Japans geïnspireerd voederstation voor het woefje

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Onze hond is van het wat grotere soort, en van de grond eten is daarom ergonomisch niet verantwoord.
Mijn oude voederstation vonden we echter toch wat groot en lomp voor in de bijkeuken, dus ik wilde wat nieuws.

Ik had nog wat restjes liggen dus met wat padoek en mahonie begon ik wat te spelen.

20220619_183642.jpg

Het bovenframe is helemaal padoek, alle verbindingen zijn 'half lap' gedaan op de zaagtafel - bij zulke smalle balkjes zit het spouwmes niet in de weg. De poten zijn mahonie, simpelweg omdat ik niet genoeg padoek meer had voor de hoogte die ik wilde, maar voor het contrast is het tussenbalkje wel weer padoek. Deze zijn met een ronde pen-en-gat verbinding gedaan, zodat ik het gat in de poot gewoon met een 10mm houtboor kon maken (lekker snel klaar). Het pennetje heb ik eerst met de tafelzaag gemaakt en daarna met een houtsnijmes afgerond.

De poten staat onder een aantal graden, hiervoor heb ik de bovenzijde half ingezaagd met een gekanteld zaagblad en daarna een die zaagsnede ~90 graden gemaakt op de lintzaag. Verder gewoon D3 PVA tussen de verbindingen, maar wel een paar bronskleurige schroefjes van de zijkant naar de bovenzijde pootjes toe, en in de liggertjes voor het touwtje. Vond ik leuker dan nog een extra latje ertussen.

Foto met flits op de zaagtafel:

20220619_184343.jpg
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Het rekje verhoogt zijn voeder/drinkbakken met ongeveer 20 centimeter zodat hij niet helemaal naar de grond hoeft te bukken, dat is slecht voor zijn gestel.
De overheersende mening van dierenartsen dat het juist beter is als honden op grondhoogte eten…. doen ze in de natuur immers ook, en bij een hogere voerbak is er meer risico dat ze lucht binnenkrijgen bij het eten.

Verhoogd eten klinkt wellicht logisch maar is het waarschijnlijk niet… helaas ontbreekt echt gedegen onderzoek.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Goed punt. De standaard is niet zo hoog dat het op schofthoogte komt. Een van de sites die ik vind ondersteunt wat jij hier aangeeft:

1655710364856.png

Gelukkig is hij ook nog jong, houden we hem rustig na het eten en is hij zeker geen schrokker. Op deze manier hoeft hij in ieder geval niet helemaal van de grond te eten, en heb ik niet steeds natte bakken op de tegels staan (onder de bak droogt het dan ook niet).
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.