Kan het hout scheuren in deze constructie?

EikenHand

Actieve deelnemer
16 jun 2023
66
35
Mortsel
Beste forumleden

Ik wil een face frame maken voor een kastje voor buiten op te hangen. Achter deze frame komt een glas en het wordt gelijmd op de voorkant van het karkas van het kastje.

In bijlage vindt u een schets van de verbinding (halfhoutverbinding met een schuine rand) die ik wil gebruiken voor de hoeken van het frame.
Mijn vraag is of het hout niet zou gaan scheuren na een tijd aangezien het beschut buiten komt te hangen, en ook omdat het nerf van horizontaal naar verticaal over gaat in de verbinding.
Regenspatten zullen er wel op komen.
Ik ga het afwerken met rubio voor buiten.
Dit wordt gemaakt in eik met planken van 16 dik en 85 breed.

Alvast bedankt voor uw advies.

Mvg
 

Bijlagen

  • 20240712_093623.jpg
    20240712_093623.jpg
    33,9 KB · Weergaven: 60
Laatst bewerkt:

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
145
57
Almen aan zee
Ik kan de schets niet helemaal duiden, wat is dat schuine strookje links boven op de hoek van het liggende deel?

Is dat het bovenste stukje van de staander, en is de ligger in feite"ingelegd"met een halfhoutsverbinding is de staander?

En hoe groot wordt het frame?

Wat het mogelijk scheuren betreft: dat durf ik niet te voorspellen, heeft ook zeker met de kwaliteit van het hout te maken. Ik verwacht wel dat de planken in ieder geval de neiging zullen hebben hol of bol te trekken (zeker bij dosse gezaagd)

Goed verlijmen en proberen maar?
 
  • Leuk
Waarderingen: EikenHand

EikenHand

Actieve deelnemer
16 jun 2023
66
35
Mortsel
Ik kan de schets niet helemaal duiden, wat is dat schuine strookje links boven op de hoek van het liggende deel?

Is dat het bovenste stukje van de staander, en is de ligger in feite"ingelegd"met een halfhoutsverbinding is de staander?

En hoe groot wordt het frame?

Wat het mogelijk scheuren betreft: dat durf ik niet te voorspellen, heeft ook zeker met de kwaliteit van het hout te maken. Ik verwacht wel dat de planken in ieder geval de neiging zullen hebben hol of bol te trekken (zeker bij dosse gezaagd)

Goed verlijmen en proberen maar?
Ja beiden zullen in elkaar gelegd worden met een halfhoutverbinding en het frame wordt 110 hoog op 86 breed.
Het is ovengedroogd hout.

Ja het zal spannend worden in de winter 😅
 

EikenHand

Actieve deelnemer
16 jun 2023
66
35
Mortsel
waarom maak je de kader niet eenvoudigweg met tand en groef ?
hoe meer uitsnijdingen en lijnen je hebt, hoe meer kans op insijpeling, barsten, enz
Ik wil dat de horizontale plank de verticale overlapt om het zo vlak mogelijk te houden. Maar bedacht me dan dat het een probleem zou kunnen vormen met het uitzetten en inkrimpen doorheen de jaren.
Een pen die er helemaal door gaat had ik ook nedacht maar dan moet het een heel precies gat zijn waar ik het gereedschap niet voor heb en het is maar 16 dik dus leek me dit een betere oplossing? Alle advies is welkom natuurlijk!
 

EikenHand

Actieve deelnemer
16 jun 2023
66
35
Mortsel
De lijm is prima. Het schuine stukje op de staander is denk ik het zwakst, breekt er snel af.
Ja dacht ik ook, ik zal de schuine rand va´ de regel naar de onderkant van de stijl zetten en de stijl 2cm extra na de regel laten lopen zodat er toch nog een schouder is aan de bovenkant.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.900
803
Enschede, Twente
Dit is ook een halfhoutverbinding maar met een schuine rand voor extra sterkte. Het principe blijft hetzelfde als bij een gewone, rechte halfhout verbinding lijkt me.
Ik ga het lijmen met titebond 3.
Die schuine rand is kwetsbaar en zal er, als er beweging in komt, als eerste er afknappen.
Hoe ik het zou doen: lamineren. Dus drie lagen hout van elk iets meer dan een derde van de gewenste einddikte. Daarmee maak je een 'fake' doorlopende insteekverbinding.
Waarom lamineren? Omdat je dan de te verwachten vervorming van het hout kunt compenseren door bolletje tegen bolletje te lijmen (ik spreek hier beeldend - bedoeld is de oriëntatie van de jaarringen). Heel mooi en stevig zou zijn als je de middelste laag van kwartiers hout kunt maken (dus met de jaarringen haaks).
Voor het eindbeeld kun je natuurlijk ook kiezen voor kwartiers in het zicht, dan kun je de onderliggende lagen daar weer op afstemmen, enz.

Titebond 3 is op zich een goede keuze. Het kan wel bij sommige afwerkingen storend zichtbaar blijven. Er zijn ook watervaste pvc-lijmen die onzichtbaar opdrogen. Ik gebruik graag Bindan Propellerleim.
 

EikenHand

Actieve deelnemer
16 jun 2023
66
35
Mortsel
Die schuine rand is kwetsbaar en zal er, als er beweging in komt, als eerste er afknappen.
Hoe ik het zou doen: lamineren. Dus drie lagen hout van elk iets meer dan een derde van de gewenste einddikte. Daarmee maak je een 'fake' doorlopende insteekverbinding.
Waarom lamineren? Omdat je dan de te verwachten vervorming van het hout kunt compenseren door bolletje tegen bolletje te lijmen (ik spreek hier beeldend - bedoeld is de oriëntatie van de jaarringen). Heel mooi en stevig zou zijn als je de middelste laag van kwartiers hout kunt maken (dus met de jaarringen haaks).
Voor het eindbeeld kun je natuurlijk ook kiezen voor kwartiers in het zicht, dan kun je de onderliggende lagen daar weer op afstemmen, enz.

Titebond 3 is op zich een goede keuze. Het kan wel bij sommige afwerkingen storend zichtbaar blijven. Er zijn ook watervaste pvc-lijmen die onzichtbaar opdrogen. Ik gebruik graag Bindan Propellerleim.
Dat is inderdaad een zeer goede oplossing, de planken zijn nu op einddikte 16mm. Dan zou ik deze moeten doorzagen en opnieuw schaven. Ik zal het eens bekijken. Bedankt!
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.145
425
Als je het snel en simpel wilt recht afzagen en met twee deuvel in elkaar lijmen.
Als je je wilt uitleven op een mooie verbinding maak er dan een gesloten pen en gat met spatpen van

 
  • Leuk
Waarderingen: EikenHand

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.