Kantenband uitleg verzocht

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
243
123
Amersfoort
Dag experts,

Voor een bureaublad van multiplex wil ik voor het eerst in mijn houtbewerkingscarriere kantenband gaan aanbrengen, maar door de bomen zie ik het bos niet meer.

Het is een bureau waar op gehobbied wordt, dus er wordt wel eens tegen de rand gestoten en zo. Vandaar dat ik zelf aan ABS kantenband zat te denken, maar veel verder ben ik niet gekomen. Wel weet ik dat ik geen fortuin neer ga leggen, maar het vrij budget vriendelijk wil houden. Dus een kanttrimmer (Virutex RP28 schraper en kanttrimmer - Baptist) lijkt me een geschikte gulden middenweg. Het aanbrengen mag met strijkijzer, maar ik sta open voor andere methodes indien nodig.

Zou iemand mij de volgende input kunnen geven:
  1. Is ABS kantenband geschikt voor dit doeleinde en zelf aan te brengen? Zo niet, graag suggesties :)
  2. Onderstaande plaatje is iets dat ik voor ogen heb, maar wat houdt de optie 'voorlijmen' in?
  3. Idem voor versnijden naar m(eter) en m(illi)m(eter).
Op de reguliere bouwmarkt websites vind je wel strijkbanden, maar van het onderstaande heb ik geen idee wat de leverancier verwacht van mij als 'amateur'.

Ik ben benieuwd naar jullie input!

1766432699834.png

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.905
2.844
Klein-Brabant, Vlaanderen

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.402
770
Noord-Veluwe / Skåne
Ik heb voor het blad van een salontafeltje bij AF reinforced maple multiplex gehaald en daar esdoorn kantlatjes tegenaan gelijmd. In mijn geval waren die wat dikker dan strikt noodzakelijk (6 mm). Dat zag er goed uit. Mocht je bang zijn dat de latjes door ruw gebruik los kunnen komen, dan zou je de boel kunnen verstevigen met een veer.

De overstekende randjes heb ik met mijn MKF700 verwijderd, maar ik weet zeker dat het met een schaaf ook lukt. In dat geval zou ik wel eerst wat tape op het multiplex plakken. Dat voorkomt krassen.Als je klaar bent, dan is een korte schuursessie voldoende om een heel strakke afwerking te krijgen.

jorisvh

Post veel
Met een strijkijzer aanbrengen lukt enkel met erg dun kantenband (bvb 0,4mm melamine). Dat is goed om zaagkanten van spaanplaat of mdf te verbergen maar heeft niet echt beschermende functie.
Met dikkere kantenband (bvb 0,8-1,0mm ABS) krijg je niet voldoende warmte door de kantenband om de lijm te doen smelten. Dan moet je met bvb contactlijm gaan werken.

Als de multiplex dekfineren zichtbaar blijven, sluit ik me aan bij het advies om met houten kantafwerking te werken. Dezelfde houtsoort als de dekfineren of net contrasterend. Echt houten kantenband op rol bestaat in quasi elke houtsoort, vaak bestaat die uit een aantal lagen fineer op mekaar gelijmd.
Of je zaagt zelf massieve kantlatten van een paar mm dik natuurlijk.
Aanbrengen met witte houtlijm en tape of pin nailer of klemmen.

Als je ABS kantenband voorgelijmd bestelt, wordt er smeltlijm aangebracht. Dat is dan om met simpele kantenlijmers die hete lucht tussen plaat en kantenband blazen om de lijm te doen smelten.

Laatst bewerkt:

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
571
305
57
Luzy Saint Martin
Massieve herlijsten van 5mm dik.
Aanlijmen met pvac lijm (witte houtlijm) en “klemmen” met schilderstape.
De herlijsten 2mm breder dan je blad nemen.
Na verlijmen met een schaafje afvlakken en daarna mooi gelijk schuren met het blad. Of eventueel met een kantenfrees een radius aan de lijstjes frezen.

• Leuk
Waarderingen: rinus

rinus

Post veel
13 nov 2011
886
205
Heerde
marinusvannorel.nl
Ik heb goede ervaring door ABS kantenband te lijmen met "bruislijm" en daarna klemmen met een hulplat en voldoende lijmklemmen. Misschien kan het ook met tape.
Contactlijm kan ook prima en dan hoef je niet klemmen.
Overstekende kantenband is heel goed met de schaaf te verwijderen, maar een 0 frees kan ook. Ik heb het ook wel eens gedaan met de zijkant van een beitel.
In mijn herinnering staan op YT voldoende voorbeelden.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.