Japanse zagen, hoe ze traditioneel gemaakt worden met moderne verbeteringen

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
1.068
862
Nootdorp
Hoe kom je toch aan die mooie filmpjes? Bij minuut 25.05 staan wel hele bijzondere zagen op de achtergrond. Ben benieuwd waar die voor zijn.

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.285
1.928
Terkaple
www.woodworking.nl
Hoe kom je toch aan die mooie filmpjes? Bij minuut 25.05 staan wel hele bijzondere zagen op de achtergrond. Ben benieuwd waar die voor zijn.
Een aantal redenen Henk, ik volg een aantal houtbewerkers op YT, en zit nog steeds te bekomen van het niet doorgaan van de ODH en om niet al te depri te worden van de actualiteit op tv, kijk ik graag YT.

De zagen in het filmpje zijn o.a. te koop bij Feine Werkzeuge, Mitsukawa | FINE TOOLS.
Haal de BTW, de marge van Feinewerkzeuge, verzendkosten etc eens af, dan maakt deze Japanse vakman voor ongeveer 35 euro een prachtige zaag..
Wel een leuke waarschuwing voor onervaren zagers Saw Advice | FINE TOOLS

jaap

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Henk H

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
458
195
Noardeast-Fryslân
Net de waarschuwing gelezen. Betekent dat ik voorlopig nog even blijf oefenen met mijn goedkope japanse Parkside zagen voordat ik een mooie dure echte japanse zaag koop :).

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.285
1.928
Terkaple
www.woodworking.nl
Net de waarschuwing gelezen. Betekent dat ik voorlopig nog even blijf oefenen met mijn goedkope japanse Parkside zagen voordat ik een mooie dure echte japanse zaag koop :).
Dan doe je jezelf wel wat te kort. De 'gewone' japanse zagen hebben geen gehard blad, maar licht geharde tanden, die breken niet. Dat zijn b.v. de zagen van Silky, Gyokucho, Z-Saw, die van Dictum etc, zo rond de 30 a 40 euro. Die zagen ook echt goed, ik denk een andere beleving dan die van Parkside etc. Een goede westerse zaag, goed gezet en geslepen, zaagt ook erg goed. Dan bedoel ik niet de bouwzagen, maar die echt bedoeld zijn voor houtbewerkers. De goedkopere van b.v. Veritas kosten dan al dik 100 euro en dat loopt hard op naar de wat bijzondere merken. Allemaal goed gezet en geslepen (gevijld eigenlijk) zagen ze ook even goed en zit het verschil in prijs in het handvat, de rug etc.
Ik zou van beide soorten er toch eens een paar van proberen...

jaap

• Leuk
Waarderingen: hansth

0nn0

Actieve deelnemer
23 mei 2023
33
8
Hier soms daar
Zou ver blijven van zagen van Parkside, stanley enz.
Het lijkt er op maar het is het niet zo kan je deze bv niet slijpen waardoor je uiteindelijk duurder uit bent.
Wood By Wright had er drie weken ook wat tips in zijn aflevering "Why Japanese Saws Are Taking Over Woodworking"

Is er een nadeel aan Japanse zagen jazeker,
Sommige hebben aan twee kanten een blad, je moet anders leren zagen en passen niet even in een tas.

De zaag op 25.05 is een zgn "Maebiki nokogiri"
Massive Japanese Saws - Cutting a 7 Foot Log by Hand

UIt dezelfde reeks van "The Carpentry Life!" wat Jaap posten hier is goed te zien met welke vijl de zaag geslepen wordt.
Restoring an Old Japanese Ryoba Pull Saw (両刃鋸) - Resharpening Every Tooth - Carpentry Tools Repair

Verplicht leesvoer is eigenlijk;
Odate, Toshio. Japanese Woodworking Tools: Their Tradition, Spirit, and Use. Linden, 1998.
In dit boek staan de meeste Japanse tools beschreven.

Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.012
876
Enschede, Twente
Die 'japanse' zagen van Lidl en Stanley enz. zijn van ander materiaal dan de echte & ondermeer niet op dezelfde manier gehard (in het filmpje wordt uitgelegd waarom dat zo belangrijk is - de zaag keert daardoor terug naar de rechte vorm en blijft niet verbogen) en veel dikker dan de 0,3 tot 0,5 mm van de originele… Ik gebruik wel eens een Parkside, maar dan voor het ruwe werk, buiten… : ) Of om uit te lenen, haha.

• Haha
Waarderingen: rinus

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.