Kernbeuken/Beukenkernhout houdt niet van soda

Ingehoudvanhout

Nieuw lid
31 mei 2025
4
0
Eindhoven
Beste forumleden,
Geolied kernbeuken, ik ben er een enorme fan van en heb enkele meubeltjes die hiervan zijn gemaakt. Onlangs, door eigen toedoen, heeft mijn bureautje schade opgelopen. Een glas met verdunde soda was niet droog van onderen en dat heeft schade veroorzaakt. Inmiddels zijn het wat donkerbruine vlekken geworden.

Ik baal er enorm van. Ik vraag mij nu af of er onder jullie iemand is die er voldoende verstand van heeft hoe ik deze kringen weg zou kunnen krijgen?

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties!

Bijlagen

• IMG_4869.jpeg
    IMG_4869.jpeg
    100,7 KB · Weergaven: 32

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.640
565
Steenbergen, Noord Brabant
Wellicht met oxaalzuur. Als je nog een klein reststukje van dit beuken hebt, de vlek op dezelfde manier aanbrengen en testen voordat je op je mooie meubeltje aan de gang gaat.

Ingehoudvanhout

Nieuw lid
31 mei 2025
4
0
Eindhoven
Dag, hartelijk dank voor uw reactie! Is dat hetzelfde als ontweringswater? In de handleiding van de fabrikant, die iemand voor mij heeft opgezocht, staat te lezen dat dit niet geschikt zou zijn in de combinatie geolied hout/soda. Heeft u hier ervaring mee?

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.582
2.367
Terkaple
www.woodworking.nl
Soda zal de werking van oxaalzuur minder maken of zelfs helemaal opheffen. Het is een zuur en een base, het is verder niet gevaarlijk. Als onbewerkt hout nat wordt, dan kan het gebeuren dat de sommige kleurstoffen in het hout met het vocht mee gaan, je krijgt kan kringen of vlekken. Met oxaalzuur herstel je dat weer.
Als het hout behandeld is met b.v. olie, dringt het oxaalzuur niet door in het hout en werkt het dus niet.

Ik het geval van Ingrid zou ik het oppervlak schuren en opnieuw in de olie zetten. Misschien lokaal met een schraapstaaltje zou ook nog kunnen lukken.
Als je dat zelf niet kunt is er vast een forummer in de buurt die wel even wil helpen, misschien tegen een kleine vergoeding.

jaap

Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: Ingehoudvanhout en EdP

Ingehoudvanhout

Nieuw lid
31 mei 2025
4
0
Eindhoven
Dank voor jullie meedenken. Ik ben in het geheel onbekend met houtbewerking.

Als ik het goed begrijp, verwijdert het schraapstaal de bovenlaag (olie? hout?)? Ik kan mij voorstellen dat er dan hoogteverschil ontstaat met de omgeving van de vlek, en dit dan zichtbaar blijft?

Als er een deskundige in de buurt van Eindhoven meeleest, kom ik daar graag mee in contact.

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
891
244
Twello
Dank voor jullie meedenken. Ik ben in het geheel onbekend met houtbewerking.

Als ik het goed begrijp, verwijdert het schraapstaal de bovenlaag (olie? hout?)? Ik kan mij voorstellen dat er dan hoogteverschil ontstaat met de omgeving van de vlek, en dit dan zichtbaar blijft?

Als er een deskundige in de buurt van Eindhoven meeleest, kom ik daar graag mee in contact.
Ja, een schraapstaal verwijdert hout, echter heel erg weinig. Het hoogteverschil zal ontstaan, maar ik denk dat werking van het hout, of sommige schuuracties, soms meer hoogteverschil veroorzaakt. Helaas staat het hele meubel er niet op. Als het een meubel(tje) is, dan is het ook zo 'helemaal' met de schraapstaal bijgewerkt.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.