Kapex houden of niet?

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Misschien een beetje een vreemde titel, maar ik begin een beetje te twijfelen of de Kapex 120 een zaag voor mij is. Ik heb hem al best wat jaartjes staan en hij staat alleen stof te vergaren, hij is eigenlijk nieuw en ongebruikt. Ik pak iedere keer mijn lichte makita zaagje als ik iets moet afkorten, de Festool voelt wat te "mooi" om voor alle timmerwerken te gebruiken op de 1 of andere manier.

Ik heb nu voor een doorgaande verbouwing in Frankrijk (je moet wat te doen hebben in je vakantie) een afkortzaag en zaagtafels nodig. Ik kan de Kapex meenemen, maar dat voelt dus niet helemaal lekker, daarnaast moet ik er dan ook eigenlijk nog een onderstel bijkopen om goed te kunnen werken, wat het nodige kost.
Alternatief is om de Kapex te verkopen, het geld voor een onderstel erbij te leggen en dan een lichtere afkortzaag en een zaagtafel te kopen, ik denk de kosten redelijk vergelijkbaar zullen zijn. Daarbij dacht ik aan een combi van bijv. een DWS778 en een DWE745 of DWE7492 (tips welkom).

Vraag is nu eigenlijk; wat zouden jullie doen?
 
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Hij zou dan dus wel gebruikt gaan worden, maar het voelt voor mij een beetje als "overkill" voor regulier timmerwerk......
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Ik herken je probleem
Ik had dezelfde situatie ik had hem in bezit maar durfde hem niet te gebruiken
Een luxe probleem eigenlijk
Tot ik het zat was en mezelf de opdracht gaf te kiezen verkopen of gebruiken
Ik heb voor het laatste gekozen en iedere keer als ik de zaag aanzet heb ik er geen spijt van het is tenslotte wel 1 van de betere afkortzagen
En een onderstel tja
Die van festool is te duur en onhandig
De mijne staat regelmatig op de bosch gta 2600 en werkt prima
Ook zet ik hem regelmatig op een opklapbare. Tafel systainer nr 1 zowel links als rechts en je hebt een top opstelling
En dan nog een puntje tweede hands zijn die kapex zagen ook niet zoveel waard meer met een beetje geluk krijg je er nog 500/600€ voor Dan heb je in die paar jaar toch wel wat geld weggegooid en das ook zonde
Dus ik zeg inladen dat ding en lekker meenemen naar Frankrijk 🇫🇷
Succes Mvg leroy
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Poe, dat is wel een heel lastig dilemma, ik snap je hoofdbrekens hierover.

De 778 heeft een 250 blad, je Kapex 260. Het is allicht even kijken naar wat je aan zaagcapaciteit inlevert als je naar de DeWalt gaat.

Daarnaast ben je wel heel flexibel als je een afkortzaag én zaagtafel terugkrijgt voor het wegdoen van de Kapex.

1 ding snap ik nog even niet, je zegt dat je vaak je lichte Makita pakt, is dat dan ook een afkortzaag? Dan snap ik even niet waarom je alsnog naar een Dewalt778 kijkt, of heeft de Makita een 216 blad? Want die heb ik ook met zo'n klein blad ben je wel erg beperkt in zaaghoogte.

Als je niet die extra zaagcapaciteit van de Kapex nodig denkt te hebben, of slechts sporadisch dan zou ik kiezen om de kapex in te leveren voor een afkort en zaagtafel omdat je dan echt véél meer kunt.

succes met de keuze, geen makkelijke dit.
 
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Voor een praktisch nieuwe Kapex zal best nog serieus geld worden betaald denk ik. Het is een prima zaag, maar voor mij vooral voor in de werkplaats.
Misschien moet ik hem maar gewoon eens te koop zetten en kijken wat er voor geboden wordt, is het te weinig heeft het lot beslist....
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.253
301
Heelsum
Goed gereedschap verkopen om slechter terug te kopen lijkt me altijd een slechte deal, je bent sowieso wat afschrijving kwijt op je Kapex en gaat dan weer iets kopen waar over tijdje de kop ook af is. En dan koop je iets terug van mindere kwaliteit. Persoonlijk zou ik lekker de Kapex meenemen naar Frankrijk en daar zelf een simpel onderstel in elkaar timmeren van wat balken, Tafel voor de zaag, links en rechts een aanbouwdeel wat je er met 2 schroeven af kan halen , steltootjes eronder en gaan.

En dan lekker een 2e hands bouwzaag kopen met echt wat vermogen in plaats van zon dealt tafeldingetje waar je in de praktijk ook net niks mee kunt. Een TKU 315 van Elektra beckum, metabo, scheppact oid. Daar zit tenminste echt vermogen in, heb je een fatsoenlijke tafel en met wat goede wil kun je er precies genoeg mee zagen voor de doeleinden van een huisverbouwing.

Na die verbouwing is je TKU nog net zoveel waard, je Festool maar iets minder en heb je voor paar 100 euro want meer zal een 2e hands tafelzaag niet kosten een oplossing. Als je alles omzet naar 2 deWalt apparaten heb je na je verbouwing niks van waarde meer volgens mij....
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

Rutger Broekman

Actieve deelnemer
19 apr 2013
160
46
Tilburg
Voor dat je welke beslissing ook neemt zou ik eerst een paar dagen/weken/maanden werken met de kapex en al zijn handige features. Dan weet ik bijna zeker dat je deze fantastische afkortzaag houdt. Zoals gezegd: waarom zou je een goede zaag weg doen met toch gauw een paar honderd euro verlies en er minder goed gereedschap voor terugkopen?
Risico is wel dat je eisen t.a.v. je overige gereedschappen ook omhoog gaan. Maar voor iemand met een huisje in Frankrijk lijkt me dat budgetair geen probleem?!?😇😁
Succes met de beslissing.
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
zoals de andere forumleden zeggen, waarom goud inruilen voor plastic?

het is een degelijk apparaat wat de meeste forumleden wel willen, maar niet kunnen veroorloven, waaronder ik ;)

Succes nog met je beslissing.

Gr Danny
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Die machine is gemaakt om te gebruiken en het er mee werken tot een feestje te maken, daar doe je jezelf een plezier mee en de machine ook ;)
Helaas geen ervaring met de Kapex :( mijn werkplaatsje is te klein om er 1 neer te zetten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
zoiets heb je met een verbouwing heel veel plezier van... goede zaaghoogte en veel vermogen. Blad met veel tanden en 1 met weinig erbij en gaan...

≥ cirkelzaag scheppach 230 volt - Gereedschap | Zaagmachines - Marktplaats.nl

Ik ben geen fan van dergelijke zagen, te onnauwkeurig en te lomp. Ik zoek juist een lichte compacte zaag, de rest heb ik een serie handcirkelzagen voor van verschillend formaat. Het is voor klein zaagwerk bij wanden, lijsten etc. Grote series en zwaar werk bereid ik voor in de werkplaats thuis.
 
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Voor dat je welke beslissing ook neemt zou ik eerst een paar dagen/weken/maanden werken met de kapex en al zijn handige features. Dan weet ik bijna zeker dat je deze fantastische afkortzaag houdt. Zoals gezegd: waarom zou je een goede zaag weg doen met toch gauw een paar honderd euro verlies en er minder goed gereedschap voor terugkopen?
Risico is wel dat je eisen t.a.v. je overige gereedschappen ook omhoog gaan. Maar voor iemand met een huisje in Frankrijk lijkt me dat budgetair geen probleem?!?😇😁
Succes met de beslissing.
Omdat het overkill is voor de toepassingen en ik dan 2 voor 1 kan aanschaffen.
Des te meer ik uitgeef aan gereedschap, des te minder er overblijft voor materiaal, iedere beurs heeft helaas een bodem en de wensenlijst qua verbouwingen is laaaaanggg..... :cool:
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
zoals de andere forumleden zeggen, waarom goud inruilen voor plastic?

het is een degelijk apparaat wat de meeste forumleden wel willen, maar niet kunnen veroorloven, waaronder ik ;)

Succes nog met je beslissing.

Gr Danny

Ik geloof nu niet dat DeWalt kwalificeert als "plastic", zeker niet als het gaat over afkortzagen. De afweging is tussen iets wat overkill is voor de toepassing, dus voor wat ik ermee wil doen. De goedkope kleine Makita pak ik ook terwijl ik beide beschikbaar heb....
Met verkoop en aanschaf alternatief+zaagtafel heb ik meer mogelijkheden. En verlies ik niets.
Maar ja, ook ik heb last van de groene verslaving, dus dat knelt toch wat....
 
  • Leuk
Waarderingen: Danny1984

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.766
738
Enschede, Twente
De ‘overwaarde’ van de Kapex verdien je terug in het gebruik, want: minder verlies door zuiverder zagen. Plus meer plezier doordat wat je wilt ook kan, wat met een mindere machine zeker niet altijd zo is.
(Ik heb zelf een Kapex 120, demo-model — ben ik reuze content mee.)
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
De ‘overwaarde’ van de Kapex verdien je terug in het gebruik, want: minder verlies door zuiverder zagen. Plus meer plezier doordat wat je wilt ook kan, wat met een mindere machine zeker niet altijd zo is.
(Ik heb zelf een Kapex 120, demo-model — ben ik reuze content mee.)
Ik zaag regelmatig met verschillende zagen en, op echt el cheapo uitzonderingen na, is de accuratesse echt meer dan voldoende van eigenlijk iedere zaag voor wat ik ermee doe. De Kapex heeft daarbij dus voor mij weinig meerwaarde, dat blijkt nu ook in de praktijk, anders zou ik hem steeds pakken, maar dat gebeurd dus niet.
Bij bijv. mijn CS70 is dat anders, die gebruik ik bij bijna iedere klus, ondanks hey gesleep.
 

Rutger Broekman

Actieve deelnemer
19 apr 2013
160
46
Tilburg
Als je verbouwingswensenlijst laaaaang is zou ik zeker in goed gereedschap investeren en niet de denkfout maken dat je voor 1 twee koopt van de dezelfde kwaliteit en met dezelfde mogelijkheden. “Goed gereedschap is het halve werk”.

Als ikzelf nog geen festool 120 EB had zou ik je anders adviseren en nam ik die van jou over....😉
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.