Kantenband, verlijmen en trimmen

mvansoest

Actieve deelnemer
22 mrt 2020
64
59
29
Beste medeforumers,

Gezien ik tot nu toe alleen nog het voorrecht heb gehad om massief hout te kunnen gebruiken, of het een geschilderd project werd, heb ik nog weinig ervaring met fineer e.d. Echter is het moment aangebroken dat ik toch gefineerde platen moet gaan gebruiken voorzien van ofwel houtfineer of HPL. Het zagen / frezen van het materiaal is het probleem niet, maar ik vraag mij af wat nu een goede manier is om die kanten af te werken...

Kantenband is het meest voor de hand liggend. Wat zijn jullie ervaringen met betrekking tot het band wat al een lijmlaag bevat, verhitten met strijkbout en opstrijken? Hoe houd dat zich kwalitatief. Gegarandeerd dat het zeker een jaar of 10 blijft zitten bij "normaal gebruik"? Het gaat om projecten als een badkamer meubel, maar ook bijvoorbeeld een balie.

Hoe werk je desbetreffende banden strak af, de kanten wil ik graag breken en verder glad af kunnen werken, dit bij zowel kunststof op de HPL platen als houtfineer. Zou een Virutex RP28 een mooie tool zijn dit te bewerkstelligen, of hebben jullie betere ervaringen met andere materialen / technieken?

Hopelijk kunnen jullie mij helpen in deze voor mij nieuwe wereld :).
 
  • Leuk
Waarderingen: HOUT&MOS Michiel de Jong

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Ik heb kantenband met lijmlaag inderdaad met het strijkijzer aangebracht op wat meubeltjes. Ik vond het lastig om de juiste 'setting' te vinden om de smeltlijm heet genoeg te maken maar het plastic van het kantenband niet te beschadigen (dan wordt het 'glimmiger' dan normaal). Het blijft wel goed zitten, ook op gebogen stukken. Het moeilijkste is om het mooi af te werken. Ik heb daar bij de bouwmarkt een mesje voor gekocht, dat werkte aardig, zeker als je het daarna met een licht schuurpapiertje "afveegt". Iets teveel doen en je ziet je lelijke binnenkant weer. Die Virutex ziet er 100x betrouwbaarder uit dan wat ik gedaan heb.

Bij mij was dit voor een meubel in een kinderkamer thuis, had dus niet zo heel veel te lijden en als het misgaat hoef ik alleen te zorgen dat ik het toegeef voor m'n vrouw het ziet :) . Voor professioneel werk zou ik denk ik professioneel spul gebruiken....
 

mvansoest

Actieve deelnemer
22 mrt 2020
64
59
29
Ha Nerf,
Dat klinkt als een, paar test stukken maken en het zou prima te doen moeten zijn. Wellicht is het een idee om iets van een bakpapier o.i.d te gebruiken tussen het kastenband en de strijkbout. Niet geschoten altijd mis.

Ben benieuwd wat anderen er nog over te zeggen hebben. Je ervaringen delen wordt gewaardeerd Nerf!
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Ik heb bij wat projecten plaatmateriaal gebruikt dat gefineerd was met Oregon Pine. Van de leverancier heb ik fineerstroken van hetzelfde materiaal 'gekregen' in twee breedtematen (aangezien ik her en der randen opdubbelde). Die fineerstroken waren niet voorzien van lijm.
Dat heb ik zelf gedaan door stroken met wat overlengte op de werktafel aan de einden vast te plakken met tape en vervolgens met houtlijm in te smeren met een penseel. Na droging lossnijden en zorgvuldig wegbergen. Vervolgens met een strijkijzer op de kanten gelijmd (bakpapier gebruikt ter bescherming tegen verbranden).
Na het vaststrijken met een roller nog eens aangedrukt, waarbij ik iets over de kanten ging. Overtollig materiaal met stanleymes en kantenfrees verwijderd.
Heel wat meters gemaakt zo, en dat zit er allemaal nog netjes op, na zes, zeven jaar.

Waarom deze methode? Omdat verlijmbaar kantenfineer er niet in elke houtsoort is en op deze manier het fineer van plaat en kant dezelfde bron had en dus goed op elkaar lijkt qua nerf en kleur.

Fineerwerk.jpg
 

mvansoest

Actieve deelnemer
22 mrt 2020
64
59
29
Heb je hier regulier houtlijm voor gebruikt Bert, à la titebond, bison etc?

Qua nerf en kleur zeker goed punt, nemen we mee!
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
744
149
Heerde
marinusvannorel.nl
Evert Reitsma heeft er een paar filmpjes van op YT gezet. Ik vind het (HPL) nog wel een ding.

Denk ik dat het vast zit, blijken ze een paar weken later toch los te laten. Heb het geprobeerd met bison tix en pur lijm.

Op dit moment heb ik een proefstukje staan met epoxy. Allemaal gelijmd op de gezaagde kant van spaanplaat.

Ga dit draadje met heel veel interesse volgen:)
 

mvansoest

Actieve deelnemer
22 mrt 2020
64
59
29
Hmm dat is vervelend Rinus, heb je zichtbaar aan welke kant de lijm dan niet goed hecht? Is dit de poreuze zijde van het spaanplaat, of blijft het niet aan het kunststof zitten? Anders is hier qua lijm vast nog wel een soort op te vinden. Heel benieuwd hoe de epoxy uitkomt. De eerste dingen die ik ga plakken eindigen in een badkamer...

Jan Gunneweg heeft er op youtube ook wat over laten zien, vooral mooi om te zien hoe een ieder het fineer snijd e.d.

Vooralsnog maak ik mij het meeste zorgen over het blijven plakken van het ABS of fineer op de in mijn geval MDF platen..
 

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
ik heb al heel wat band en dunne stroken hout verlijmd op mdf spaanplaat en multiplex met contactlijm van pattex. Deze is prima aan te brengen met kwast met korte haren. Even de bijtel in de kwast zetten. Lijm niet te dik opbrengen en op een zuigende ondergrond evt eerst een laag aanbrengen en laten drogen en daarna de echte plaklaag. Hierna aandrukken met roller en vast zit het. Het overstekende band verwijderen met zijkant van bijtel en afwerken met schuurblokje. Even uitproberen op proefstukje en je zal niet dat het niet zo moeilijk is.
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Strijken is wel wat "ambachtwerk" inderdaad. Je hebt weinig inzicht over de verwarming en dus hechting terwijl je ook weer niet telang/teveel mag verwarmen.
Ik heb het nochtans al wel een paar keer gedaan en (na 2 jaar ofzo) houdt dat toch nog steeds.

Er is nog een alternatief als je PVC band gebruikt, je kan dat ook koud lijmen. Dan moet je apart lijm kopen en de band met een latje vastkloppen na de open droogtijd van de lijm. Bij deze methode speelt niet de onzekere factor of de lijm genoeg verwarmd werd om goed te hechten, maar het is ook meer werk.

Wat betreft de kanten afwerken, je kan dat ook met een scherp mesje of beitel. Ik heb geen extra tools daarvoor.

Persoonlijk vind ik wel dat er érg veel tijd in kruipt, en is géén leuk werk. Ik laat het nu doen door de platenboer.

Er zijn ook mobiele machines die je goed kunnen helpen maar die zijn niet goedkoop. Felder verkoopt de Forka 200 Eco (1200-1500 euro dacht ik) en Festool heeft ook een kantenlijmmachine (prijs nog eens x2).
 
  • Leuk
Waarderingen: HOUT&MOS Michiel de Jong

mvansoest

Actieve deelnemer
22 mrt 2020
64
59
29
Gister een proefje gedaan met band op MDF. Bison Tix gebruikt, zo heb ik niet de onzekerheid van het strijken. Nu afgestoken met een beitel, maar ik hoop dat het stukje gereedschap komende week komt, dat gaat denk ik wel een stukje sneller

AF10420F-62E7-449C-8B81-20F2DEC24A5B.jpeg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.