Kastdeuren 75cm breed voor pax kast

Henkies

Actieve deelnemer
10 sep 2021
65
46
Noordwijk
Ik wil graag zelf kastdeuren maken voor een pax-kast van 75cm breed. Reden om ze zelf te maken is dat de kasten onder een schuin dak komen en daarom slechts één kant op kunnen draaien, en daarom 75 breed moeten zijn.

Nu de vraag: wat is wijsheid m.b.t materiaal en scharnieren. Als ik naar de ikea deuren kijk dan hebben ze in breedte 50 cm twee maten:
50 breed, 230cm hoog, 9.3 kg -> 4 scharnieren
50 breed, 204cm hoog, 7.8 kg -> 3 scharnieren

Om de deuren zo licht mogelijk te houden dacht ik populierenplex te gebruiken. Ik wil wel bij 18mm blijven om de (zelfde ikea-) scharnieren makkelijk en stevig kwijt te kunnen. Met een soortelijk gewicht ca 450kg/m3 kom ik uit op:
75 breed, 218 hoog = 12.3 kg
75 breed, 180 hoog = 9.4 kg

Naast het gewicht komt het zwaartepunt natuurlijk ook wat verder van de scharnieren af te liggen en daar loop ik vast want kastdeuren van 75cm breed lijken ongebruikelijk. Daarom zit ik nu in dubio hoeveel scharnieren te gebruiken. Ik dacht aan respectievelijk 6 en 5 stuks.

Is er iemand hier die ervaring heeft met kastdeuren van deze breedte en hierin kan adviseren?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
vooreerst . . . welkom op dit forum

mijn kijk is dat bij een deur van 18 mm de draagkracht van de scharnieren niet de achillespees is
vooral de hoogte van de deur bepaalt het aantal scharnieren
hoe minder scharnieren je zet, hoe meer kans op scheef trekken je hebt
1 scharnier per 50 cm is een goede regel

deuren zijn meestal niet breder dan 60 cm omdat corpussen van 60 cm de standaard zijn
vooral bij keukens
hoe breder de deur hoe meer kans op scheef trekken
een andere reden voor die 60 cm is dat de meest gangbare breedte van platen 122 of 125 cm is
daaruit haal je met een minimum aan afval 2 breedtes van 60 cm

het wordt afwachten of de populierenplex recht blijft
 

jorisvh

Post veel
Met 5/6 zit je m.i. goed. Zie ook aantal scharnieren per deur
1631338565722.jpeg
Dit is voor max 60cm breed maar als gewicht x breedte / hoogte vergelijkbaar blijft maakt dat niks uit.
Populieren mpx van 75cm zal niet zwaarder zijn dan een MDF van 50cm.
en als de deuren meer dan 2x zo hoog als breed zijn zit je goed.

De belangrijkste reden waarom Ikea (en anderen) geen scharnierdeuren van 75cm breed aanbieden is praktisch:
  • Als je 2 kasten naast elkaar opent moet je een heel eind “rond wandelen” om van de ene naar de andere te gaan.
  • Bij een dressing met kasten tegen tegenoverliggende wanden moet je al 2m tussen de kasten hebben om nog min of meer door te kunnen als tegenoverliggende deuren open staan.
Corpussen al geplaatst? Anders zou ik wisselen voor 50cm breed. Ja hebt dan ook minder verlies bij zagen uit 122/125cm breed zoals @ZotVanHout al aanhaalde.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Henkies

Actieve deelnemer
10 sep 2021
65
46
Noordwijk
Dank voor de uitleg en adviezen. Goed om te horen dat wat ik van plan was goed lijkt te lukken, m.u.v. eventueel verhoogd risico op kromtrekken. Is dat met populierenplex erger dan met mdf?

De corpussen staan nog niet maar de breedte van 75 is een belangrijke functionele eis die wat zaagverlies rechtvaardigt.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
Is dat met populierenplex erger dan met mdf?
met populier heb ik geen ervaring
ik heb reeds kastdeuren uit mpx poolse den gezien
die waren mooi recht gebleven
wil je de tekening van het hout bewaren door kleurloos af te werken, dan heeft een vergelijking met mdf geen zin
mijn recente ervaring is met mdf met grondfolie
die is veel gladder dan mdf met een grondlaag
blijft mooi recht
 
  • Leuk
Waarderingen: Salocin84

Roelof87

Actieve deelnemer
28 nov 2019
33
3
Ik heb een kast in de bijkeuken gemaakt met 15mm populier multiplex, de hoogte van de kast (uit mijn hoofd, momenteel niet thuis) is zo'n 235 cm en breedte kastdeur 50 cm. De deur hangt met 4 scharnieren en is gedurende de maanden dat ie staat wel iets krom getrokken, hoofdzakelijk onder. Niet erg storend voor mij.

Succes!
 

Henkies

Actieve deelnemer
10 sep 2021
65
46
Noordwijk
wil je de tekening van het hout bewaren door kleurloos af te werken, dan heeft een vergelijking met mdf geen zin
In dit geval ga ik nog schilderen dus is de keuze voor populier enkel op basis van gewicht. Met mdf wordt deze deur ruim 20 kg wat me iets teveel van het goede lijkt voor de pax zijwand..
 

Roelof87

Actieve deelnemer
28 nov 2019
33
3
welke scharnieren heb je gebruikt ? (wetende dat de boordiepte voor de potscharnieren van blum 13 mm is)
Ik heb de standaard IKEA scharnieren gebruikt. Zo diep als kon met een forstner voor, daarna met een freesje nog iets dieper gemaakt, werkt prima. Maar ben wel voorzichtig te werk gegaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Henkies

Actieve deelnemer
10 sep 2021
65
46
Noordwijk
Ik bedenk me zojuist dat ik hier nooit meer een update had gegeven.

Uiteindelijk heb ik toch afgezien van het plan om zelf 75cm deuren te maken. In plaats daarvan heb ik standaard pax deuren van 25 en 50 cm aangepast.

Boven de linksdraaiende deuren zitten vaste passtukjes, terwijl de panelen boven de rechtsdraaiende deuren gelijktijdig openen met de deur. Op deze manier kan ik alle ruimte optimaal benutten en ben ik ook tevreden met het lijnenspel van de vlakverdeling.
 

Bijlagen

  • 20211221_112346.jpg
    20211221_112346.jpg
    23,5 KB · Weergaven: 45

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.