Kantelen zaagblad Mafell erika 85

Henk1969

Nieuw lid
12 sep 2021
4
0
Warnsveld
Hallo ik ben Henk en nieuw op dit forum
Zit al regelmatig op dit forum te snuffelen en heb nu zelf een vraag
Ik ben sinds kort in het bezit van een Mafell erika 85 heb deze overgenomen na inruil van mijn festool cs50
De zaag is van 2019 en was in een best verwaarloosde staat,heb hem goed schoon gemaakt en gesmeerd en is nu in een nieuwstaat
Het enige waar ik tegenaan loop is het verstellen van het zaagblad naar 45 graden ik vind dit best wel zwaar gaan, moet er echt met 2 handen veel kracht voor gebruiken om hem te kantelen
Hebben meer gebruikers hier last van en heeft iemand een tip hoe dit op te lossen
Groet Henk
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Die hoekverstelling van het zaagblad wordt zo te zien vastgezet met een hendeltje.Zit het daar misschien in?
Dat die niet goed los komt bijvoorbeeld.
 

Henk1969

Nieuw lid
12 sep 2021
4
0
Warnsveld
hoi thomas heb ook naar de vergrendeling gekeken maar dit is niet het probleem
heb alle tandwielen e.d nog eens goed gesmeerd en nu gaat het toch wel een stuk makkelijker
Lijkt ook een stuk makkelijker te gaan als ik de zaag eerst in het midden van de tafel zet
Bedank in ieder geval voor het mee denken 👍😃
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Bij mij gaat die ook niet zo soepel als in het begin. Ik zuig hem uit als het te zwaar gaat. En in verhouding tot mijn gebruik moet ik dat regelmatig doen. Veel lange dunne stukken vallen er tussen en die worden niet weggezogen.
Bij andere zagen in het verleden heb ik dat bijna niet gehad. Ja een keer bij een felder maar daar kwam meer als een halve kuub zaagsel en stukkenhout uit. (Was niet mijn zaag)
 

Henk1969

Nieuw lid
12 sep 2021
4
0
Warnsveld
oke Wim hou het zeker in de gaten dat als het te zwaar gaat.
Kreeg de zaag echt in een erbarmelijke staat, alles echt vergeven van het zaagsel
Het trek mechanisme liep echt super stroef en de zaag zat onder de rommel
Ook de zaagbeveiliging was overal afgebroken en hier heb ik nieuwe voor moeten bestellen
Heb hem nu weer in een nieuw staat en ben echt super tevreden met deze beul van een zaag
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Bij mij zat er ook vrij snel troep tussen en ik heb ook wat beschadigingen aan het plastic. Ik zaag vrij veel klein werk en dat vliegt dan in de zaag. Een zero clearence insert kan er niet in. Ik heb dus met sleds bezig maar daar ben ik nog mee bezig.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
waar smeren jullie normaal de tandwielen en de glijstangen mee? Mafell beveelt Caramba aan ??. Teflon en siliconen sprays zijn waarschijnlijk te dun (voor de tandwielen) of zou Silbergleit daar goed voor zijn ?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.