keukblad opknappen - olie pakt niet geheel

yvon

Nieuw lid
23 jan 2021
3
1
Ik ben bezig met het opknappen van een houten keukenblad om deze vervolgens in de Osmo Topoil Terra te zetten. Hij stond in de junker rustic oil wat vrij oranje is. Ik heb het blad opgeschuurd met korrel 120, een keer of 4 met terpentijn behandeld en onze schilder had de indruk dat hij inmiddels kaal genoeg zou zijn om te olieen. Nu na laag 1 is dit het resultaat.... Zie foto's. Lijkt me een gevalletje nog niet genoeg opgeschuurd zijn jullie dat met me eens? Hoe pak ik dit nu goed aan? Moet hij opnieuw volledig kaal of gewoon bijschuren? en met welke korrel? Hellup ;-)
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2021-01-23 at 21.13.35.jpeg
    WhatsApp Image 2021-01-23 at 21.13.35.jpeg
    104,6 KB · Weergaven: 29
  • WhatsApp Image 2021-01-23 at 21.13.44 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2021-01-23 at 21.13.44 (1).jpeg
    76,8 KB · Weergaven: 29
  • WhatsApp Image 2021-01-23 at 21.13.44.jpeg
    WhatsApp Image 2021-01-23 at 21.13.44.jpeg
    79,9 KB · Weergaven: 29

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.175
352
Etten-Leur
1) Olie zo goed mogelijk verwijderen. 2) Opnieuw schuren in stappen tot korrel 240. 3) Testje met een beetje bio-ethanol waarmee je ziet of het gelijkmatig geschuurd is.4) zo ja, Dan nieuwe olie erop.

Ps als de donkere plekken komen doordat ed naast de kookplaat vet ‘gemorst’ is weet ik biet if je ervan af kunt komen.
 

yvon

Nieuw lid
23 jan 2021
3
1
thanks Hans, die donkere plekken zijn geen vet, daar was het blad blijkbaar toch beter opgeschuurd. We gaan gewoon weer aan de gang :)
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

yvon

Nieuw lid
23 jan 2021
3
1
ik heb wel eens verfafbijt gebruikt om olie te verwijderen, als het niet gaat met schraper ofzo.
Hmm daar ga ik ook eens naar kijken. het lijkt een typisch geval veel meer en heftiger schrapen en schuren, we gaan er komen ;-)
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.057
1.689
Terkaple
www.woodworking.nl
Misschien ook wat grover gaan schuren, beginnen met korrel 80. En je zou iets van een Rotex achtige schuurmachine moeten hebben; die nemen ook echt af. Rotex is een bekend model van Festool, maar Makita en Bosch hebben soortgelijke en ook met ongeveer dezelfde werking. Misschien te huur, of dat er een forummer in de buurt woont die je even kan helpen. Een kwartier Rotex korrel 80 en wel een halve dag met een gewone schuurmachine en korrel 120 (weet niet helemaal of dat klopt, maar bij wijze van...) Het valt me wel op dat het deel wat het minste gebruikt is, in de hoek, er nu het best uit komt. Als het kan zou ik de kookplaat er ook even uithalen of wat hoger zetten op blokjes.

Succes benieuwd hoe het wordt.

jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.