katrollen en takels

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Ik moet een lichtbak ophangen die groot en lomp is, die wil ik ophijsen, maar die hoef niet helemaal naar boven.
Van 2 lange planken wil ik een soort hijs systeem maken met katrollen, opzicht niet zo spannend.
Ik wil met 3 katrollen werken om de trekkracht te vergroten, genoeg op Youtube daar over te vinden, verticaal.
Maar ik wil dit horizontaal doen zoals in mijn tekening, misschien een stomme vraag, maar kan dit ook werken?katrol.jpg
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.598
273
Ja, dat kan.
(Afgezien van je voor mij niet zo duidelijke plaatjes/verhaaltje én wat je er mee wilt laten zien/vragen)
Het krachtenspel trekt zich in dit geval niets aan van de zwaartekracht.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ambidexterity

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.967
2.980
Zou je je vraag anders onder woorden kunnen proberen te brengen? Het is me niet duidelijk wat je probeert te bereiken. Voor de katrollen maakt het niet uit waar je ze plaatst.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ambidexterity

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.299
178
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Met de getekende opstelling ga je geen krachten veranderen, alleen extra katrollen ertussen zetten. Wat je moet doen is 2 touwen gebruiken 1 bevestigd aan het hart van je katrol die het dichtst bij je lading zit je andere touw gaat van een vast punt boven naar de katrol en weer terug waar je dan aan trekt, hiermee halveer je de kracht die je moet trekken.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.156
916
Omgeving Leiden
Zoals je het hebt getekend wordt alleen de richting van het touw steeds veranderd, maar je krijgt de last niet met minder kracht omhoog.
Omdat je schrijft dat de lichtbak niet helemaal omhoog hoeft zou je onderstaande takel kunnen gebruiken, die je dan met de ene kant aan het uiteinde van de horizontale plank vastmaakt. Aan de andere kant maak je dan de lichtbak vast. De takel hangt dan gewoon verticaal.
Het dingetje is niet duur maar werkt prima. Laatst daarmee mijn 80 kg zware kolomboor gehesen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ambidexterity

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.168
436
Katrollen om meer kracht uit te oefenen zijn altijd een setje
er is een tweede touw nodig naar het te verplaatsen object
het eerste touw zit aan 1 van de katrollen vast
 
  • Leuk
Waarderingen: Ambidexterity

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.955
969
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Met de getekende opstelling ga je geen krachten veranderen, alleen extra katrollen ertussen zetten. Wat je moet doen is 2 touwen gebruiken 1 bevestigd aan het hart van je katrol die het dichtst bij je lading zit je andere touw gaat van een vast punt boven naar de katrol en weer terug waar je dan aan trekt, hiermee halveer je de kracht die je moet trekken.
Inderdaad. Ik kan me eigenlijk geen (zinvolle) opstelling bedenken waarbij de katrollen horizontaal liggen/bewegen. De losse katrol moet namelijk echt bewegen, en moet dus hangen en onder spanning staan. Daar moet je last dus aanhangen. Je moet dan minimaal nog een katrol inplannen waarover de kabel van de last die je wilt tillen een hoek van 90 graden van vertikaal (hijsen) naar horizontaal (naar de losse katrol, die daardoor onder spanning staat) maakt. Je hebt dan (aan beide zijden) ook voldoende ruimte nodig om de (halve, denk ik, totaal dus de hele afstand, verdeeld over twee zijden) afstand te overbruggen van de laagste stand van je last naar de hoogste.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ambidexterity

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Even een duidelijker aangepaste plaatje.

De eerst schets/idee gaat dus niet werken zoals ik had bedacht, in ieder geval de last niet lichter maken.
Ik heb even naar de katrol via de link bij Hornbach gekeken, de prijs is goedkoper dan ik had verwacht en 180kg is meer dan genoeg. De lichtbak 3m x 1,7m, dus een lomp formaat, maar zeker niet zwaarder dan 180kg, daarbij gaan we 2 katrollen gebruiken.
Ik moet even kijken hoeveel touw ik nodig hebt, volgens mij als ik het goed begrijp bij 3 rollen, 3x de lengte.
Of is het 6x de lengte om dat het 2x 3 rollen zijn.

De lichtbak is veel groter ten opzichten van de katrollen, die verhouding klopt van geen kant, maar het gaat om het idee.

versie-2.jpg
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.626
1.071
Riemst
Kan je niet beter een liftje huren? Er zijn allerhande systemen om zulke dingen op hun plek te krijgen.
Ik heb in het verleden ook al mijn vrienden opgetrommeld om een stalen balk te leggen. De bak bier achteraf was uiteraard het leukste. De laatste balk heb ik met één vriend en twee liftjes gedaan (en zonder bier).
 
  • Leuk
Waarderingen: Jeroen B

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Die lift komt niet hoog genoeg, ik heb ook wel eens zo'n lift gehad voor een balk.
Ook heb ik wel eens een iets kleinere bak gedaan met zo'n scharnierlift, ging niet geheel lekker.
Deze lichtbak heeft 2 mooie hijsogen, er is en plat dak en zo hebben we iets meer controle er over.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.967
2.980
Die lichtbak staat recht op en moet rechtstandig omhoog en omlaag? Twee omkeerrollen en een tegengewicht. Dan is hij altijd in evenwicht.
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
De lichtbak staat inderdaad recht op en moet rechtstandig omhoog.
2 personen trekken de bak omhoog, net voorbij de ophang steun, 2 andere personen duwen dan de bak naar de muur, dit zal een enkele centimeter zijn. Dan laten de 2 eerst personen de bak rustig zakken en hij hangt.
En dan komt er nog een eronder te hangen, die is 5 meter breed, maar minder hoog, 65cm.
Als het hangt plaats ik wel een foto hier.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.