Kastombouw wasmachine

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.138
850
Ulvenhout
Ik wil een ombouw voor de wasmachine maken met daarnaast nog kastruimte en een blad erboven. Een soort van 2e aanrecht. Corpus en deurtje maak ik weer van eiken gefineerde MDF want dat is hetzelfde materiaal als waar de andere kast in de bijkeuken van is gemaakt. Ik dacht eraan om ook het blad van dezelfde gefineerde plaat te maken, maar aangezien het echt als aanrechtblad gebruikt gaat worden vrees ik dat dit erg snel beschadigd.
Is het een idee om een blad te verlijmen van eiken planken (20 of 32mm dik) en dit als blad te gebruiken? Uiteraard van gedroogd hout.

Er komt alleen een wasmachine in te staan, geen droger en aangezien er bij de wasmachine geen achterwand komt denk ik dat het wel mee zal vallen met de vochtigheid. Ik neem aan beide kanten van de wasmachine 1 a 2 cm extra ruimte tegen eventueel trillen. Verder staat de machine gewoon op de grond.

De maten worden 120 breed, 90 hoog en 70 diep (kast zelf wordt iets minder diep)Schermafbeelding 2021-04-10 om 14.11.30.pngSchermafbeelding 2021-04-10 om 13.42.57.png
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Hi! Mijn ogen leerpunten m.b.t. Het maken van een kast waar de wasmachine, droger en koelkast in gezet zijn:

Ca. 1cm rondom overhouden t.b.v. Inschuiven
Trillen zou weinig/niet moeten voorkomen mits goed / waterpas afgesteld
Voldoende ruimte achter t.b.v. Elektra (opbouw of inbouw?) Aanvoer/afvoerwater/ventilatie
Hou rekening met de locatie van de kraan (ik kwam PRECIES verkeerd uit, wat op zich best knap is)

Een blad van eiken kun je volgens mij prima maken, geen idee of het (te) veel gaat werken.

Misschien kun je het wel gewoon met gefineerde plaat doen want het is nu eenmaal geen aanrecht en ik denk dat je er met name wasmanden of boodschappen op zult zetten, krasjes krijg je denk ik toch wel.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.138
850
Ulvenhout
Ik houd idd rekening met de aansluitingen voor de wasmachine. Vandaar dat de corpus 64cm diep wordt en het blad 70cm. Het blad steekt aan de achterzijde dus wat meer uit om de boel af te dekken. Ik kan trouwens ook de kast over de wasmachine heen tillen, dan hoef ik niet te schuiven.
Kleine beschadigingen aan het blad zijn natuurlijk onvermijdelijk, maar ik ben vooral bang dat je op den duur door het fineer gaat en je dus op het MDF kijkt. En dat is jammer. Als het massief is blijf je gewoon hout zien. Al ga ik het wel beitsen/ebonizen.
En ik vind het leuk om eens te proberen een groter paneel te maken. Als voorbereiding op het maken van een tafeltje.
 

GerardusR

Actieve deelnemer
28 jan 2021
143
38
39
Terneuzen
Ik heb vensterbanken gemaakt uit massief eiken die gezaagd zijn uit aanrechtbladen deze komen van de Hornb* Aanrechtblad eiken geölied massief 27x635x2400 mm. Verwerkt makkelijk en eigenlijk klaar voor gebruik...

Best krasbestendig en vocht is geen probleem. Wel even afwrijven als er een plasje op ligt 😇
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.138
850
Ulvenhout
Zo. De kast is klaar. Dat wil zeggen er moet nog wel een blad op. Ik ben nu aan het kijken hoeveel het kost om daar een blad van Corian op te leggen. Dat hebben we ook in de keuken en het geeft een beetje eenheid.
Heeft iemand ervaring om dit als particulier ergens te bestellen? En kan je dit 'demontabel' monteren? Ik wil nog bij de kraan van de wasmachine kunnen mocht dat nodig zijn dus ik zou zonder veel breken het blad willen kunnen demonteren. Als ik het van eik zou maken zou ik bladwervels gebruiken en dan zou het demonteren erg makkelijk zijn.

thumbnail_20210424_105740.jpgthumbnail_20210424_105751.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Floor-is

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.138
850
Ulvenhout
Nee de kraan zit achter de wasmachine. Op de laatste foto kan je hem net zien. Maar het zal makkelijker zijn om het blad te verwijderen dan de wasmachine naar voren te trekken. En de kast naar voren schuiven gaat niet want er zitten ook verstevigingen achter de wasmachine om te voorkomen dat de rechter wand gaat verschuiven.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.138
850
Ulvenhout
Vandaag een prijsopgave gehad voor een blad van 12mm Corian. Omdat er een complete plaat (3650x760) moet worden besteld gaat dat €940 excl BTW kosten. Dat is me te veel te duur.
Heeft iemand van jullie nog een goed idee om dezelfde uitstraling te krijgen als wat we nu in de keuken hebben?

DSC_0096.jpeg
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
idee om dezelfde uitstraling te krijgen als wat we nu in de keuken hebben?
vraag prijs voor een met hpl beklede plaat
opletten: omwille van de stabiliteit moeten beide kanten een hpl-laag krijgen, alhoewel de kleur niet dezelfde hoeft te zijn
blijkbaar krijg je prijsvermindering indien de fabrikant op de andere kant een hpl mag zetten waar die van af wil
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Himacs is volgens mij iets goedkoper, Silestone zou ook nog kunnen.
De maat is niet ideaal en je zou het eventueel via een/(je) keukenboer kunnen proberen.

Geregeld zijn er reststukken over maar dan moet je het geluk hebben dat iemand hetzelfde soort heeft.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
634
301
Het Groene Hart
Nee de kraan zit achter de wasmachine. Op de laatste foto kan je hem net zien. Maar het zal makkelijker zijn om het blad te verwijderen dan de wasmachine naar voren te trekken. En de kast naar voren schuiven gaat niet want er zitten ook verstevigingen achter de wasmachine om te voorkomen dat de rechter wand gaat verschuiven.
Met het deurtje open kun je in de trommel pakken en dan schuif je 'm zo naar voren denk ik?
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.138
850
Ulvenhout
Nou, ik weet niet wat voor een machine jij hebt, maar een wasmachine schuif je meestal niet 'zo' naar voren. Dat ding is loeizwaar en staat op stroeve rubberen poten.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
634
301
Het Groene Hart
Ik heb ooit tijdens een bijbaantje zeker honderd wasmachines geplaatst, soms 5 op een dag en ben er nog nooit een tegengekomen die je niet naar voren kon schuiven.

Lijkt mij eigenlijk ook praktischer dan het blad er af schroeven (kun je daar nog bij als de machine op z'n plek staat?) Die kraan zou bij mij alleen dicht gaan om de machine te vervangen en dan moet hij toch van z'n plek. 🤷‍♂️
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.138
850
Ulvenhout
Even een foto van het resultaat.
Ik heb na lang zoeken een alternatief gevonden voor Corian namelijk Betacryl. Een lokale leverancier kon dit leveren voor een veel gunstiger prijs. Blad ligt er nu nog los op, maar met een paar dotjes kit zit het prima vast. Het blad zelf is ook redelijk zwaar.
Jammer alleen dat de wasmachine witter is dan de meest witte versie van Betacryl...

thumbnail_20210611_163114.jpgthumbnail_20210611_163122.jpgthumbnail_20210611_163150.jpg
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.138
850
Ulvenhout
Ik heb dat nog niet geprobeerd. Als het echt noodzakelijk is krijg je hem natuurlijk wel weg. Laten we hopen dat het niet nodig zal zijn. Als er geen lekkages ontstaan bij de kraan is er natuurlijk geen reden om de wasmachine weg te krijgen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.