Kanten recht frezen?

Potrel

Actieve deelnemer
5 feb 2020
28
3
Ik geraak er maar niet aan uit... Reeds maanden probeer ik met wisselend succes kanten te frezen en dit na urenlang zoeken op YTB. Niet het hoekje breken ofzo: ik wil de kant 90 graden mooi recht frezen.
Daartoe gebruikte ik een bovenfrees en een freesje met onderlager. Het lagertje laat ik langs een mal lopen zodat de frees zijn werk kan doen. Dit werkt maar het is een heel gedoe de mal juist te zetten (klemmen, juist zetten en vooral: de mal zit onder het werkstuk).
Dus dacht ik: ik koop een mal met bovenlager (iets wat ik terug vond in een YTB-filmpje van Timmerman Koos
op 5.26) zodat ik mijn mal boven op het werkstuk kan ztten. In de winkel zeiden ze me dat dat niet gebruikelijk is en ik beter met kantenfrees zou werken waar een trimgeleider bij is. Op die manier kan ik frezen zonder lager gebruiken vermits deze trimgeleider zélf een lager heeft. Maar ook deze lager zit onderdaan de frees (?!). Kortom: ik heb nog steeds hetzelfde probleem.
Dus: bestaat er een betere manier om kanten mooi recht te frezen?
Hopelijk legde ik het wat begrijpelijk uit.
Met dank!
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.859
1.061
Leeuwarden
Kijk eens in onderstaand filmpje voor een oplossing. Dan hoef je ook geen frees met een lager te gebruiken. Koos doet het met MDF als geleider voor het kopieerfreesje, dat is niet hard genoeg om een strak resultaat te krijgen, het lagertje wil nog wel eens in het MDF lopen. Maar Koos is een timmerman en die kijkt vaak minder precies dan een meubelmaker, die zijn pietluttig wat dat betreft (ik spreek over mezelf:sneaky:)

Fons

 
  • Leuk
Waarderingen: Potrel

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
vooral: de mal zit onder het werkstuk
zoals je zelf ervaren hebt, best de 'geleider' bovenop het werkstuk
daartoe heb je uiteraard een frees met bovenlager nodig
nu heeft die bovenlager een kleine diameter
daardoor wordt elke oneffenheid, mechanische of manuele afwijking direct op het werkstuk neergezet
je kan dat beperken door een grote kopieerring te gebruiken met een gewone vingerfrees

een alternatief is om een geleider te gebruiken waarmee de frees - mits een hulpstuk - in past
ook daar mag je geen speling tussen hulpstuk en geleider hebben

welk frees en ander gereedschap je hebt, weten we niet
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead en Potrel

Potrel

Actieve deelnemer
5 feb 2020
28
3
zoals je zelf ervaren hebt, best de 'geleider' bovenop het werkstuk
daartoe heb je uiteraard een frees met bovenlager nodig
nu heeft die bovenlager een kleine diameter
daardoor wordt elke oneffenheid, mechanische of manuele afwijking direct op het werkstuk neergezet
je kan dat beperken door een grote kopieerring te gebruiken met een gewone vingerfrees

een alternatief is om een geleider te gebruiken waarmee de frees - mits een hulpstuk - in past
ook daar mag je geen speling tussen hulpstuk en geleider hebben

welk frees en ander gereedschap je hebt, weten we niet
Bedankt voor jullie input!
Ik heb een Hitochi M8V2 bovenfrees en dus recent een Makita RT0700C (kanten)frees + toebehoren. Ik gebruik een CMT kantenfrees zonder lagers en qua test goedkope onderlagers uit de Action. Ze werken nog ook ;-)
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
de makita dient om kanten te ronden, dus niet echt om ze recht te trekken
dus zal de hitachi of hikoki het werk moeten doen (hitOchi ben ik nog niet tegengekomen, maar de jappen hebben die naamsverwarring zelf op poten gezet)
een kantenfreesmes is hier minder op zijn plaats dan een vingerfrees + kopieerring
 
  • Leuk
Waarderingen: Potrel

Potrel

Actieve deelnemer
5 feb 2020
28
3
de makita dient om kanten te ronden, dus niet echt om ze recht te trekken
dus zal de hitachi of hikoki het werk moeten doen (hitOchi ben ik nog niet tegengekomen, maar de jappen hebben die naamsverwarring zelf op poten gezet)
een kantenfreesmes is hier minder op zijn plaats dan een vingerfrees + kopieerring
My god Bart... ik geraak die naam niet gewoon: Hikoki dus... Zal het tegen straks vijf keer proberen te frezen :)
Bedankt voor de hulp: op zoek dus naar een vingerfrees en leren werken met de kopieerring!
 

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.500
422
Dordrecht
Met een onderlagerfreesje en een mal werkt gewoon prima, met wat beleid ook met de makita. Gewoon een grotere zool eronder en je bent stabiel.
Bovenlager of ring heeft als nadeel dat je bij schuinstand teveel wegfreest, met een onderlager heb je dat probleem niet en ga je er gewoon nog een keer langs...
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Potrel

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
De afstand van de voet tot de frees is constant. Wel afhankelijk van de diameter van je frees bit natuurlijk. Dus als ik recht wil frezen gebruik ik een frees zonder lager en stel ik de geleider op het werkstuk, en duw ik de voet tegen de geleider.
Voor niet rechte stukken heb ik een vervormbaar ding, vergelijkbaar met
Shinwa Japanse Flexi Curve flexibele liniaal 400 mm. Nadeel is dat je die vast moet maken op je werkstuk.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
Voor niet rechte stukken heb ik een vervormbaar ding, vergelijkbaar met
Shinwa Japanse Flexi Curve flexibele liniaal 400 mm. Nadeel is dat je die vast moet maken op je werkstuk.
had dat reeds voorbij zien komen
kromme lijnen frezen is niet mijn jaarlijkse bezigheid
als ik dat goed begrijp, dan heeft dit soort liniaal het nadeel dat je het op het werkstuk vast moet maken
maar doe je het in 2 gangen, namelijk gang 1 = ronding frezen, gang 2 = ronding uit gang 1 als mal gebruiken, dan schakel je het nadeel van op het werkstuk vastmaken uit ?
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
had dat reeds voorbij zien komen
kromme lijnen frezen is niet mijn jaarlijkse bezigheid
als ik dat goed begrijp, dan heeft dit soort liniaal het nadeel dat je het op het werkstuk vast moet maken
maar doe je het in 2 gangen, namelijk gang 1 = ronding frezen, gang 2 = ronding uit gang 1 als mal gebruiken, dan schakel je het nadeel van op het werkstuk vastmaken uit ?

Klopt dat is de manier. Moet zeggen dat ik er zelf ook weinig gebruik van heb gemaakt nog. Voor het werkstuk waar ik deze voor gekocht had heb ik uiteindelijk een mal laten lasersnijden omdat ik het echt precies wilde hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.