Jaren 80 oranje afwerking...

Belgje

Actieve deelnemer
Mijn tante heeft een tafel in grenen of beuk met een typische jaren 80 oranje kleur. Het tafelblad vertoont gebruikssporen en nu heeft ze mij gevraagd of ik haar tafel opnieuw kan schuren en herstellen. Ze wil zoveel mogelijk terug dezelfde "oranje" kleur, haar stoelen hebben die kleur ook. Nu zijn de meeste hedendaagse producten er net op gericht om niet oranje te worden....
Welke afwerking zouden jullie gebruiken dan?

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.567
849
Moordrecht
Grenen is het in ieder geval niet. Ik denk dat het een geval wordt van proberen de kleur te matchen met verschillende beitsen. Dit is ook verkleuring van jaren en jaren. Proefjes op de onderkant maken

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.304
2.614
Klein-Brabant, Vlaanderen
een typische jaren 80 oranje kleur
onze vrienden ten noorden van ons zijn gek op die kleur

ter zake: je vind veel afwerkingen met een bepaalde kleur
zoek eens op deze: cetol filter 7

raad: probeer het eerst op een proefstuk uit, zoals de onderkant van de tafel

grenen of beuk
geen grenen, want te veel tekening
geen beuk, want te weinig spikkels
dus . . . over naar familie

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.092
2.335
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Dan zul je de jaren aan veroudering ook moeten nabootsen ;-). Je zou eens kunnen kijken naar wat video's van AT restoration op Youtube:

Hij restoreert heel veel antieke meubelen en weet de originele tint vaak goed te herstellen.

Belgje

Actieve deelnemer
Ik heb nog nooit met shellak gewerkt en dat lijkt mij iets zo'n eenvoudige techniek.
Bijkomende uitdaging: mijn tante woont op 1u15' rijden. Ik wil de klus op 1 dag gedaan krijgen: voormiddag schuren en 1ste laag, namiddag 2de laag. Tussendoor zorgt tantelief voor lekker eten ☺️

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.279
668
Noord-Veluwe / Skåne
Ik vind de suggestie van knotwilg helemaal zo gek nog niet. Kleuren mengen gaat heel simpel daarmee en de droogtijd tussen de laagjes is veel korter dan met welk ander middel dan ook. Bijkomend voordeel is dat je daarna nog vrij bent in de keuze van waarmee je de boel uiteindelijk wilt afwerken, want op schellak kun je zo'n beetje alles smeren.

Pasgeleden had iemand hier op het forum nog de tip dat de schellakvlokken eerst door een koffiemolen halen het oplossen ervan flink bespoedigt. Dat is wellicht iets voor je als tijd een punt is.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.