Kastje en boekenkastje met niet-zichtbare verbindingen

Kisajera

Nieuw lid
30 dec 2025
3
0
Zuid Limburg
Hoi allen,
Voor mijn dochter wil ik een simpel kastje en boekenkastje maken van berken multiplex, 12 of 18mm. Het liefst zijn de verbindingen niet zichtbaar echter vraag ik mij af hoe ik dit het beste kan doen. Ik heb een keer een muurrek gemaakt waarbij ik de schroeven heb weggewerkt met houtvuller echter zou het fijn zijn als het demonteerbaar is. Onderstaand een voorbeeld van hoe het moet worden. IMG_2591.jpegIMG_2594.jpeg
Nu heb ik op internet gezocht en kom ik dr helemaal niet meer uit haha. Pocketholes, deuvels, dominos alles komt voorbij. Ik ben best bereid om gereedschap aan te schaffen die ik nog niet heb mits het niet te gek wordt natuurlijk.

Ik heb een kastjes die er ongeveer zo uitzien opgezocht om eens te kijken hoe die verbindingen werken en van een vroeg ik mij af of dat een optie is.
IMG_2595.png

Hoor graag jullie advies.

Charel09

Post veel
10 sep 2014
2.104
1.067
Antwerpen
het goedkoopste (en flexibelste) ben je denk ik met een lamello machine (bv Makita) en dan doe je er een setje verwijderbare lamello’s bij (Tenso of dergelijks).
Domino is duur.
Deuvels is gemakkelijk maar niet echt demonteerbaar en moeilijker uit te lijnen
Pocketholes is iets voor luie Amerikanen 😉

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.459
1.150
Enschede, Twente
Minifix of iets dergelijks is de goedkoopste oplossing. Combineer het met deuvels (eenzijdig ingelijmd of los) en je zit goed qua sterkte en demonteerbaarheid.
(IKEA gebruikt dit systeem ook, dus dan weet je dat het het goedkoopste is…)

Info onder andere hier:

Gereedschap dat nodig is: passende boren, hulpstukken/mallen — die je ook zelf kunt maken. Ook nodig: een redelijk hoog niveau van precies werken.

Kisajera

Nieuw lid
30 dec 2025
3
0
Zuid Limburg

Minifix of iets dergelijks is de goedkoopste oplossing. Combineer het met deuvels (eenzijdig ingelijmd of los) en je zit goed qua sterkte en demonteerbaarheid.
(IKEA gebruikt dit systeem ook, dus dan weet je dat het het goedkoopste is…)

Info onder andere hier:

Gereedschap dat nodig is: passende boren, hulpstukken/mallen — die je ook zelf kunt maken. Ook nodig: een redelijk hoog niveau van precies werken.
Ow dat is inderdaad ook een goede. Ik had net voor een lamellen frees gekeken maar die zijn al gauw rond de 250 euro. Aangezien ik ook nog een katenfrees wil halen voor de uitsneden handvaten en de zijkanten wil afwerken wordt het anders een duur kastje. Mal zou ik eventueel kunnen 3d printen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.