Kijk....zo heb ik toch weer een nieuw houtsoort gevonden. Kabukalli kende ik echt niet. De term pepernotenhout heb ik wel eens voorbij horen komen, was een beetje in de context van "Ik weet niet meer hoe het hout heette maar het klonk een beetje als pepernotenhout " hahaha....
Buurjongen was aan het helpen en bij het boren met de vlinderboor rook hij pepernoten. Dus vandaar pepernotenhout.
Als het nat word ruikt het ook wel naar poep, poephout dus. Geen idee wat voor een soort het is. Het lijkt veel op kwalitatief goed rood meranti.
De steenschotten zijn meestal van Azobe. Niet te tillen zo zwaar. Vooral niet als je de hoek uit twee volle schotten maakt en dan nog moet gaan stellen. De schotten zijn origineel gebruikt om pas gevormde, groene stenen, te laten drogen. Zitten vol met steentjes dus lekker voor je zaagblad. Ik had twaalf schotten en daarop twee zaagbladen vernield. In de schotten zitten over dwars drie draadstangen. Dus die moet je er eerst uit halen wil je langs draad zagen. Om de roestige moeren los te halen gebruikte ik eerst WD40 en dan een dop met anderhalve meter verlenging. Meestal brak de moer of draadstang.
Pas op niet alle schotten zijn Azobe. Ze zijn er ook van Larix en Grenen.