Kandelaar over meerdere assen gedraaid uit......ja, daar is ie weer: een stuk kachelhout.

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ik ben de laatste paar weken zomaar eens errug productief geweest 😁. In een oude 'Woodturners Magazine' kwam ik een artikeltje tegen over Mark Sfirri. Die man maakt bijzondere dingen, zoals deegrollers, honkbalknuppels e.d. waar iets mee is - soms tot op het bizarre af. Met meer-assig draaien heb ik wel iets, dus daar moest ik wel even iets mee. Bij het artikel stond een korte beschrijving van een kandelaar, over twee assen gedraaid die in 1 vlak liggen.
DSC_0124.jpg
Nu maar eens foto's op volle grootte😇, ik ben namelijk wel tevreden over het uiteindelijk resultaat.
DSC_0125.jpg
DSC_0126.jpgDSC_0127.jpg
Met name op de vlakken wel even wat werk gehad om de draaigroeven er uit te schuren, want moet met de hand. Tijdens het draaien is lastig tot niet te zien wat er precies gebeurd. Het gebruikte hout is esdoorn met slaap. Geschuurd t/m korrel 240 en daarna in de verbeterde houtolie gezet. De voet is wat hol gedraaid.
Ik had wat twijfels over de stabiliteit met een kaars er boven in, maar dat valt reuze mee: hij staat goed stabiel. Afmetingen: 29 cm hoog, voetje op de smalle breedte: 7,5 cm.
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Beste EdP,

Ik neem aan dat je die vlakken, haaks op de draaias of met de guts of met een afsteker hebt gemaakt. Steek bij een volgende keer vlak naast de gewenste lijn af, en ga dan dat vlak nog een bewerken met een vlakke beitel met de punt naar beneden. Dan krijg je een resultaat, dat bijna niet geschuurd hoeft te worden. Maar ga eerst even oefenen op een balkje 44x44 vurenhout. Want als je vurenhout glad krijgt met een vlakke beitel, dan krijg je elk hout glad met een vlakke beitel.
Succes bij een volgende keer zo een kandelaar.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Beste EdP,

Ik neem aan dat je die vlakken, haaks op de draaias of met de guts of met een afsteker hebt gemaakt. Steek bij een volgende keer vlak naast de gewenste lijn af, en ga dan dat vlak nog een bewerken met een vlakke beitel met de punt naar beneden. Dan krijg je een resultaat, dat bijna niet geschuurd hoeft te worden. Maar ga eerst even oefenen op een balkje 44x44 vurenhout. Want als je vurenhout glad krijgt met een vlakke beitel, dan krijg je elk hout glad met een vlakke beitel.
Succes bij een volgende keer zo een kandelaar.
Met de vormguts gemaakt Bert. Met de vlakke beitel: die gebruik ik wel steeds vaker, maar ben nog in het stadium van ‘zelfvertrouwen krijgen’. Maar goede tip: ik ga eens op wat kleine e balkjes oefenen (y).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.