Kantenfrees: op accu of niet?

VLODT

Actieve deelnemer
11 jul 2011
184
19
Gendt
www.vlodt.nl
Goedemorgen,

Voor mijn houtwerk zoek ik een kantenfrees. Het houtwerk bestaat uit afronden en trimmen. Dat doe ik nu met een bovenfrees maar die is toch wat lastig te hanteren bij het kleine werk. Bijvoorbeeld plinten. Automatisch kijk ik naar een Festool omdat ik daar meer spullen van heb en daar tevreden over ben.

Echter, er bestaat (nog) geen frees op accu en bij een kantenfrees lijkt het mij een stuk makkelijker wanneer ik een versie met accu koop, mede vanwege het snoer.

Ik kijk dan automatisch naar een Makita DRT50ZJX2. Alleen kost me dat het nodige extra omdat ik verder geen accu's van Makita heb. Al met al kom ik dan op eenzelfde prijs uit als de Festool met snoer.

Wie heeft ervaring met een van deze machines en zou me kunnen helpen met een keuze?

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.096
93
Zou de kantenfrees van Festool links laten liggen. Het is een kwaliteit machine dat zeker. Het nadeel van de OFK500 is dat je bent gebonden aan de freesjes van Festool zelf. Met de kleine kanten frezen van Makita of Bosch ben je daar niet aangebonden. Dan heb je een grotere keus aan freesjes

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.817
870
Enschede
ingoogni.nl
Voor geen accu, laat je voedingskabel langs je afzuigslang lopen. Daar zijn clips voor te krijgen, of tiewraps. Als je geen afzuigslang gebruikt (tsk, tsk, tsk), kijk eens of je de voedingskabel van boven kunt laten komen. Bijvoorbeeld in "lussen" aan een gordijnrail aan het plafond, zodat je de gehele lengte van je werkbank bestrijkt.

• Leuk
Waarderingen: rinus

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.590
451
Dordrecht
Als je afzuiging gebruikt voegt op accu niets toe en de Festool is idd niet handig ivm freesjes. Of je moet de duurdere nemen, maar ook die vond ik niet top werken, geef mij maar gewoon een simpele machine met verbrede zool voor dit soort werk.
Ik gebruik zelf een kantenfrees vaak zonder afzuiging, om even snel een vellingkantje of afronding aan massief te frezen. Dan is accu wel enorm handig.
Als dat van toepassing is kies dan op basis van de rest van het accu programma je machine. Ik heb een paar merken geprobeerd en het is niet spannend anders, dus merkkeuze kun je beter op verdere toepasbaarheid van accu's maken.

• Leuk
Waarderingen: jaap

VLODT

Actieve deelnemer
11 jul 2011
184
19
Gendt
www.vlodt.nl
ik heb verder al mijn spullen op de accu's van Festool dus die vlieger gaat niet op.
Dat de kantenfrees van Festool zo gelimiteerd is qua frezen wist ik niet, thnx!

Welke kantenfrees heb jij @Emilio ?

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.034
542
Noord-Veluwe
De basis van de Festool kantenfrees is gemaakt van aluminium en heel eenvoudig aan te passen. Ik zit momenteel in het buitenland, dus ik kan je nu even geen foto van mijn aanpassing toesturen, maar het is echt een fluitje van een cent. Zoek op internet maar naar "Paul Marcel modification", hij is de eerste geweest die dit heeft gedaan (of beter gezegd erover heeft geschreven). Heb je dat eenmaal gedaan, dan passen er gewone korte bitjes in. Ik gebruik zelf bitjes van CMT en dat gaat uitstekend.

Ondanks het prijskaartje (dat is toegegeven fors) is de MFK700 echt wel een van de meest ondergewaardeerde Festool gereedschappen uit hun assortiment. Ik vind deze frezen zo fijn werken dat ik er zelfs 2 van heb. 1 is permanent in gebruik als frees om aangelijmde kanten te vlakken. De andere is gewoon voor het algemene werk.

[Edit] Ah, dit was de blogpost die ik in gedachten had:

[Edit 2] Ik kwam dit tegen in mijn aantekeningen: na de aanpassing passen bitjes met een totale lengte korter dan 64 mm. Die zijn er van verschillende merken. Ik meen me te herinneren dat de maximale diameter 25 mm is, maar 19 mm is optimaal qua afstelbereik.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: jaap

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.096
93
De basis van de Festool kantenfrees is gemaakt van aluminium en heel eenvoudig aan te passen. Ik zit momenteel in het buitenland, dus ik kan je nu even geen foto van mijn aanpassing toesturen, maar het is echt een fluitje van een cent. Zoek op internet maar naar "Paul Marcel modification", hij is de eerste geweest die dit heeft gedaan (of beter gezegd erover heeft geschreven). Heb je dat eenmaal gedaan, dan passen er gewone korte bitjes in. Ik gebruik zelf bitjes van CMT en dat gaat uitstekend.

[Edit] Ah, dit was de blogpost die ik in gedachten had:

[Edit 2] Ik kwam dit tegen in mijn aantekeningen: na de aanpassing passen bitjes met een totale lengte korter dan 64 mm. Die zijn er van verschillende merken. Ik meen me te herinneren dat de maximale diameter 25 mm is, maar 19 mm is optimaal qua afstelbereik.
De MFK passen wat meer frezen in dan in de OFK serie gezien de MFK een spantang heeft en de andere niet.

• Leuk
Waarderingen: Henkies

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.227
461
voor kantjes is draadloos best fijn.
heb je helemaal geen accu machines ?
De walt heeft bijvoorbeeld ook een prima freesje

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.727
3.134
Gaanderen
Festool heeft 2 kantenfrezen. De OFK met speciale frezen. Heb er mee gewerkt toen deze uitkwam. Heel eenvoudig af te stellen. Ideaal als je steeds dezelfde radius wil frezen. De MFK heeft iets meer vermogen en de zool is groter/of met hulpstuk groter te maken voor meer oppervlakte. Ik heb Festo en Festool machines op 240 en geen accu van Festool. Mijn keuze zou zijn gevallen op de milwaukee omdat ik daar accu's van heb. Machine was nog niet leverbaar toen der tijd. Ik heb een ryobi kantenfrees gekocht en een verloop zodat ik ook mijn milwaukee accu's op de ryobi kwijt kan. (adaptor is voor weinig te koop op ali) Bij mij zit er bijna altijd de 45 gr fase frees in. Ja zonder stofafzuiging. Meestal heb ik de stofzuigerslang in de andere hand.
Moet ik heel veel kanten frezen doe ik dat op mijn freestafel en dan is de stofafzuiging meestal wel in orde.

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.590
451
Dordrecht
ik heb verder al mijn spullen op de accu's van Festool dus die vlieger gaat niet op.
Dat de kantenfrees van Festool zo gelimiteerd is qua frezen wist ik niet, thnx!

Welke kantenfrees heb jij @Emilio ?
Die vlieger gaat wel op, want er zijn meer machines buiten het Festool gamma, dus als je een ander merk kiest is het verstandig om naar het gehele machineprogramma van het desbetreffende merk te kijken zodat je de accu's mogelijke toekomstig breder in kunt zetten.

Ik heb zelf een Makita en een Bosch kantenfrees, maar die gaan er ook uit om naar accu over te stappen. Aangezien ik van Panasonic (erg beperkt machineprogramma) aan het overstappen ben naar Milwaukee zullen deze waarschijnlijk binnenkort vervangen worden.

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.295
1.006
Omgeving Leiden
Eens even anders bekeken:
1 Je hebt het Festool accu platform,
2 festool heeft geen kantenfrees op accu die jij wil.
3 je wilt er geen ander accu platform bij

- De conclusie is dat je er dus een met snoer moet kopen.

4 Je gaat hem alleen gebruiken om kanten te frezen
5 voor andere freeszaken heb je al andere machines

- Koop een goedkope makita of de walt met snoer

• Leuk
Waarderingen: John1969

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
385
207
‘s-Hertogenbosch
Heb zelf diverse bovenfrezen, van elu mof 96,dewalt ( zelfde model als mof 96), festool of1010 en van makita de rt0702, met name voor de verschillende zolen die erbij zitten.Dit is eigenlijk een combi-kantenfrees.
Allemaal met 8 mm opname.
Als ik veel kanten af te werken heb, zet ik de makita in, maar voor een enkele kant betrap ik me erop dat ik net zo makkelijk met de festool werk. Deze ligt qua zwaartepunt perfect ( ook het handvat en de aan uit knop.)
Stofafzuiging alleen bij heel veel of mdf.
Bedraad is alles, omdat dit soort machines voor mijn gevoel POWER moeten hebben.
Dit is misschien een verouderde mening, maar wel de mijne 😁.
Bij de aanschaf kijk ik naar hoe ik het in ga zetten, wat ik prettig vind en of ik gemakkelijk aan verbruiksartikelen als frezen kan komen. Ook de beschikbaarheid van varianten frezen vind ik prettig.

Dit is echter mijn mening en ik voel me niet echt merkgebonden …….

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.114
451
hilversum
Op zich als je de frees alleen sporadisch wil gebruiken.
Kan je makkelijk een 2de accu platform pakken, meeste kanten heb je met 1 accu lading wel gedaan.

Wil je nou echt heel veel meters maken is het een ander verhaal.
Dan gewoon 1 pakken met een snoer.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.727
3.134
Gaanderen
Die vlieger gaat wel op, want er zijn meer machines buiten het Festool gamma, dus als je een ander merk kiest is het verstandig om naar het gehele machineprogramma van het desbetreffende merk te kijken zodat je de accu's mogelijke toekomstig breder in kunt zetten.

Ik heb zelf een Makita en een Bosch kantenfrees, maar die gaan er ook uit om naar accu over te stappen. Aangezien ik van Panasonic (erg beperkt machineprogramma) aan het overstappen ben naar Milwaukee zullen deze waarschijnlijk binnenkort vervangen worden.
mooi bedacht. Dat wordt alleen een beetje topzwaar
Valt bij mijn combinatie ryobi met milwaukee accu erg mee. Ik heb er geen last van. Nee, het is niet de mooiste oplossing. Mijn vrouw heeft 2 ryobi tuinmachines gekocht, accu's genoeg nu.

Yozu

Actieve deelnemer
12 jul 2020
122
69
Spijkenisse
Ik zou nog even tot Feb. 2025 wachten. Als het goed is wordt dan officieel bekend gemaakt welke machines Festool zal lanceren in 2025.

Er wordt in de wandelgangen gefluisterd dan er een kantenfrees op accu aan zit te komen.

Zelf heb ik de OFK500 en MFK700 van Festool, allebei perfect waarvoor ik het nodig heb. Zelf ben ik overgestapt van een bedrade Bosch versie. Ik heb er geen spijt van. Het klopt dat er op de OFK500 geen universele freesjes passen maar dat is voor mij geen bezwaar.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.034
542
Noord-Veluwe
Vergis je niet voor wat betreft het vermogen van moderne accumachines. Dat doet echt niet onder voor het vermogen van een bedrade machine uit dezelfde klasse. Ik heb bijvoorbeeld een accu-versie van de Makita en heb bij iemand anders dezelfde machine met draad mogen uitproberen. De accu-versie deed er absoluut niet voor onder.

Overigens merk ik dat ik de accu-frezen maar weinig gebruik. Eigenlijk alleen maar als ik een heel klein vellinkje of een minimale afronding moet maken. Verder ben ik te zuinig op mijn longen en heb ik een te grote hekel aan de zooi die frezen kunnen maken. En als er dan toch een afzuigslang op moet, dan is een elektrasnoertje natuurlijk ook geen probleem.

• Leuk
Waarderingen: John1969

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.