Kan deze eettafel naar buiten & welk hout is dit?

Pat82

Nieuw lid
18 aug 2024
1
0
Rotterdam
Hi houtkenners,

Onze eettafel wordt binnenkort vervangen. De huidige willen we eigenlijk weg doen naar de kringloop maar ik vroeg me ineens af of deze niet ook buiten in de tuin zou kunnen staan.

Vermoedelijk is het eikenhout maar ik ben alles behalve een kenner. Er zitten aan de randen wel wat vochtkringen in het hout van een keer knoeien door de kinderen. Dus ik ben bang dat de tafel het niet heel leuk vindt om nat te worden. Ook is het geen glad oppervlak. Er zitten veel gaatjes en scheuren in. Daar komt natuurlijk staand water in dat bij bevriezing gaat uitzetten.

Nu ligt er wel nog een grote glasplaat op. Die zou er in principe wel op kunnen blijven om staand water te voorkomen. Al denk ik dat je dan weer last van condens tussen tafelblad en glasplaat gaat krijgen.

Wie biedt uitkomst? Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • image2.jpeg
    image2.jpeg
    16,1 KB · Weergaven: 89
  • image1.jpeg
    image1.jpeg
    18,2 KB · Weergaven: 88
  • image0.jpeg
    image0.jpeg
    18,3 KB · Weergaven: 88

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.522
716
Enschede
ingoogni.nl
De huidige willen we eigenlijk weg doen naar de kringloop maar ik vroeg me ineens af of deze niet ook buiten in de tuin zou kunnen staan.

Dat in de tuin staan lukt wel, maar de vraag is voor hoe lang?

Het is m.i. geen eik, eerder iets dat onder de commerciele naam "mangohout" gerangschikt wordt. De tafel lijkt niet vlak, dus je krijgt problemen met afwateren. Als je er iets aan, mee wilt doen, de bovenkant bol en glad schuren en aflakken met bootlak. Daarna kun je alleen maar hopen. Oh vergeet niet ook de onderkant en zijkanten te lakken. Als die buiten niet nat en in de volle zon staat gaat die nog een paar jaar mee. (zelf zou ik er niet aan beginnen)
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
1.009
824
Nootdorp
Eens met knotwilg. Ik geef het een paar jaar en dan heb je er geen plezier meer aan. Kleuren gaan sowieso verkleuren. De glasplaat zal wel iets vochthouden, maar ik vermoed dat er vocht tussen het glas en het hout in komt.
 
  • Leuk
Waarderingen: John1969

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
115
46
‘s-Hertogenbosch
Glasplaat op afstand blokjes van 1,5 centimeter hoog leggen en dat het droog kan waaien. Misschien de naden groter maken, ook 1,5 centimeter…. Goed in de olie zetten en het beste ervan hopen.
Over een paar jaar kijken hoe het gaat en eventueel een nieuw blad erop maken en weer een tijdje door…. Of weggooien kan altijd nog. Succes
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
379
169
56
Luzy Saint Martin
Aangezien het metalen profiel er aan de onderkant op vastgeschroefd is zonder rekening te houden met de eigenschappen van het hout denk ik dat je precies één seizoen plezier gaat hetvan deze tafel.
 
  • Geweldig
Waarderingen: ZotVanHout

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.427
312
omgeving Rotterdam
Wij hebben thuis ook deze discussies gehad voor onze oude tafel.
Uiteindelijk stoelen en tafel naar de kringloop gebracht. In de tuin kapot laten gaan vond ik echt te zonde.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.