Kent iemand deze?

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Als je het nodig hebt voor kleine/lichte lijstjes, dan denk ik wel dat dit goed te gebruiken is.
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Heb ze toch maar niet besteld. Ik wil wat lage kasten maken van 18mm multiplex en dan zijn deze wellicht wat te simpel. Iemand tips voor geschikte hoekklemmen om de delen mooi haaks te verlijmen/schroeven?
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
845
441
Noord-Veluwe
De Bessey WS1 is heel betaalbaar (< €10). Zelf vind ik de WS3 prettiger in gebruik, maar het prijskaartje voor dat gemak is wat minder prettig (grofweg €45).

Wat ook heel goed werkt is om met een gecontroleerde winkelhaak naar de bouwmarkt te gaan (nu dat weer mag) en de hoekijzers aldaar te testen op haaksheid. De goede kun je meenemen. Zorg er wel voor dat je van die dikke neemt, en dat ze een flens of diagonaal hebben. Anders trek je ze uit hun rechte hoek als je kracht zet.

P.S Ik bedoel dus niet van die ijzertjes waarmee je een balk ondersteunt, maar van die stevige hoeken zoals in het 3e plaatje.
 

Bijlagen

  • ws1.jpeg
    ws1.jpeg
    18,9 KB · Weergaven: 36
  • ws3.jpeg
    ws3.jpeg
    21,8 KB · Weergaven: 37
  • clamping_square.jpeg
    clamping_square.jpeg
    37,7 KB · Weergaven: 44
Laatst bewerkt:

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
De Bessey WS1 is heel betaalbaar (< €10). Zelf vind ik de WS3 prettiger in gebruik, maar het prijskaartje voor dat gemak is wat minder prettig (grofweg €45).

Wat ook heel goed werkt is om met een gecontroleerde winkelhaak naar de bouwmarkt te gaan (nu dat weer mag) en de hoekijzers aldaar te testen op haaksheid. De goede kun je meenemen. Zorg er wel voor dat je van die dikke neemt, en dat ze een flens of diagonaal hebben. Anders trek je ze uit hun rechte hoek als je kracht zet.

P.S Ik bedoel dus niet van die ijzertjes waarmee je een balk ondersteunt, maar van die stevige hoeken zoals in het 3e plaatje.


De tip van de hoekijzers is inderdaad interessant.
Voor wat betreft de WS3, dat is vast wel een aankoop 'voor het leven' en dan vind ik het nooit zo erg om er een paar bij elkaar te sparen
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
845
441
Noord-Veluwe
Zelf stukken plaatmateriaal in een haakse driehoek zagen (uiteraard met een exacte hoek van 90°) en langs de randen uitsparingen frezen voor klemmen is eventueel ook nog een optie. Goedkoop en niet slecht als je nauwkeurig werkt. Maar die kun je dan wel alleen voor binnenhoeken gebruiken. Als deze route kiest, dan is het overigens aan te raden om een klein stukje (1 cm is al genoeg) uit de hoek van de plaat te halen. Op die manier gaat de klemplaat nooit in de weg zitten.
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.119
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
deze van wolfcraft aan 5 € / stuk heb ik
gebruik ze niet echt veel

voor het grote werk + wanneer het enkel om binnenhoeken gaat, heb ik er zelf gemaakt
ze waren gratis !
cfr @hdv in #7
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
845
441
Noord-Veluwe
Als je niets bij de bouwmarkt kunt vinden, dan is dit misschien wat? Ze zijn op voorraad, zag ik:


Of dit (ook op voorraad)?


Het zou me verbazen als je dit soort hoekstukken niet kunt vinden op Banggood of een dergelijke site, maar daarvan kan ik je geen URLs geven. Ik kom daar niet, om de redenen die een tijdje geleden hier heb gepost. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat een ander er geen leuke spullen zou kunnen vinden.

Zelf heb ik een stuk of wat Bessey WS3 klemmen en ook flink wat aluminium hoekstukken. Voor mij is dat de fijnste combinatie om mee te werken. Dat geeft me de meeste flexibiliteit. Voordat ik die had werkte ik trouwens met zelfbouwmallen, gemaakt van resthout, zoals hieronder. Daar heb ik vele jaren veel plezier van gehad. Maar achteraf zou ik de hoeken wel open hebben gelaten. Dan kun je ze ook gebruiken voor T-verbindingen.
 

Bijlagen

  • 20210518@193117.jpg
    20210518@193117.jpg
    78,8 KB · Weergaven: 31

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.