kantenfrees

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
In een gedeelde werkplaats heb ik toegang tot een gewone frees, maar zij hebben er geen freestafel. Ik overweeg om thuis een kantenfrees te kopen en deze gewoon permanent in een freestafel te laten. Deze moet vooral dienen voor multiplex en MDF, maximum 10mm dik. Beuk of eik zou ik enkel bij uitzondering doen. Voor de prijs van een budgetvriendelijke "gewone" bovenfrees kan ik een kantenfrees van Makita kopen. Online 75 euro voor een 530W 6mm Makita, 120 euro voor een 710W Makita met 6mm en 8mm spantang. Ik vraag mij af of dit realistisch is om tanden, groeven en zwaluwstaarten te frezen. Het is voor hobbygebruik dus mag dit allemaal wel wat trager gaan.

Ik heb nog nooit een kantenfrees van dichtbij gezien, dus vraag ik mij af of ik niets vergeet. Het vermogen van een 1200W budgetmodel ligt sowieso lager. Ik vraag me af of je 1/4" freesjes kunt monteren op de makita met 6mm spantang.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.647
1.160
Fryslân
Ik zou voor een zwaarder model gaan. Je kunt beter vermogen teveel dan te weinig hebben. Vooral met 8mm frezen heb je wel meer vermogen nodig als je wat zwaardere freesjes hebt. En als je meer vermogen hebt, ga en kan je het waarschijnlijk ook meer gebruiken.


Ik vraag me af of je 1/4" freesjes kunt monteren op de makita met 6mm spantang.
Nee, dat kan niet. Je moet er een aparte spantang voor hebben.
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
ik heb al wat gefreesd, altijd met 1/4" en een stuk rommel als machine, wat wel werkte. ik dacht de 8mm makita te nemen en gewoon met 1/4" te werken. eigenlijk zoek ik een tabel om te schatten welke frees je combineert met welk vermogen en welk materiaal.
Nee, dat kan niet. Je moet er een aparte spantang voor hebben.
natuurlijk, maar past er een 1/4" spantang op een 6mm?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
Het vermogen van een 1200W budgetmodel ligt sowieso lager.
je vermeldt vermogens van 530 & 710w
waarom zou die 1.200w een lager vermogen hebben ?
tenzij je het afgegeven vermogen bedoelt
maar als je deze cijfers geeft, dan vermoedt ik dat die het opgenomen vermogen zijn

Ik overweeg om thuis een kantenfrees te kopen en deze gewoon permanent in een freestafel te laten.
hier lees ik 2 verschillende zaken
een kantenfrees is speciaal ontworpen om kanten uit de losse hand te frezen
plaats je die in een freestafel - voor zover dat zou kunnen, geen enkel idee noch ervaring daarmee - dan gebruik je die als een ondergebouwde standaardfrees
is het prijsverschil de beperking van de mogelijkheden waard ?
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
Welja, bij een Makita zal het afgegeven vermogen inderdaad dichter liggen bij het wattage dat in het groot op de doos staat afgebeeld.
Ik heb nog wat rondgevraagd, blijkbaar verkiest men een kantenfrees eerder als tweede machine om uit de hand te gebruiken. En steek je beter een krachtige machine op een freestafel. Dat leek wel een zinnige uitleg.
De prijs van de 120 euro 710W Makita komt overeen met een budgetmodel van 1500W. In de werkplaats zal ik zelf mijn freestafel meenemen en opbouwen, en eens een paar toestellen proberen.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
371
51
Drunen bij Den Bosch
Ik heb een Festool MFK 700 Kantenfrees (met toebehoren) en deze speciaal aangeschaft voor een project om een meubel te maken uit met HPL (zelf) gelamineerd MDF.

De vraag is wat er anders is aan een Kantenfrees?
- Stabiel met laag zwaartepunt, zodat hij niet kantelt aan de rand van je materiaal. Bijvoorkeur heeft hij dus een grote voet.
- kleine opening waar je freesbit doorsteekt, zodat je machine op de hoeken niet over de hoek van je materiaal heen kantelt en de hoek beschadigd
- zeer kleine maar exacte diepte instelling. Hij kan (met de juiste voet) vlak over het materiaal scheren (dus niet raken) en zo bv kantenband strak zetten
- hij heeft dus maar een laag vermogen nodig en is dan ook meteen ongeschikt voor iets meer dan kanten frezen. Omdat het zo’n handig machientje is wil ik hem wel eens voor iets meer gebruiken, maar dat trekt hij niet (toerental duikt in, hij staat bijna stil). Een botte frees merk je meteen, waar een zwaardere machine door trekt.

Wat kun je ermee (mits je het juiste toebehoren hebt)
- kanten afronden
- uitstekend hpl (horizontaal) met een kopieerfrees (met lager) exact aan het basis materiaal trimmen
- uitstekend kantenband (verticaal) met juiste voet exact aan het basis materiaal scheren. Met de juiste voet staat de frees dan net niet haaks waardoor het freesbit wel je kantenband scheert, maar niet je plaat beschadigd
- smalle ondiepe sponningen frezen met een geleider

Dit lijkt allemaal misschien wat overdreven, maar het netjes (fabriek kwaliteit) afwerken van HPL gelamineerd materiaal (keukendeurtjes) is alles behalve eenvoudig. Zelfs met top gereedschap is het zorgvuldig werken.

Zoals je ziet wil jij iets anders dan waar een Kantenfrees voor bedoeld is en ga je teleurgesteld raken. Koop een goede universele Bovenfrees waar je de juiste hulpstukken voor kunt krijgen en die zijn duurder dan je denkt vrees ik.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.726
755
Antwerpen
Ik vraag mij af of dit realistisch is om tanden, groeven en zwaluwstaarten te frezen.
dit zijn eerder toepassingen voor een sterkere bovenfrees dus geen kantenfrees

en waarom maak je zelf geen simpele plaat in je gedeelde werkplaats waar je de bovenfrees in kunt hangen, probleem opgelost.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
371
51
Drunen bij Den Bosch
bedankt, dat is de meest zinnige uitleg die ik tot nu tegenkwam :)
De verleiding is soms groot om hele mooie spulletjes te kopen, maar dit soort machines zijn voor hele specifieke toepassingen en ongeschikt voor algemeen gebruik. Een ander voorbeeld van een zeer specifieke freesmachine is een zgn Domino (Festool) voor verbindingen. Indien je op de site van Festool kijkt bij de OF1010, zie je het VS600 accessoire. Dat is mogelijk wat je zoekt, alleen het is kostbaar. Mogelijk dat andere merken ook iets dergelijks hebben, maar goedkoop zal het nooit zijn.

Vroeger, deed men het met de hand, maar ja 🤔
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
215
Breda en omstreken
In mijn optiek is er wel degelijk een goede case te maken om naast een gewone bovenfrees ook een kantenfrees aan te schaffen..... Rene71 geeft een mooie opsomming van wat een kantenfrees anders maakt dan een reguliere bovenfrees.

En ik moet zeggen dat als je budget het toestaat ik je voor een kantenfrees (en ook als hele basic bovenfrees) het accumodel van Bosch kan aanraden. Ik heb ook de standaard Makita maar na een tijdje met een simpel freesje zonder draad te hebben gewerkt is dit voor een kantenfreesje toch wel erg prettig. Stofafzuiging is dan ook wat minder spannend dan in het gebruik als normale bovenfrees maar de vrijheid is zoveel prettiger.

Maar de vraagstelling van de TS geeft eigenlijk aan dat de behoefte weinig tot niets met een kantenfrees van doen heeft....
 

ArjandJ

Actieve deelnemer
3 jun 2020
38
27
Alkmaar
Bij de Lidl is nu een Parkside accu bovenfrees te koop. Deze is vrij klein kan als kantenfrees uitstekend z'n werk doen.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.290
620
Moordrecht
Voor in de freestafel heb ik de Bosch Groen POF1400 ACE gekocht, daar zitten standaard al een 6mm, 8 mm en een 1/4" spantang bij. Bij de Gamma aangeschaft met 25% korting op 1 artikel (actie die ze regelmatig hebben) en wat kortingsbonnen van een grote aankoop bij dezelfde toko en dan heb je dus een frees voor 9 tientjes in koffer.

Buiten dat ik daar behoorlijk euforisch over ben, is de frees ook nog eens erg behoorlijk. Eigenlijk vind ik 'm beter dan de GOF1250 die ik ook heb, vanwege het accessoirepakket en mn de stofafzuiging. Door de pistoolgreep is de GOF1250 dan weer erg goed te handelen. Kracht genoeg voor wat ik er mee doe. Hobbymatig voldoet de kwaliteit. Alleen het lampje er nog 's uit slopen, want daar kijk je recht in van bovenaf😅

Kantenfreesje staat bij mij ook nog op het verlanglijstje, om gewoon mee af te ronden en licht freeswerk. Een zgn 1 handsfrees.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
627
346
Leuk draadje. Ik heb zelf ook zitten twijfelen om m'n POF1200 te verkopen en een kantenfrees te halen (want: makkelijk om snel even uit de hand kanten af te ronden en minder lawaai), maar uiteindelijk ben ik toch erg blij met m'n bovenfrees, zeker nu ik er ook een freestafeltje bij gemaakt heb:

IMG_20190208_154825677-COLLAGE.jpg

Die POF1200 heb ik wel 'gemod' om een fijnafstelling van de diepte te krijgen. Op deze manier heb ik al heel wat kanten gefreesd. Het voordeel van de krachtiger frees is dat je wat makkelijker grote stukken af kunt nemen, en het hebben van een "fence" maakt materiaal verwerking fijner.

Deze oplossing (frees steeds monteren / demonteren voor ander gebruik) is wel echt alleen voor hobbygebruik geschikt omdat het steeds tijd en soms wat planning van volgordes kost.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.