kantenband zelf lijmen? advies?

Rocky

Actieve deelnemer
23 apr 2012
62
1
Dag allemaal,

Ik werk regelmatig met melamineplaten.
De meeste platen laat ik zagen en afplakken bij de houthandel. Vaak kom ik er toch niet onderuit om wat aanpassingen zelf af te plakken.
Hebben jullie hier tips in, om toch zelf de kantenband aan te lijmen?
Ik werk niet graag met voorstrijkkantband, omdat ik vind dat deze zeker bij leggers, durft loskomen of veel sneller beschadigd raakt.
Met de aanpassing zelf naar de houthandel gaan om te laten afkanten, is erg tijdrovend en voor de kleine stukken gewoon geen optie.

Ik heb al gewerkt met spray contactlijm. Dit werkt wel, maar ik vind het nadien affrezen niet makkelijk. Ik heb ook de indruk dat hiermee de lijmrand feller zichtbaar blijft, dan bij een kantenaanlijmer. Ook verkleeft de contactlijm snel aan de lager van de frees. Het is erg uitkijken dat ik dan niet in de toplaag van de melamine beland of deze draait niet meer goed rond en beschadigt de toplaag door krassen. Ook moet je erg goed opletten dat je de plaat niet vol contactlijm sprayt, waardoor je dit met aceton moet reinigen. Dit kan misschien voor vlekken zorgen op de laag.

Ik merk dat er steeds meer 'budgetvriendelijke' kantenaanlijmers op de markt komen. van €300 tot ongeveer €1600. Hebben jullie hier advies/ervaring mee?
Ik vraag me ook af of je na elke opwarmtijd de lijm eigenlijk moet verwijderen en de machine moet reinigen? Dit vind ik nergens terug.

Voordeel:
-
ik denk dat deze machines een strakke kant bekomen.
-het afkanten lijkt allemaal erg 'eenvoudig' en snel te gaan
-de resultaten lijken erg goed.

nadeel:
-
je vindt nergens terug hoe zulke machines gereindigd worden. Dit lijkt me arbeidsintensief. Heeft hier iemand ervaring mee?
-het nafrezen neemt ook nog tijd in beslag.
-zijn de goedkope machines wel goed werkbaar?

Alvast bedankt!

1754297764781.png

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.