Kamer ensuite

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Zo, ik lees hier alweer een jaar ofzo mee, af en toe een post hier en daar maar wat ik nog nooit heb gedaan is wat ik doe met de tips & tricks die ik leer van jullie.

Maar na 2 jaar klussen is de kamer ensuite af en wil ik het resultaat toch even delen.
Let op, ben een beginnende klusser met een IT achtergrond (werk als projectmanager bij de grootste verzekeraar van Nederland) dus er zitten hier en daar wat imperfecties. Schilderen hebben we laten doen (netjes schilderen lukt me echt niet). Trots ben ik wel op het resultaat :) .

2 jaar geleden begonnen met kerst door de basis te monteren:
ensuite.JPG


Vervolgens even stil gelegen ivm. klus moe (vlak voor kerst waren we net klaar met de aanbouw + vloer) en mijn werk dat in 2010 gigantisch veel energie heeft gekost.
Links op de foto staan de ensuite deuren die we voor een prikje gekocht hebben in Zeeland. 25 euro voor betaald en ze komen uit +/- 1905.

Eind Maart verder gegaan met de wand:
2nhhifk.jpg


September waren we pas hier:
2jewx09.jpg

Planning was dat we in September bezig zouden zijn met de laatste afwerking. Goeie planning ;) .

Februari 2011, kreeg de kast vorm met panelen (gefreest met een profiel & contraprofiel frees, 5mm triplexplaatje ertussen):
huis2.jpg

Om het ruimtelijker te laten ogen wijken de panelen in de doorgang een paar graden naar binnen. Dit om een tunnelgevoel te voorkomen. Is erg goed gelukt, maar was wel een hoop gerommel met de zweihaak.
bewoner.jpg

Kat heeft al een plekje in de kast toegeeigend ;) .

Mei 2011, andere kant ook voorzien van de luiken en een begin gemaakt met de glas in lood deuren:
ensuite3.jpg

En aan de woonkamerkant zitten de deurtjes van de kast erin. Elektra is geheel gemonteerd en werkt.

Augustus 2011, vriendin heeft de glas in lood ramen van de vitrinekasten zelf gemaakt. Hebben we weer netjes gemonteerd:
23uwn07.jpg


November 2011, kast klaar!
Woonkamerkant:
4u99hf.jpg

Eetkamerkant:
dowdg5.jpg

35i38k1.jpg


En de volgende post het eindresultaat nu de schilder is komen schilderen.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
En dus het geschilderde eindresultaat (volgende week kunnen we de kast inruimen. Dan is de verf uitgehard.).

dyw58g.jpg

2m6qvqt.jpg

8z39g1.jpg

2pyxlhe.jpg

10s9ok7.jpg
 

Dirkie

Actieve deelnemer
17 apr 2011
104
122
Aerdenhout
Netjes hoor, zeker als beginnende klusser. Bij mij thuis zat ie er gelukkig nog in, alleen het schuren en opnieuw strak in de lak zetten was al een hele beste klus!
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Maar na 2 jaar klussen is de kamer ensuite af en wil ik het resultaat toch even delen.

:lol: Jezus ik lees 2 weken en begin dan de foto's te bekijken m'n bek viel open van verbazing.

Maar het is hartstikke netjes geworden, en zeker als je nog niet veel geklust hebt. Hoewel je gewoon op niveau interieurbouw bezig bent en dat is heel wat anders dan een hobbybob/bouwjoepen klus. De deurtjes maken het echt af.

Alleen waarom moet alles tegenwoordig wit geschilderd, zondeeee :D
 

WR1944

Oud hout
Dat is een heel mooi resultaat. In m'n ouderlijk huis van begin 20er jaren was er ook zo'n separatie met bijna identieke schuifdeuren. Je hebt ook goed oog voor de authentieke details van de panelen. Dat zag er bij ons ook zo uit. Alleen de randen van de panelen hadden ribbels in de profielen. Die zijn door m'n vader stevig vervloekt tijdens avonden schuurwerk toen er geverfd moest worden.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
@david80:
Haha, ik denk dat er in die 2 jaar een uur of 200-300 in heeft gezeten.
Dat red ik niet in 2 weken ;) .

Ik weet niet wat veel of weinig klussen is, maar ik denk dat ik na dit huis (we zijn nu 3 jaar bezig totaal) wel aardig wat verzet krijg :p . En wit... Tja, is toch wel mooier als ie in dezelfde kleur is als de rest van het houtwerk hier.

@WR1944:
De schilder dacht dat ie het wel ff zou doen in 3 dagen. Uiteindelijk is ie anderhalve week bezig geweest. Dus niet alleen je pa heeft gevloekt op zo een kast :lol:
 

WR1944

Oud hout
Waren de wieltjes onder de schuifdeuren nog in goede staat? Die zijn na zoveel jaar trouwe dienst meestal wel aardig versleten. Wij hebben de schuifdeuren er uit gehaald om te verven. Toen bleek dat twee wieltje flink versleten waren. Bij m'n vader op de fabriek zijn toen nieuwe wieltjes gemaakt met bronzen lagertjes. Die zijn na de eerste duizend kilometer nog als nieuw.
Heb je trouwens nog een originele aanslag kunnen vinden die in de bovendorpel gaat als aanslag voor beide deuren? Zo kan elke deurhelft niet te ver doorschieten voorbij het midden. Op de foto's kan ik er geen ontdekken.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
De wielen heb ik gereviseerd. Dwz. uit elkaar gehaald en met fietskogellagers en kogellagervet weer bruikbaar gemaakt. De aanslag tussenin heb ik niet. Heb ook eerlijk gezegd ook niet kunnen vinden hoe dat in elkaar hoort te zitten. Wat ik dus als alternatief heb gemaakt is een aluminium T profiel dat in de goot geschroeft zit. De hendels op de deuren zijn wel origineel dus die moet ik nog terugschroeven.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Okke dit is gewoon heel erg mooi. Het ziet er niet uit als hobbybob werk maar als prof werk.
De details en verhoudingen zijn goed gekozen. Dit is net zo belangrijk als de uitvoering. Het schilderwerk maakt het geheel af.
 

WR1944

Oud hout
Voor zover ik me kan herinneren was die stuit gemaakt van stalen strip. Ik denk dat het materiaal 5 mm dik was en zo'n 20 mm breed. De strip werd eerst in het midden dubbel gevouwen. Dan werden de twee delen weer halverwege uit gevouwen. Zo ontstond een T-vorm. Ik denk dat het horizontale deel zo'n 80 mm breed was en het verticale deel 50 mm. Hang me niet aan die maten op want het is meer dan 50 jaar geleden dat ik die stuit onder ogen had. :mrgreen:
De T werd ingelaten in de bovendorpel en met 4 verzonken schroeven vast gezet. Ook op de sluitvlakken van de deuren werd ook wat hout weg genomen om de deuren goed aan te laten sluiten. Het geheel lijkt kwa sterkte een flinke overkill maar vergeet niet dat een schuifdeur, die stevig dicht geslagen wordt, een behoorlijke impact kan hebben.
Ik vind het gaaf dat je een oude bouwwijze in een redelijk modern huis weer in ere hersteld. We hadden er een tijd lang ook nog een gordijn voor hangen. De tweede kamer werd gebruikt als slaapkamer en er werd niet gestookt. Dat gordijn gaf privacy en hield de warmte in de huiskamer. Het enige negatieve was die stalen rail op de vloer, dat was enigszins pijnlijk als je er met blote voeten op terecht kwam.
De ruimte boven de kasten en deuren was een loze ruimte. Er was een geheim luik in een kast gemaakt en de vorige bewoners verstopten er hun waardevolle spullen, inclusief een radio, gedurende de oorlog. M'n vader verborg daar later de geldkist en waardevolle papieren.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Hier mag je terecht trots op zijn!!!
Project is erg goed geslaagd en het geeft een simpele rechthoekige woonkamer een heel andere uitstraling.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Dank jullie wel!
Wat betreft het huis, erg modern is het niet :p .
Huis is uit 1936, qua interieur neigen we wel naar modern. Is leuk om een mooie mix tussen modern en klassiek te zoeken in huis.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Echt heel mooi en netjes uitgevoerd. DIe schilder heeft ook netjes werk geleverd trouwens. Het is ook mooi dat je de achterwanden van de kasten zo met tong en groef panelen hebt gedaan, ziet er gelijk een stuk origineler uit.
 

GerardusR

Actieve deelnemer
28 jan 2021
143
38
39
Terneuzen
Is er een mogelijkheid om de foto's terug zichtbaar te maken? Ik ben aan het kijken om in mijn huis ook de kamer en suite terug te brengen en kan de inspiratie en voorbeelden van tijdens de (op) bouw goed gebruiken.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Je hebt geluk. ;) .
We zijn een huis verder en op onze niet zo goed bijgehouden blog heb ik bijna 2 jaar geleden nog een deel van de ensuite foto's geplaatst:

Ik ben erg benieuwd naar jouw ensuite en het bouwproces! Dus zou tof zijn als je daar een topic over opent op dit forum!!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.