Keerbeitel Hulp gevraagd (Lie Nielsen)

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
243
102
Hallo Houtmak(k)ers,

Ik kan wel wat hulp gebruiken met een probleem dat ik niet opgelost lijk te krijgen.
Een tijd geleden heb ik zeer waarschijnlijk de keerbeitel van mijn No8 Jointer plane niet goed vast gedraaid bij het terug zetten.
Hierdoor is er een flinke spaan tussen de schaaf,- en de keerbeitel klem komen te zitten.
Deze heeft het zachtere staal van de keerbeitel verbogen waardoor deze dus niet meer aansloot op de schaafbeitel.
Hierdoor moest ik de keerbeitelvouw opnieuw vlakken (heb de bestaande hoek overgenomen) en ook de binnenzijde moest natuurlijk weer vlak.
Nu heb ik mogelijk de vouw letterlijk te scherp gemaakt (hoek niet veranderd trouwens) want tijdens het schaven heb ik nu regelmatig een braam op de bovenzijde van de keerbeitel (dus tijdens het schaven lijkt er hout onder te komen of zo iets).
Dus als ik de keerbeitel van de schaafbeitel haal om de SB te honen zie ik dit.
Ik had dit al een keer hersteld maar vandaag dus weer voorgekomen.

Wat ik nu denk: De binnenzijde van de KB heb ik te vlak gemaakt waardoor tijdens het aandraaien van de KB op de SB er een kier ontstaat tussen beiden beitels. Is dit logisch of mis ik iets.

Mvg
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.978
807
Omgeving Leiden
Naar nijn weten staat een keerbeitel iets bol wanneer je die met 'bevel up' neerlegt.
Door het aandraaien van de schroef komt er dus wat spanning te tsaan waarbij de vouw van de keerbeitel op de schaafbeitel wordt gedrukt en er op die manier geen hout tussen kan komen ( mits de vouw van de keerbeitel vlak aansluit op de schaafbeitel )
Dus mijn vraag is of de keerbeitel misschien vlak of zelfs hol is?
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
oei niet goed nagedacht en zodoende te veel werk verricht.
Wat je verteld klopt in deze niet als je de keer beitel te los zet op je schaafmes verplaats je de keer beitel ten opzichte van de beitel.
Heeft dus niets met spanen tussen je keerbeitel en schaafmes te maken. Wat wel: de druk van de dekbeitel op het keer mes en de manier van slijpen van de keer beitel. Een keer beitel heeft ook een vouw deze moet niet paralel lopen aan de spiegel of het vlak is dit wel het geval dan zal de achterkant van de vouw als scharnierpunt functioneren en zal je keerbeitel nooit sluiten.
Dus hoek van de vouw aan passen en dekbeitel druk verhogen natuurlijk moet deze wel vlak zijn.
Even een simpel tekeningetje gemaakt

IMG_0128.jpeg

groetnis, Roeland
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
De nieuwe keerbeitels zijn uit een stuk staal gefreesd en geld zodoende bovenstaande niet.
Deze nieuwe keerbeitels worden geleverd bij oa LN en Luban Dick etc deze hoef je eigenlijk nooit aan te passen.
Een gevouwen keerbeitel dus wel. Belangrijk dus dat deze goed geprepareerd word met name de vouw
 

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
243
102
Naar nijn weten staat een keerbeitel iets bol wanneer je die met 'bevel up' neerlegt.
Door het aandraaien van de schroef komt er dus wat spanning te tsaan waarbij de vouw van de keerbeitel op de schaafbeitel wordt gedrukt en er op die manier geen hout tussen kan komen ( mits de vouw van de keerbeitel vlak aansluit op de schaafbeitel )
Dus mijn vraag is of de keerbeitel misschien vlak of zelfs hol is?
Nee hij is echt super vlak, ik controleer het met de stift markeer methode op de vouw tijdens het vlakken. Dan kijk ik of hij gelijkmatig ge-wet wordt (de shapton stenen worden voor elk gebruik gevlakt trouwens).
 

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
243
102
oei niet goed nagedacht en zodoende te veel werk verricht.
Wat je verteld klopt in deze niet als je de keer beitel te los zet op je schaafmes verplaats je de keer beitel ten opzichte van de beitel.
Heeft dus niets met spanen tussen je keerbeitel en schaafmes te maken. Wat wel: de druk van de dekbeitel op het keer mes en de manier van slijpen van de keer beitel. Een keer beitel heeft ook een vouw deze moet niet paralel lopen aan de spiegel of het vlak is dit wel het geval dan zal de achterkant van de vouw als scharnierpunt functioneren en zal je keerbeitel nooit sluiten.
Dus hoek van de vouw aan passen en dekbeitel druk verhogen natuurlijk moet deze wel vlak zijn.
Even een simpel tekeningetje gemaakt

Bekijk bijlage 106375

groetnis, Roeland
Hoi roeland, bedankt voor het mee denken. Wat ik beschreef is daadwerkelijk gebeurt. Ik heb fysiek een spaan tussen de keer en schaafbeitel uit moeten halen en kon daarna de vervorming op de vouw van de keerbeitel zien. Ik ben bekend met het feit dat de vouw niet parallel mag zijn. In dit geval zou de vouw aan de binnenzijde van de keerbeitel 2 graden moeten zijn tov de schaafbijtel.
Precies wat jij nu schetst (letterlijk). Dat heb ik dus gedaan....
 

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
243
102
De nieuwe keerbeitels zijn uit een stuk staal gefreesd en geld zodoende bovenstaande niet.
Deze nieuwe keerbeitels worden geleverd bij oa LN en Luban Dick etc deze hoef je eigenlijk nooit aan te passen.
Een gevouwen keerbeitel dus wel. Belangrijk dus dat deze goed geprepareerd word met name de vouw
Ik was ook niet van plan de KB aan te passen, maar die spaan had de vouw van de KB dus beschadigd. daarom moest ik de vouw herstellen. daardoor ontstaat een braam aan de binnenkant van de KB. Die moest natuurlijk ook worden weggehaald. Daarbij heb ik opgelet de juiste hoek aan te houden ( de film van david Charlesworth op youtube was leading in deze). maar toch is het dus niet goed gegaan...
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Ik begrijp dus dat het om een verbeterde keerbeitel gaat. Als hij goed vlak is en mooi aansluit zorgen voor voldoende druk van de dekbeitel op de keerbeitel.
Het kan zijn dat je onbedoeld een muurtje hebt gemaakt (a wall) die 80 of 90 graden is bij sommige toepassingen doe je dit expres maar bij gewoon schaafwerk word de spaan te veel tegen gehouden met als gevolg opproppen van hout en bij onvoldoende druk van de dekbeitel spaanders tussen je keerbeitel en schaafmes.

groetnis,

Roeland
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Ik was ook niet van plan de KB aan te passen, maar die spaan had de vouw van de KB dus beschadigd. daarom moest ik de vouw herstellen. daardoor ontstaat een braam aan de binnenkant van de KB. Die moest natuurlijk ook worden weggehaald. Daarbij heb ik opgelet de juiste hoek aan te houden ( de film van david Charlesworth op youtube was leading in deze). maar toch is het dus niet goed gegaan...
Vervormt? dan met het hamertje terug tikken en dan vlakken.
 

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
243
102
Ik begrijp dus dat het om een verbeterde keerbeitel gaat. Als hij goed vlak is en mooi aansluit zorgen voor voldoende druk van de dekbeitel op de keerbeitel.
Het kan zijn dat je onbedoeld een muurtje hebt gemaakt (a wall) die 80 of 90 graden is bij sommige toepassingen doe je dit expres maar bij gewoon schaafwerk word de spaan te veel tegen gehouden met als gevolg opproppen van hout en bij onvoldoende druk van de dekbeitel spaanders tussen je keerbeitel en schaafmes.

groetnis,

Roeland
Mogelijk, maar dat zou dan moeten zijn ontstaan door het 'afbreken' van de vouw op de KB. Ik wet de vouw en daarna de binnenkant om de braam weg te halen. Mogelijk is daar iets niet goed gegaan. Wel vreemd want de vouw is juist gepolijst (tot op de 8000 shapton...) de vouw zou dus juist goed moeten zijn
 

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
243
102
Vervormt? dan met het hamertje terug tikken en dan vlakken.
dat is de volgende keer misschien een optie. voor de duidelijkheid; dat is 1 maal voorgekomen maar daarna niet meer. Nu is het probleem dat ik de KB dus plaats, netjes vlak en aangesloten.
Maar als ik die verwijder om de SB te honen blijkt de KB vouw dus een braampje te hebben (die dus omhoog krult tov de SB.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
dat is de volgende keer misschien een optie. voor de duidelijkheid; dat is 1 maal voorgekomen maar daarna niet meer. Nu is het probleem dat ik de KB dus plaats, netjes vlak en aangesloten.
Maar als ik die verwijder om de SB te honen blijkt de KB vouw dus een braampje te hebben (die dus omhoog krult tov de SB.
okee dan een klein muurtje slijpen bij de neus van de keerbeitel plusminus 1 mm

IMG_0129.jpeg
 

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
243
102
het muurtje staat ongeveer loodrecht op het vlak 80 graden mag ook en niet hoger als een mm

groetnis, Roeland
Ik heb dat nu zelf min of meer gedaan, niet direct een muurtje maar wel afgevlakt zodat de vouw niet meer zo dun is vooraan. mogelijk werkt dat inderdaad. Ik zal morgen kijken of dat werkt of niet. In elk geval bedankt voor het meedenken roeland. Fijne avond
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.