken.

voor mij is het een kwestie van plaatjes te hebben die een goed beeld van het ontwerp geven voor offertes (ipv de spreekwoordelijke 1.000 woorden).
die offertes worden daardoor hopelijk vaker projecten, maar ook niet altijd.
ik hoef geen fotorealistische renders die klaar zijn voor een glossy magazine, zeker niet al dat me een week rekenen kosten. de offerte moest gisteren klaar zijn, natuurlijk 🙄.

Hunto

Post veel
21 jan 2014
870
62
Drenthe
Excuses, ik was in de war. Ik ben aan het tekenen met Shaper.IMG_0520.pngkan je met de Fusion app dan tekenen ondertussen?
heb die in het begin eens gechecked maar toen was het enkel een viewer voor modellen die je op PC tekent.

Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.