Kadokistje

Vener

Actieve deelnemer
21 jul 2012
266
154
Nijmegen
Het kistje is gemaakt voor de verjaardag van mijn broer. Of eigenlijk als verpakking voor het kado voor de verjaardag van mijn broer ;-)

Materiaal: beuk met slaap en notenhout
Afmetingen: 16,5 x 16,5 x 13,5 (l x b x h)
Afwerking: 2 lagen Auro #129 (olie met was) met daaroverheen een dun laagje boenwas

De sluiting heeft me wel wat hoofdbrekens gekost. En, zoals vaker, is de uiteindelijke uitvoering simpeler dan ik eerst dacht. Aan de achterkant zit een ballpointveertje om het knopje terug te duwen. Het deksel blijft nu wel op de sluiting hangen en je moet dus het knopje ook weer indrukken om het te sluiten. Al met al nog steeds blij met het resultaat.

Ik moest wel opzoek naar de juiste flesjes, door beperkte afmetingen van het materiaal, zat ik vast aan een maximale maat.
De houder van de glazen en flesjes zit er los in zodat het kistje ook nog voor iets anders gebruikt kan worden.

Helaas geen foto's van het maakproces.

KadoKistje01.jpgKadoKistje04.jpg

KadoKistje03.jpgKadoKistje07.jpg

KadoKistje02.jpgKadoKistje06.jpg
 

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
De dubbele laag geeft een heel gaaf effect, heb ik nog niet eerder gezien. Het legt een erg mooie verbinding tussen de binnen- en buitenkant van het kistje. En het ziet er 10 keer zo ingewikkeld uit dan het eigenlijk is lijkt me.

Verder ook heel mooi uitgewerkt!
 

Vener

Actieve deelnemer
21 jul 2012
266
154
Nijmegen
Bedankt voor de reacties.
Volgens mij werd er bij ieder plankje een dun plankje notenhout op gelijmd aan de binnenkant. Dus geen dubbele zwaluwstaart, maar inderdaad wel een mooi effect!
Klopt! Beuken en noten verlijmt en daarna gewone zwaluwstaarten gezaagd. Nadat het kistje gelijmd was en de sluiting er in zat nog de hogere binnenkantjes er in gelijmd. Deze houd namelijk het veertje om zijn plaats.
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
903
760
Nootdorp
Die sluiting is mooi gemaakt. Geen idee hoe het werkt, het trekt wel mijn aandacht. Net als de verwerking van het donkere hout. Dat ga ik even van je overnemen bij een volgend project.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.978
806
Omgeving Leiden
Mooie combinatie en een goed idee om een sandwich te maken.
De sluiting is goed verzonnen. Je zou de pin van de sluiting op het onderste deel kunnen afschuinen zodat het deksel bij dichtdoen de sluiting naar voren duwt.
 

Vener

Actieve deelnemer
21 jul 2012
266
154
Nijmegen
Wellicht dat deze dwarsdoorsnede een beter idee geeft over de sluiting.
Het veertje is niet getekend (beetje lastig in SketchUp ;) ) Maar dat komt door het onderste gat en wordt is afgesloten door het achterste plankje.
Het asje bestaat uit twee spijkertjes.
Sluiting_doorsnede.jpg
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Mooi kistje! Heel leuk verzonnen en gemaakt.
Ik heb ook vaak dat ik eerst heel ingewikkeld begin te denken, en dat het dan langzaam aan steeds eenvoudiger wordt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.