Japanse meester schaven maker aan het werk.

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Mooi ,

Dank je voor het posten, Jaap.

Ik wist niet dat een Japanse Meester schavenmaker zoveel machinaal deed.

groeten ,
ornament
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Heeft iemand een mooie, liefst wat bijzondere japanse schaaf te koop. Een japanse schaaf staat al jaren op de mijn wish list.... Ik weet eigenlijk ook niet wat een echt goede schaaf is en welke wat meer mainstream.

jaap
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Wat mij verbaasde is dat de goede man er slechts een half uur over doet om een dai te maken.
Ter afsluiting zegt hij dan nog dat de rest van het afstemmen door de eindgebruiker gedaan moet worden. Uit eigen ervaring weet ik dat je dan zeker nog een half uur bezig bent.
@jaap Om mee te beginnen kun je bij de gekende adressen een Japanse schaaf kopen aangemerkt als instapmodel -- kost rond de 70 euro. Dra je daar een beetje goed mee om kunt gaan (afstellen, beitel slijpen, etc.) wordt het aantrekkelijk om een wat duurder model aan te schaffen, waarbij ook de tweedehands markt aantrekkelijk wordt.
Let wel: net als bij westerse schaven is het afhankelijk van het gebruik welke soort schaaf je nodig hebt. In principe begint het met vlakken en gladmaken (smoothing). Verwarrend is dat je eenzelfde schaaf voor beide kunt aanpassen - het gaat om de raakpunten van de onderkant in relatie tot de schaafmond. Simpelweg heeft een vlakschaaf er twee (op de neus en vlak voor de schaafmond) en een gladmaker er drie (idem, plus op de zool).
Eer je er induikt ben je snel verkocht, is mijn ervaring. Schaven met een Japanse schaaf is een zen-ervaring.
 
  • Leuk
Waarderingen: city17

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Ha Bert, dank voor je uitgebreide antwoord. Even wat toelichting, ik schaaf natuurlijk al een paar jaar met de hand (deels) en heb een jaar of 12 geleden via eBay 2 gebruikte HNT Gordon houten schaven gekocht.

Maar met de japanse schaven is het anders, ik zou niet weten of een japanse schaaf € 50 of € 500 waard is. De bekende leveranciers in Nederland en Duitsland hebben er allemaal een paar liggen die ik wel mooi vind, maar dan kijk ik naar de prijs om een idee van de kwaliteit te krijgen.... Dat is niet goed natuurlijk, duur betekend niet altijd goed. Zou graag en mooie japanse schaaf van iemand overnemen, iemand die er ook een verhaal bij kan vertellen... Bij Dieter Schmidt staat er eentje te koop, daar staat bij dat de smid een zeer oude vakman is, die zich van temperatuur tabellen niks aantrekt. Volgens hem heeft het weer ook invloed en hij hardt en tempert het liefst 's nachts en kijkt dan naar de kleur van het roodgloeiende staal om het te bewerken....

Ze zijn er tegenwoordig ook met beitels van HSS staal en zelfs met wisselmesjes.... Dat is voor mijn gevoel zo tegenstrijdig om in een japanse schaaf de hand van de meester terug te zien.

Ja die 'Zen beleving' daar ben ik naar op zoek😀

jaap
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
@jaap Moderne staalsoorten, wisselmesjes… ook bij de Japanse schaven is er sprake van ontwikkeling. Je moet niet vergeten dat het 'huidige' model nog geen 150 jaar bestaat. In de eeuwen ervoor gebruikte men in Japan of speervormige werktuigen om hout af te werken of liet men het bekapte hout zoals het was. Het verhaal luidt dat na het afschaffen van de samoerai-klasse de wapensmeden die tot dan zwaarden en lange messen maakten, om moesten zien naar nieuwe afzet & zo op het maken van schaafijzers kwamen.
Ik heb een aantal kanna nieuw gekocht bij Dieter en Dictum. Ook gebruikte via het interweb. En de duurste in Japan toen ik daar was — speciale laminering van Zweeds blauw staal en negentiende-eeuws spoorrail of -brug ijzer.
Bij die laatste heb ik trouwens iets stoms gedaan door het ijzer in de dai te laten zitten tijdens terugreis en na terugkomst — dat resulteerde in een flinke scheur in het hout. Provisorisch gerepareerd en in de VS een nieuwe blank besteld die ik nog moet toerichten. Dat is trouwens ook best zen.
Mag ik je aanraden om het boek "Japanese Woodworking Tools. Their Tradition, Spirit and Use" door Toshio Odate aan te schaffen (of tenminste na lenen door te nemen)? Is een hele goede basis voor het begrijpen van nut en zo van Japans gereedschap.
 
  • Leuk
Waarderingen: baas

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb een aantal jaren geleden via Kodama een bijzondere Japanse schaaf kunnen kopen.
Het was een proefmodel met een beitel uit Togo Reigo die hem aangeboden was voor een aantrekkelijke prijs (maar zeker niet gratis). Ik heb ze toen kunnen overnemen. Een document over de echtheid of oorsprong is er sijtig genoeg niet bij.
Het staal is zo hard dat ik een fonkelnieuwe Atoma diamantplaat versleten heb bij de eerste slijpbeurt. De dekbeitel is ook uit gelaagd staal. Ik gebruik ze zelden.Voor het dagelijks gebruik heb ik een andere uitstekende Japanse schaaf (maar verkopen doe ik niet).
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Ik ken de Atoma diamantplaten niet. Wat ging ermee fout? Diamant is stukken harder dan het hardste staal.

groeten
Ornament
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik ken de Atoma diamantplaten niet. Wat ging ermee fout? Diamant is stukken harder dan het hardste staal.

groeten
Ornament
Het diamant was versleten. De plaat slijpt niet meer. Met de zijkant van de beitel trok ik een kras in de plaat in plaats van omgekeerd.
Atoma is een merk van diamantplaten en geldt als topkwaliteit. Kostte destijds rond de 100 euro.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Dank je Mathieu,

Is het dan wel echt een topmerk?

Ik gebruik enkel de aller fijnste van Ezelap, en kan het mij niet goed inbeelden dat die een probleem zou krijgen met een schaafbeitel, hoe hard die ook is. Maar de jouwe is er nog niet op geweest. De andere korrels heb ik niet, heb die ook niet nodig.

Diamantsteen P1200, 50 x 150 mm, extra fijn

groeten,
Ornament
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Ik had die al zien voorbijkomen. Super interessant. Grappig dat die hamersmid zichzelf onverbloemd de beste van Japan vindt - dat is toch niet typisch Japans, dergelijke onbescheidenheid.
In elk geval: een bezoek aan zo'n dag staat hoog op mijn bucketlist.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.